Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40mm/2.8 pancake

Produkter
(logga in för att koppla)

emptylooks

Aktiv medlem
Den verkar vara slut överallt, nån som har en aning hur lång tid det kan ta innan pentax släpper fler?

Tar det förlång tid känns det ju nästan frästande att beställa FA 50/1.4 ist som e på g ut till butikerna fast 50mm e lite väl långt, skulle vilja ha lite kortare som 40mm :/

Mvh,
Jonas
 
Pentax tillverkar DA 40 f/2.8 Limited hela tiden, det är i ständig produktion. I Sverige är det dock mycket ovanligt att de fasta brännvidderna finns i lager hos butiker och webbshoppar, detta därför att omsättningen på andra objektiv för Pentax fattning än standardzoomarna är väldigt låg och det kostar för mycket för butikerna att ha dessa objektiv i lager. Man får därför beställa objektiven och om Pentax Sverige har i lager, vilket de brukar ha, så tar det 3-4 dagar att få objektivet. Om Pentax Sverige har slut på lager så måste de ta från Tyskland och då kan det ta två veckor. Om Pentax Tyskland har slut i lager så måste de invänta nästa leverans från Japan och då kan det ta upp till två månader.

Hälsar
R
 

paddmannen

Aktiv medlem
Håll ut, pannkakan är värd det. Jag köpte pannkakan till min K10D istället för kitgluggen. Än så länge är detta det enda pentaxobjektiv jag har, men det fungerar förvånansvärt bra. K10D blir lika kompakt som en superzoombridge med detta objektiv och man kan bära den med sig överallt.

Det stora problemet med pentax just nu är ju objektiven, har behov av en hel del grejor men än så länge finns ju ingenting att köpa: De nya DSM-objektiven väntar vi fortfarande på och tredjepartstillverkarna släpper pentaxvarianterna ett år efter Canon och Nikon och dessutom utan HSM.
Tänker speciellt på sigmas 70-200/2.8 DG MACRO som kommer i pentaxfattning men utan HSM. Pentax egna 60-250/4 kommer inte innan december 2007, vilket i praktiken innebär våren 2008. Hade hoppats på detta objektiv redan i mars i år....

En fråga: Är det ngn som vet om pentax teleconverters kommer att vara kompatibla med de kommande DSM-objektiven??

Nä, nu får pentax lägga på ett kol
 
DA* 16-50 SDM och DA* 50-135 kommer sent i april till Sverige, tillverkningen börjar i mars. Pentax har ingen teleförlängare med autofokus, förutom AF 1.7x converter - men den är för manuella objektiv (den fokuserar förstoringslinsen). De manuella bör fungera, men det finns teleförlängare från Kenko (som har ett intimt samarbete med Hoya, som kommer samgå med Pentax) med fungerande autofokus. Dock än så länge bara för mekanisk autofookus, ej SDM. En viktig sak att komma ihåg - teleförlängarna skickar objektivinformationen vidare utan tillägg eller översättning, det gör att kameran får den brännvidd som objektivet har - ej den förlängda brännvidd som uppstår med teleförlängaren. Detta minskar nyttan av skakreduceringssystemet, eftersom den utgår från informationen om brännvidd. I dagsläget finns det inga teleförlängare som lägger till förlängningsfaktor på den mottagna brännviddsinformationen från objektivet och skickar detta vidare till kameran.

Hälsar
R
 

paddmannen

Aktiv medlem
tackar för svaret,

Ja, det var ungefär som jag misstänkte då. Dokumentationen om teleconverters som finns på pentax hemsida ser ju ut att vara från 50-talet.

Hur svårt kan det vara att ta fram en teleconverter som funkar med moderna objektiv?
Man kan ju anta att en del potentiella köpare av de kommande fasta teleobjektiven (200, 300) blir avskräckta av detta, det är ju med dessa objektiv en tc fungerar bäst.

För min del får det nog bli en sigma 70-200, även om den inte har HSM.
 

emptylooks

Aktiv medlem
Tack för svaret!

Vad bedtyder DA egentligen? vad e skillnaden från FA? e det bara att man tagit bort blädarringen så den bara fungerar på digitalkamror?

Om man jämför 40/2.8 med FA 50/1.4 vad är dom störta skillnaden bildmässigt? Tycker inte det är så betydande skillnad när jag zoomar mellan 40mm å 50mm med kitzoomen.

FA 50/1.4 är ju mycket snabbare och kortare skärpedjup att leka med. Och om jag har förståt det rätt är FA 50/1.4 skarpare än 40/2.8.

