Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

420EX vs. 580EX - När räcker den inte till

Produkter
(logga in för att koppla)

Klick-en

Aktiv medlem
Hej,

Funderar på en 420EX eller en 580EX till en digital systemkamera (300D/20D).

Den större blixtens största nackdel är (förutom priset) storleken, den mindre blixtens största nackdel är räckvidden.

När räcker 420EX inte längre till?
Jag är mycket intresserad av era erfarenheter! Hur stort rum kan t.ex. en 420EX "fylla ut" om man har en bounser och slår den snett bakåt?
Hur lång blir räckvidden utomhus med "Fast Sync"-läget (kortare tider än blixtsynk-tiden)?

Tacksam för alla svar!

/Johan

De flesta klarar sig utan att kunna göra blixten manuellt och frågar inte ens efter funktionen så jag tycker att 420EX är det bästa valet för de flesta. Stroboskopeffekter är heller inte omistlig. Det skiljer rätt mycket i pris och de pengarna kan man ju lägga på optik istället.

Tack för alla svar.

Håller med Magnus om att de extra funktionerna (stroboskop m.m.)inte är värda de extra tusenlapparna. Skulle i så fall vara möjligheten att "ställa ner" blixten i förhållande till omgivningen direkt på blixten och inte via en meny på kamerahuset.

Det jag egentligen är ute efter är praktiska erfarenheter av typen: "i de här situationerna är 420EX för 'liten'".

/Johan

Jag har precis varit och plåtat Äldremässan som arrangeras här i stan varje år och med en fylld lokal och högt i tak är det nog styrka jag saknar i 420ex:en. Man hinner inte fibbla med en massa inställningar så det saknar jag inte i just den situationen i varje fall. Jag har bara använt mer avancerade blixtar i begränsad utsträckning så jag vågar inte tvärsäker säga att man behöver/inte behöver fler funktioner men för mig räcker 420ex bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto