Annons

400d, 450d eller 1000d

Produkter
(logga in för att koppla)

Pliggen

Medlem
Hej! Skulle behöva lite råd. Ska byta upp mej från en eos 350d och undrar nu lite om någon kan hjälpa mej med vilken som är vettigast att köpa, 400d, 450 d, 1000d eller ska man rent av gå på en begagnad ur proffsserien? Kanske svårt att svara på men kom gärna med era funderingar!! Tacksam för hjälp! /Micael

Senast ändrad:
Skulle nog inte tycka att skillnaden är så stor att det är vettigt att satsa på någon av de kameror du nämner. Gå till en kamerabutik och jämför med din nuvarande kamera -- och titta då även på 40D. Det är en modell som nog skulle innebära ett rejält lyft jämfört med 350D.

Det borde inte vara omöjligt att hitta ett beg 40D-hus inom din budget. Vill du ha en ny kostar de ungefär 7500 kr från t ex www.warehouseexpress.com i Storbritannien. Tyvärr är ju Canons cashbackkampanj nyligen avslutad...

Det är väl inget som jag saknar direkt, ska sälja den till en vän och jag har haft den ett bra tag nu så jag tänkte jag skulle köpa en ny. Är inte nått proffs på fotografering, men tycker det är vansinigt roligt. Lär mej hela tiden nåt nytt. Så jag kan inte säga att jag saknar nått på den, men det är ju alltid roligt med nya grejor och det kanske finns finesser som man inte vet att man saknar!! Så, finns det några fördelar med nån av dom gentemot 350:an, och även emellan de nämnda?

Hur mycket har du att satsa på "ny" kamera då? Att köpa en begagnad kamera är inte alls fel.En 30D hade jag sagt för typ 1-1,5 år sedan, men nu skulle jag nog hellre säga en 5D om du har pengarna till det.

En liten fullformatskamera som ger så mycket för pengarna. Vill du inte ha den som den är sätter du på batterigrepp och vips, så är den direkt mycket mer kamera. Jag gillar tyngden av en stor kamera och det ger faktist bra stabilitet hur konstigt det än låter.

Fördelen med att gå till en 5D är dels att du får en fullformatskamera på 12Mpix, du får en helt annan färgrymd (som fick mig att känna som att jag upptäckte fotografin på nytt när jag fick min 1Ds och lämnade över min 350D till sambon) och du får en kamera som är tåligare än vad den kamera i konsumentklassen är.

Kan tillägga att Canon klassar in sina kameror en ligt följande:
3- eller 4-siffriga beteckningar är konsumentkameror, de första kamerorna folk köper och lär sig fota med.
2-siffriga är "prosumer", mellan konsument och pro
1-siffriga är pro-klass.

Tack för svaren hittills! Jag vill nog inte gå mycket högre än 7000kr. Så att satsa på en 30d eller 40d skulle betyda mycket om man haft en 350d? Dum fråga kanske, men vad innebär fullformat?

Nu tänker jag lite högt här, men när jag läser om tipsen om 5D så blir min tanke att du då måste skaffa väldigt bra (läs: dyra) objektiv för att matcha den kameran. Om det nu inte är bråttom så kanske det vore bra att avvakta till hösten, då kanske nya modeller kan dyka upp hos Canon och då sjunker priserna på de nuvarande modellerna. Men om du har lite mer bråttom så tror jag det vore bättre att satsa på en 40D för då kan du använda dina nuvarande objektiv och så får du större sökare och display än hos 350D och lite bättre bildkvalitet.

Pliggen skrev:
Så att satsa på en 30d eller 40d skulle betyda mycket om man haft en 350d?
Dum fråga kanske, men vad innebär fullformat?
1. Ja, det är väldigt stor skillnad. Mycket bättre sökare, snabbare och exaktare AF, snabb seriebildstagning -- och bättre reglage.

2. "Fullformat" är en modetrend som är väldigt stark här på FS. Det innebär att bildsensorn i kameran är dubbelt så stor som i "vanliga" digitala spegelreflexer. Det innebär en del stora nackdelar om man inte har obegränsad ekonomi. T ex behöver man ett 600 mm-objektiv för att få samma "teleeffekt" som med ett 400 på din 350D.