Så vad talar för 40/2.8? Att det är såå litet vet jag inte om jag tycker e så positvt. Ser det inte larvigt ut med tex bilxt på? Att det är i metal är klart fördel men vad mer? Vilka fördelar har 40/2.8?

Tycker nog att snabbheten och skärpedjupet talar för FA 50/1.4.
Och det som tala för 40/2.8 är att man får lite mer utrymme innomhus samt att det är i metal och tar lite plats.

Har jag förståt det hla rätt? nån som testat båda?

Vilket objektiv har finast bokeh?
Och vilket av dom återger finast färger och kontrast?

Ska också tillläga att jag har ett manuellt 28/2.8 på ingång som jag tänkt ha med mig och som kan användas vid trånga utrymmen..

Mvh,
Jonas
 
paddmannen skrev:
tax hemsida ser ju ut att vara från 50-talet.

Hur svårt kan det vara att ta fram en teleconverter som funkar med moderna objektiv?
Man kan ju anta att en del potentiella köpare av de kommande fasta teleobjektiven (200, 300) blir avskräckta av detta, det är ju med dessa objektiv en tc fungerar bäst.
Kenko har producerat teleförlängare med autofokus i flera år till Pentax och de fungerar bra. Kenko är korsägt av Hoya. Hoya och Pentax genomgår nu en fusion som kommer vara klar till hösten, då blir Hoya och Pentax samma företag. Eftersom Kenko då kommer att ingå i samma företagsgrupp som Pentax så är det troligt att Kenko fortsätter tillverka bra teleförlängare till Pentax...

Eftersom Pentax bara för några månader sedan släppte en kamera med inbyggd skakreducering, så har det ännu inte hunnit produceras teleförlängare som innehåller ett elektroniskt chip som läser av brännvidden från det monterade objektivet, adderar sin förlängningsfaktor, kodar om signalen och skickar den nya signalen till datorn i kameran. De teleförlängare som finns idag är "dumma", dvs chiplösa. Informationen från objektiven går rakt igenom, vilket alltså innebär att skakreduceringssystemet får felaktig information.

Det kommer ta sin tid att ta fram teleförlängare med denna nya funktionalitet. Det kommer även att ta sin tid att ta fram teleförlängare med SDM funktionalitet. Alla nuvarande är ju med mekanisk autofokuskoppling.

Hälsar
R
 

larslind

Aktiv medlem
Jag har ett 50/1,4 till min K10D. Upplever att man måste blända ner ganska rejält för att få god skärpa. Dock har jag ett 43/1,9 som är nästan lika kompakt som pancake-objektivet och som jag upplever som mycket skarpt. Dessutom är byggkvaliteten, helt i metall, fantastisk.
 
DA betyder "Digital Autofocus".
FA betyder "autoFocus Advanced" (Pentax 2:a generation autofokusobjektiv).

Skillnaden mellan DA och FA är...
* DA objektiven är anpassade efter APS-C storleken på bildsensorn, vilket innebär att om de monteras på 35mm film så riskerar man vinjettering samt dålig kantskärpa.
* DA objektiven har QuickShift focus, vilket innebär att man kan fokusera objektiven manuellt utan att behöva koppla om kameran till manuellt fokus. Om man försöker det med ett FA objektiv så riskerar man att förstöra autofokusmekanismen.

Det finns FA objektiv utan bländarring och de heter FA J.

Idéen med DA 40 f/2.8 Limited är den extremt kompakta storleken. Objektivet är i det närmaste nästan platt, består av en tunn fokuseringsring och det är allt. Huruvida man uppfattar detta som positivt eller negativt är upp till var och en att bedöma.

FA 50 f/1.4 är, precis som DA 40 f/2.8, ett objektiv med höga optiska prestanda - men DA 40 har en något högre kontrast och färgmättnad, samt tydligare definition mellan det som är i skärpa och det som är utanför skärpa. (tydligast i högkonstrastsituationer). I fråga om bokeh så har ju FA 50 f/1.4 mindre skärpedjup på grund av den större bländaren. På samma bländare (f/2.8) så är de i stort likvärdiga tycker jag nog.

Det finns en evinnerligt lång debatt om 50 f/1.4:ans bokeh (vissa älskar den, andra är mer tveksamma), själv tillhör jag den gruppen som tycker att 50 f/1.7 är snyggast. :)

Hälsar
R
 

emptylooks

Aktiv medlem
Stort tack för den informationen, Tur att det finns hjälpsamma och kuniga internet!:D

hittade bild på den monterad på en k100d: http://flickr.com/photos/polypomo/233969466/ inte för det e det viktigaste men ändå, ser ju tufft ut:D


Beställde från cyberphoto igår, frågade både scandinaviaphoto och cyberphoto när dom får in den men har bara fått svar från scandinaviaphoto änn att deras underleverantör har den inne så skulle inte dröja många dar att få hem den. Om jag förståd det rätt borde båda beställa från Pentax´s lager i Sverige?
 
