Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D + vimmelbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

dj_evil

Aktiv medlem
Har sökt här och där men det verkar ingen som har hunnit fota vimmelbilder med sin 40D.

Så nu undrar jag om det finns någon där ute som har gjort det och vill gärna visa.

Tycker att mina bilder blir rena katastrofen när jag kör med 40D och inte me 350D även om det är samma klubb.

Så gärna om någon har lite bilder att dela med sig.

Tack Tack!
 

Sortima

Medlem
Vad är det som blir katastrof om man får fråga? Har nämnligen tänkt göra uppgradering på huset snart och fotar mycket vimmel just
 

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
Jag har fotat tiotusentals vimmebilder, mestadels med Canon (350D, 400D, 10D, 20D, 30D, 40D) men en hel del även med Nikon (D50, D70s, D80). Jag kan återskapa samma höga kvalitet oavsett kamerahus eller märke så länge huset även utrustats med en extern blixt som kan vinklas åt olika håll.

Allt handlar om inställningar. Får du till inställningarna rätt kan en vanlig person inte se någon skillnad.

Förutom slutartid, bländare, ISO och blixtstyrka är även vitbalans och JPEG-bildernas parametrar viktiga att få till väl. Testa dig fram till det resultatet du gillar. En fingervisning kan vara att testa med att ställa in vitbalansen på "blixt", öka mättnaden (saturation på engelska) samt köra med lite längre slutartider och högre ISO för mer ljus och färger.
 

dj_evil

Aktiv medlem
Sebastian Mandrean skrev:
Jag har fotat tiotusentals vimmebilder, mestadels med Canon (350D, 400D, 10D, 20D, 30D, 40D) men en hel del även med Nikon (D50, D70s, D80). Jag kan återskapa samma höga kvalitet oavsett kamerahus eller märke så länge huset även utrustats med en extern blixt som kan vinklas åt olika håll.

Allt handlar om inställningar. Får du till inställningarna rätt kan en vanlig person inte se någon skillnad.

Förutom slutartid, bländare, ISO och blixtstyrka är även vitbalans och JPEG-bildernas parametrar viktiga att få till väl. Testa dig fram till det resultatet du gillar. En fingervisning kan vara att testa med att ställa in vitbalansen på "blixt", öka mättnaden (saturation på engelska) samt köra med lite längre slutartider och högre ISO för mer ljus och färger.
Kan ja inte få se bilder som du har tagit med 40D då?


Jobbat med vimmel i två år och kan flesta klubbar rätt så bra att jag vet vad som ska inställas på kameran vid rätt plats. Men ändå så hjälper det inte. En annan sak är ju när jag skjuter min blixt bakåt då blir bilden nästan helt mörkt, det bör inte göra det egentligen. Provat massa inställningar med nånting skumt. Senast höll den på att byta på vitbalansen av sig sj. Än hur ja bytte vitbalansen så blev bilderna blå och mer blå.

Ska fixa lite bilder
 
Senast ändrad:

dj_evil

Aktiv medlem
Här är lite bilder med 40D bara. Är inte ett dugg nöjd.

Ni kommer att märka att vissa bilder är blå men hur jag än bytte på vitbalansen eller ändrade på inställning så funkade inget. Inte ens att jag tog ut batteriet funkade. Ja körde på egen vitbalans så blev det som vanligt igen men skumma färger jämt.

http://www.uppsalavimmel.se/events.view.php?id=1252&type=list



En annan sak som stör mig är på denna bilden. Tjejen till vänster så kommer röd ljus på henne men ja kör med blixt och med 350D så brukar såna onödiga ljus försvinna men inte med 40D, jag vet inte om ja ska se det som en fördel eller nackdel.
http://www.uppsalavimmel.se/events.view.php?id=1252&image_id=58641


Samma nattklubb men bilder med 350D

http://www.uppsalavimmel.se/events.view.php?id=929&image_id=43463
http://www.uppsalavimmel.se/events.view.php?id=939&type=list
http://www.uppsalavimmel.se/events.view.php?id=935&type=list
 

js1

Aktiv medlem
dj_evil skrev:
....Senast höll den på att byta på vitbalansen av sig sj. Än hur ja bytte vitbalansen så blev bilderna blå och mer blå.
Låter ju helt klart som en inställningsgrej, klart det går att låsa wb. Har du läst manualen.
Många "tuffa grabbar" tycker manualer är till för kärringar med ibland är dom rätt bra att läsa igenom.
 

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
Ah, några var riktigt blåa där ja.

