Annons

40D vs 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Geweas

Medlem
Hej!

Har idag en Canon Eos 350D men vill gärna ha en större LCD-skärm och högre ISO.
Ser att beg 20D ligger lågt i pris och den har fått bra recentioner. Även 40D har fått bra recentioner.
Hur många exponeringar ska man rygga tillbaka på?
Vilka av 20D och 40D ska jag välja?
Är igentligen sugen på 1D Mark III men den passar inte min plånbok just nu.

Hälsningar
Åsa Pernefjord

Har inte 20D och 350D ungefär lika stora lcd-skärmar? Kolla i så fall på en begagnad 30D då även dom ligger lågt i pris nu för tiden.

Varför inte titta på en beg 30D?

Har man tur så kan man t.o.m hitta nya 30D för runt 6000 kr i butik.

/Daniel

Hej,

jag har ingen aning om vad du har för objektiv men CYBERPHOTO har ett ruggigt erbjudande 30D + 17-85 IS 9990:- (kanonerbjudande men det är en kamera som har ett år på nacken och "bara" 2.5" skärm...)

Tack för alla svar.
Man kanske ska sattsa på en 40D i alla fall?
Om man inte har råd med 1D Mark III är det näst bästa allternativet 40D?

En begagnad 1D Mark II kanske? Dom går att få för en hyffsad slant begagnad. Klart är väl att 40D är en bättre kamera än både 20D och 30D men den kostar också mer. Personligen skulle jag hellre satsa pengar på bra optik än ett dyrt kamerahus.

Geweas skrev:

Om man inte har råd med 1D Mark III är det näst bästa allternativet 40D?

Rent kameramässigt är de väl de, men me tanke på vilka objektiv du har så tycker jag nästan de är bättre att köpa bättre objektiv än ny kamera.

Sen 1D mark II kan du få för 12 000kr beg. Sålde min fd i helgen för 13000.
Men dina objektiv gör sig inte så bra på ett sånt hus.

Din 350D ger kanonbra bilder, de som inte är de bästa me den är ju autofokusen och greppet/handhavandet enligt mitt tycke.
Brusmässigt är de inte kopiösa skillnader mellan 350D och 40D på ISO1600.
Visst kan du ha ISO3200 på en 40D, men de bör man väl undvika då de inte blir så bra.

De jag värdesätter i min mark III är greppet, vikten (lättare än mark II), autofokusens pricksäkerhet, samt de låga bruset på högt ISO-tal.
Att den är vädertätad skiter jag totalt i, då jag aldrig skulle utsätta den för regn.

ANNONS
Götaplatsens Foto