FA 43 och DA 40 är väldigt olika objektiv. 43:an är designad efter ögat (utan datorstöd) av en av Pentax äldsta anställda som gjorde objektivet på sin fritid. Hans mål var att efterlikna ett klassiskt tyskt objektiv från 50 talet. Detta gör att 43:an har en väldigt designad karaktär, som gör att den brukar få uselt resultat i MTF tester (som Photodo). Objektivet blev så populärt att Pentax gjorde två till... (31 och 77).

DA 40 f/2.8 är en modern version av det klassiska M 40 f/2.8 som var väldigt populärt som standardobjektiv till Pentax ME Super i slutet av 70-talet. M 40 f/2.8 var ärligt talet ett inte särskilt bra objektiv, det hade svagare skärpa än 50 objektiven. Men, det var extremt kompakt och uppskattades för just detta.

Av nostalgiska skäl, och med minnet av M 40 f/2.8 optikens succé, så fräschade Pentax upp designen och resultatet blev DA 40 f/2.8 Limited. :) Det bygger optiskt på föregångaren, mer är justerat och uppdaterat för att ge bättre prestanda och fungera bra på en APS-C digital. Dagens DA 40 är skarpare än gårdagens M 40.

Hälsar
R
 

emptylooks

Aktiv medlem
Ärligt detta var riktigt intressant!
Hade ingen aning om detta:D

Man skulle ha haft k fattning på mobilen så man kunde använda 40mm pannkakan där, vore inte helt fel faktiskt:)
 

jofo

Medlem
Hej! Jag köpte precis en 40mm/2.8 limited. Jag undrar: objektivetlocket kan skruvas loss i två delar. En yttre ring, och en mindre i mitten. Finns det någon som vet vad som är tanken bakom detta? Är det någon fördel att bara skruva loss den mindre delen i mitten?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Yttre ringen är ett motljusskydd. Det går oxå att sätta i ett filter på baksidan på motljusskyddet om man vill.
 

patrick.ericson

Aktiv medlem
Hej. Väcker upp denna gamla tråd.
Kikar på denna SMC-DA 40/2.8 och jämför med SMC-DA 35/2.4
35an är ju väldigt prisvärd på cyberphoto men jag undrar om det är värt bildkvalitetsmässigt att gå upp till 40mm då den är 2000 dyrare? Är det plasten som gör skillnaden i priset eller är det mer?
/Patrick
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Hej. Väcker upp denna gamla tråd.
Kikar på denna SMC-DA 40/2.8 och jämför med SMC-DA 35/2.4
35an är ju väldigt prisvärd på cyberphoto men jag undrar om det är värt bildkvalitetsmässigt att gå upp till 40mm då den är 2000 dyrare? Är det plasten som gör skillnaden i priset eller är det mer?
/Patrick
DA35/2,4 är i princip en bantad FA35/2, FA35 är en premium objektiv från slutet
på 90 talet. DA35 är nog identiskt uppbyggd optiskt, men bantad till f2,4(ljusstyrka) och täcker
bara APS formatet(Pentax digitala) och den har "nya" SP beläggningen (super protekt). "Kroppen" är gjord i plast och även fattningen, men det är inget att oroa sig för. Plast kan vara bra, men repas nog lättare. Kort sagt, en budget glugg som är populär hos användarna.
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-DA-L-35mm-F2.4-AL.html
Det följer inte med motljusskydd(finns att köpa orginal eller pirat och bra att ha på) och den har inte kvickshift.

Om DA40/2,8 är bättre optiskt vet jag inte riktigt, men enligt omdömena på Pentaxforums
så är den aningen bättre, men den uppdaterade HD 40/2,8 får sämre omdömme(av 2) se;
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-DA-40mm-F2.8-Limited-Pancake-Lens.html
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/hd-pentax-da-40mm-f2.8-limited.html

DA35 är framtagen som en bra glugg till lågt pris.
DA40 tillhör Limited objektiven vilket innebär att den är premium både vad gäller
det optiska och mekaniska samt att den är gjord mycket kompakt i aluminium
eller om det är lättmetall.
Den har naturligtvis oxå kvickshift och har närgränsen 40cm mot 30 för DA35.
DA40 ersätts nu med HD varianten med bättre antireflexbehandling (och lite
väderskydd?) mot ett högre pris.
Så kort sagt så behöver du inte vara orolig för att DA35 ger sämre skärpa osv.
 
ANNONS