Nu dyker många frågetecken upp i mitt huvud, och jag är rätt säker på att du bara ställt in parametrarna och vitbalansen fel.

- Är den enda skillnaden i utrustning kamerahuset; kör du med samma objektiv och blixt?

- Hur efterbehandlar du bilderna? Jag antar att du kör ett photoshopmacro. Lägger du på effekter med förbestämda värden (ex. +10 mättnad) eller ex. autonivåer/-kurvor? (Som applicerar olika värden från bild till bild.)

- Vad kör du med för vitbalans i 350D:n, och vad kör du med för vitbalans i 40D? Auto, blixt eller manuell?

- Hur ställer du in kamerornas slutartid/bländare m.m. Kör du auto, semiauto eller manuellt?

- Vad kör du med för ISO i kamerorna?

- Vad har du för JPEG-parametrar inställda? Har du ökat eller minskat mättnad, färgton, kontrast eller skärpa?

- Vad kör du med för färgrymd?

- Vad kör du med för bildstorlek och kvalitet i kamerorna?

- Använder du verkligen blixten på exakt samma sätt med 350D:n som med 40D:n?

- Är du helt säker på att de inte bara hade en annan ljustekniker som slängde in mer blått ljus? Sånt händer med i bland you know.
 

dj_evil

Aktiv medlem
Sebastian Mandrean skrev:
Ah, några var riktigt blåa där ja.

Nu dyker många frågetecken upp i mitt huvud, och jag är rätt säker på att du bara ställt in parametrarna och vitbalansen fel.

- Är den enda skillnaden i utrustning kamerahuset; kör du med samma objektiv och blixt?

- Hur efterbehandlar du bilderna? Jag antar att du kör ett photoshopmacro. Lägger du på effekter med förbestämda värden (ex. +10 mättnad) eller ex. autonivåer/-kurvor? (Som applicerar olika värden från bild till bild.)

- Vad kör du med för vitbalans i 350D:n, och vad kör du med för vitbalans i 40D? Auto, blixt eller manuell?

- Hur ställer du in kamerornas slutartid/bländare m.m. Kör du auto, semiauto eller manuellt?

- Vad kör du med för ISO i kamerorna?

- Vad har du för JPEG-parametrar inställda? Har du ökat eller minskat mättnad, färgton, kontrast eller skärpa?

- Vad kör du med för färgrymd?

- Vad kör du med för bildstorlek och kvalitet i kamerorna?

- Använder du verkligen blixten på exakt samma sätt med 350D:n som med 40D:n?

- Är du helt säker på att de inte bara hade en annan ljustekniker som slängde in mer blått ljus? Sånt händer med i bland you know.

Det var väldigt många frågor hehe.

Men låt mig säga så, Jag använder 580ex II på båda kameror, har haft med båda ut samtidigt på olika objektiv för att testa. Så ja har haft samma blixt, samma inställning på båda men samma sak.

Ja kör alltid på M, iso talet bror alltid var jag är men mellan 100-400 men provat högre också.

Vitbalansen är Auto för det mesta men ibland leker me annat men blir mest me 350D.

Efterbehandling är inte stor alls. Bilderna ser nästan orignala ut.



För sista fråga svarar jag igen att jag bor nästan på klubbarna så att jag är där jämt och testar.

Men du hade fotat vimmel med 40D, visa mig gärna. Vill se andra hur de har lyckats hitta rätt med 40D eller bara om det är något fel i min.
 

afe

Aktiv medlem
Varför måste man använda ett filter som gör att alla människor ser ut som Ken eller Barbie när man plåtar vimmel?

Visst, det är inte så snyggt med svettblanka ansikten och allehanda blemmor, men de flesta vimmelbilder jag sett är så överbehandlade så det inte ser klokt ut alls.

Jaja - slutgnällt angående det!

Vitbalansen går väl bra att ställa in fast på blixtläge, eftersom alla bilder görs med blixt - förutsatt att man vill ha naturliga färger förstås.

Jag brukar själv plåta i råformat i den typen av ljus. Filerna tar mer plats,men det går snabbt att justera färgerna i Lightroom och det tar inte mycket längre tid än om de varit i jpg från början (tycker jag alltså).
 

sacha_

Aktiv medlem
AFE skrev:
Varför måste man använda ett filter som gör att alla människor ser ut som Ken eller Barbie när man plåtar vimmel?
Annars äre det jue inte vimmelbilder utan abra vanliga bilder?!

hö..



nä, men testa att göra om ditt photoshopmacro (och minska på gaussianblur -ser bara hemskt ut som sagt)
 

ondjultomte

Aktiv medlem
Har du vitbalansen på auto är det inte så konstigt att den ändrar sig ibland.


