Annons

40D + 430EX = överexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

stenkross

Ny medlem
Hej!

Jag har ett litet problem som jag tycker är lite störigt.
Jag är en glad amatör som för något år sedan införskaffade en Canon 40D och en Speedlite 430EX. Oftast sitter det en Tamron 28-75 på också.
Mitt problem uppstår när jag använder automatläget (ETTL), så blir alla bilder, alltid överexponerade. Oavsett om kameran är inställd på P/Tv/Av/M/Full Auto och oavsett ISO-inställningar. Mao, så är ETTL-inställningen är helt värdelös eftersom varenda bild blir sönderbränd.

Jag hade en teori om att det var något fel på blixten, så jag lät en kompis testa den på sin 400D och med samma inställningar, samma objektiv och ljusförutsättningar så fick han mjuka ansikten när mina bilder brändes sönder totalt.

Är det någon som har en aning om vad det är jag har missat, eller är det något som är trasigt? Blixten verkar ju vara hel, eftersom den fungerar fint på min kompis kamera ...
Tack på förhand!

Hej!

Jag är en glad amatör som för något år sedan införskaffade en Canon 40D och en Speedlite 430EX. Oftast sitter det en Tamron 28-75 på också.
Mitt problem uppstår när jag använder automatläget (ETTL), så blir alla bilder, alltid överexponerade. Oavsett om kameran är inställd på P/Tv/Av/M/Full Auto och oavsett ISO-inställningar. Mao, så är ETTL-inställningen är helt värdelös eftersom varenda bild blir sönderbränd.

Jag hade en teori om att det var något fel på blixten, så jag lät en kompis testa den på sin 400D och med samma inställningar, samma objektiv och ljusförutsättningar så fick han mjuka ansikten när mina bilder brändes sönder totalt.

Är det någon som har en aning om vad det är jag har missat, eller är det något som är trasigt? Blixten verkar ju vara hel, eftersom den fungerar fint på min kompis kamera ...
Tack på förhand!

Du har inte råkat ställa in exponeringskompensation för blixt ?
Det hade jag när de blev för mörka hela tiden.

Hej!

Tack på förhand!

Skulle du vilja visa en exempelbild? :)

Ja det låter ju som att överexponering för blixt är inställt.

Knappen längst till höger uppepå kameran (Tror den sitter där på 40D), tryck på den och snurra tumhjulet motsols.

Tack!

Japp, exponeringskompensation för blixt var inställt på +2.
Jag visste inte ens att det fanns en sådan funktion, nu är den inställ på 0 och då blir det lagom mycket ljus.

Tack ska ni ha! :)

Nu löste det ju sig, men värt att tänka på är att det finns två olika blixtexponeringskompensationer. En i kameran och en i blixten. Har man ändrat båda är det den i blixten som gäller. Ställer man tillbaks den i kameran är det fortfarande den i blixten som gäller. Ställer man enbart tillbaka den i blixten tar kamerans över och gäller.

För att det verkligen ska bli noll måste alltså båda vara nollade.

ANNONS
Götaplatsens Foto