Är 40D en fullformat? Jag hade ju tänkt mej att behålla alla objektiv utom kitobjektivet som sitter på 350:an, isåfall är kanske inte 40D ett ekonomiskt alternativ! Men samtidigt vill man ju ha en bättre kamera när man ändå byter och då infinner sig ju frågan om de där 400, 450 och 1000 modellerna! Rent generellt känns det ju som man skulle köra på 40D om mina gamla objektiv funkar bra med den......

Alla objektiv du har till 350D funkar lika bra på 40D. De har samma storlek på bildsensorn.

De kameror som är "fullformat" är:
Nikon D3, Nikon D700, Canon 5D och Canon 1Ds.

Canon 1D är mittemellan fullformat och "vanlig" digital spegelreflex.

Micael... ja lägg några extra pengar å köp en 40D ist för att snåla! Ca 6000-6500kr beg! Fotningen blir mkt roligare me "riktiga" prylar!

Sans skrev:
Nu tänker jag lite högt här, men när jag läser om tipsen om 5D så blir min tanke att du då måste skaffa väldigt bra (läs: dyra) objektiv för att matcha den kameran. Om det nu inte är bråttom så kanske det vore bra att avvakta till hösten, då kanske nya modeller kan dyka upp hos Canon och då sjunker priserna på de nuvarande modellerna. Men om du har lite mer bråttom så tror jag det vore bättre att satsa på en 40D för då kan du använda dina nuvarande objektiv och så får du större sökare och display än hos 350D och lite bättre bildkvalitet.

Jag tycker att du ska gå in i en fotoaffär och känna på en 30D eller 40D. Det är ganska stor skillnad på hur de känns i händerna mot en 350D. En del tycker att de är för stora. Men om du gillar det, satsa på någon av dem. Jag har själv en 30D som jag är grymt nöjd med.

Om du inte saknar något i 350Dn så ser jag inget skäl att byta. Det är ingen större skillnad mot 1000D/400D/450D/20D/30D/40D. Och du ska absolut inte byte till en 1000D för den är nästan ett steg ned från 350D (om det inte är just liveview du saknar).

De viktigaste skillnaderna med en del av ovanstående kameror är:
- Bättre autofokus (400D,450D,20D,30D,40D)
- Live view (1000D, 450D, 40D)
- Snabbare sekvenstagning (20D,30D,40D)
- Bättre kontroller (450D,20D,30D,40D)
- större (20D,30D,40D)

Men som sagt, om du inte saknar något i ovanstående lista så är det meningslöst att byta. Låt din kompis köpa en ny/annan begagnad kamera istället.

När det gäller bättre autofokus vill jag påstå att i gänget som räknats upp ovan är 40D i en klass för sig själv.

Sans skrev:
Nu tänker jag lite högt här, men när jag läser om tipsen om 5D så blir min tanke att du då måste skaffa väldigt bra (läs: dyra) objektiv för att matcha den kameran.

Nej, motsvarande objektiv för fullformatkameror är sällan dyrare. Du kan gå ned ett bländarsteg när du köper fullformat utan att förlora något.

24-105/4 motsvarar 17-55/2.8
135/2 motsvarar 85/1.2
85/1.8 motsvarar 50/1.2
50/1.8 motsvarar... ja vadå? var finns den billiga 28/1.2?

Ofta är objektiven i vänsterkolumnen bättre och billigare än högerkolumnen.

Det är bara långa teleobjektiv som är dyrare för fullformat.

I korthet:

fullformatskameror har ungefär ett bländarsteg bättre brusegenskaper på högt iso (för samma generations sensorer, jfr 20D/5D)

fullformatskameror har ungefär ett bländarsteg mindre skärpedjup för samma bländarvärde.

Det här har diskuterats i det oändliga på dpreview. Joe mama tröttnade till sist och satte ihop den här artikeln om det hela: http://www.josephjamesphotography.com/equivalence/

raincat skrev:
fullformatskameror har ungefär ett bländarsteg bättre brusegenskaper på högt iso (för samma generations sensorer, jfr 20D/5D)
Om jag förstår dig rätt är betyder detta alltså att det du nyss skrev om fördelarna med fullformat inte stämmer med det som diskuteras i den här tråden. Här tycks ju valet snarare stå mellan 40D och 5D. Och de har helt olika generationer av sensorer.

Eller?

ANNONS
Götaplatsens Foto