Annars såg 40d bilderna ut att ha längre slutartid och eller högre ISO , så att mer "strö ljus" kommer med i exponeringen. 350d bilderna såg ut att domineras av blixtljuset.
 

-Danneman-

Aktiv medlem
Ska väl först och främst påpeka att jag inte har så stor erfarenhet av vimmerfoto men...

På dina bilder med 350:an så slår ju blixten ganska kraftigt, personerna på de bilderna är väldigt platta och upplysta. Har du kört med vitbalansen på blixtljus där så är det ju inte så konstigt att färgerna ser bra ut.

De bilder du tagit med 40:an är bra mycket mörkare och blixten verkar inte lättat upp så mycket, om vitbalansen stått på blixtljus så finns det såpass mycket omgivningsljus som tar över och förstår färgerna eftersom blixten inte slagit tillräckligt kraftigt.

Jag vet inte hur du gått tillväga när du låst en egen vitbalans men det första jag reagerar på är att det inne på en klubb är så varierande färger och ljusstyrkor som flashar runt hela tiden så att det vore omöjligt att använda något annat än vitbalans i blixtläge. Enda möjligheten är nog där ljuset ligger konstant och då använda gråkort till varje enskillt kort och fixa ett och ett i datorn senare.
 

dj_evil

Aktiv medlem
ondjultomte skrev:
Har du vitbalansen på auto är det inte så konstigt att den ändrar sig ibland.


Annars såg 40d bilderna ut att ha längre slutartid och eller högre ISO , så att mer "strö ljus" kommer med i exponeringen. 350d bilderna såg ut att domineras av blixtljuset.

Det har aldrig varit problem att köra vitbalansen på vitbalans egentligen. 40D bilderna ser ut så eftersom just den kvällen var det många som knuffades.

350D kan domineras av ljuset så länge du skjuter blixten framåt på personen eller man står i ett ställe där det finns mycket ljust och man har glömt ställa ner iso talet eller kostare slutatid. Så länge man skjuter mot taket eller bakåt så ger den härlig känsla tycker jag ial. Mjuk bild
 

dj_evil

Aktiv medlem
-Danneman- skrev:
Ska väl först och främst påpeka att jag inte har så stor erfarenhet av vimmerfoto men...

På dina bilder med 350:an så slår ju blixten ganska kraftigt, personerna på de bilderna är väldigt platta och upplysta. Har du kört med vitbalansen på blixtljus där så är det ju inte så konstigt att färgerna ser bra ut.

De bilder du tagit med 40:an är bra mycket mörkare och blixten verkar inte lättat upp så mycket, om vitbalansen stått på blixtljus så finns det såpass mycket omgivningsljus som tar över och förstår färgerna eftersom blixten inte slagit tillräckligt kraftigt.

Jag vet inte hur du gått tillväga när du låst en egen vitbalans men det första jag reagerar på är att det inne på en klubb är så varierande färger och ljusstyrkor som flashar runt hela tiden så att det vore omöjligt att använda något annat än vitbalans i blixtläge. Enda möjligheten är nog där ljuset ligger konstant och då använda gråkort till varje enskillt kort och fixa ett och ett i datorn senare.

Som ja sa tidigare det bror var man står och hur mycket ljus det finns runt om dig. 350D ger mig bättre bilder när ja har ställt till rätt. Vissa bilder orkar man göra det men vissa skiter man i helt enkelt. Så det hör inte hit.

Där sa du något intressant, på 40D så lättar den inte upp mycket alls, ja måste typ skjuta blixten på folk för att få det rätt, kan inte skjuta bakåt som 350D och få mjuka bilden fram.

Låst egen vitbalans, det måste jag kolla upp. Eftersom ja tror att jag hade problemet kvar nästa dag med.

Mellan auto och blixtvitbalans är ju väldigt små skillnader. Vissa klubbar ger bättre bilder i sol vitbalans. Helt olika som sagt. Men ja har testat otroligt mycket på 40D och det hjälper inte ännu.
 

timlu

Aktiv medlem
dj_evil skrev:
Japp men problemet ligger inte där. Har provat med 580ex II och 340ex.
Fast mätmetoden har ingenting med vilken modell det är på blixten (under förutsättning att det är en Canon EX-blixt). 40D kan ställas in på antingen evaluerande mätning eller genomsnittsmätning. Vilken metod som 350D använder vet jag inte men om du tycker ljuset ser annorlunda up på 40D och 350D så kanske du ska kolla att båda kamerorna använder samma metod.
 
ANNONS