Annons

40D + slavtändare = not?

Produkter
(logga in för att koppla)

overhard

Aktiv medlem
Hej

Skulle sälja min slavtändare med pre-flashfunktion till en polare som har en 40D och en 430EX. När vi skulle testa så funka det inte. Jag fyrade av några skott med min 350D och det funkade prima. Men jag fick aldrig 40D:n och ir mottagaren att spela ihop.

Det blixtrade och hade sig när den försökte fokusera, och sen även när bilden togs, men ingen fastnade på bilden. Provade sänka slutariden utan resultat så jag antar att blixten helt enkelt fyrades av för tidigt. Försökte även ställa in på slavtändaren olika fördröjningar men inget hjälpte.

Är det nån inställning i 40D:n som måste ändras? Eller vad kan det vara?

//Johan

Det är väl fokuseringsblixtarna som har lurat din tändare till att tro att det var mätblixten, och när mätblixten väl kom trodde tändaren det var huvudblixten, så när sen huvudblixten kom trodde tändaren att du bara skämtade?

Prova att fokusera manuellt. Om det hjälper får du stänga av AF-belysningen från blixten på kameran.

Har ingen 40D tillgänglig för tillfället men prova justera silent shooting mode under liveview (finns väl 3 lägen tror jag). Ta och disabla om du kör med extern synkning av något slag.

Vet inte om det hjälper i detta fallet men ringer en liten klocka om att det kan göra det. Värt ett försök.

Det spelar bara roll om man använder Live view och inte har en Canon-blixt.

AF-assist stänger man av med en C.Fn (vilken det nu är).

Ta en bild med FEL, där du kör mätblixten nånstans där din slavblixt inte ser den, och sen fotograferar dit du ska. Vad händer då?

Det spelar bara roll om man använder Live view och inte har en Canon-blixt.

AF-assist stänger man av med en C.Fn (vilken det nu är).

Ta en bild med FEL, där du kör mätblixten nånstans där din slavblixt inte ser den, och sen fotograferar dit du ska. Vad händer då?

Det blir samma sak som när den externa blixten gör mätblixtarna. När den gör af-mätningarna blixtrar den på en massa, sen när bilden tas tänds den men antagligen på förblixten. Om jag stänger av af-assist eller fokuserar manuellt så händer samma sak. Blixten tänds men bilden blir inte exponerad.

Ja, men om du använder FEL (Flash Exposure Lock) får du ju ingen förblixt just när du tar bilden. Förblixten går tidigare, när du trycker på knappen för den (* på alla modeller utom 1D).

Vad händer då när du tar bilden?

ANNONS
Götaplatsens Foto