Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

430EX mk II släppt

Produkter
(logga in för att koppla)
Största skillnaden känns som att den har det jag väntat på länge nu, kompatibilitet med inställningar gjorda från de nyaste kamerornas menysystem. Fanns ju bara på 580 EX II tidigare.

Ser ut att likt 580 EX II ha prioriterat ett bättre reglade för fastlåsning på kameran framför slavomkopplaren. Bra!

Säger jag inte för att förringa din åsikt, utan för att visa att det (som vanligt) finns olika prioriteringar. Jag monterar blixten på kameran mycket oftare än jag ändrar master/slave/normal.

apersson850 skrev:
Ser ut att likt 580 EX II ha prioriterat ett bättre reglade för fastlåsning på kameran framför slavomkopplaren. Bra!

Säger jag inte för att förringa din åsikt, utan för att visa att det (som vanligt) finns olika prioriteringar. Jag monterar blixten på kameran mycket oftare än jag ändrar master/slave/normal.

Jo, man har olika preferenser för olika sätt att använda prylarna.
För mig som ofta ställer upp två eller tre blixtar styrda av en ST-E2 så är omkopplaren för master/slave guld värd och mycket viktigare än förbättrad blixtfot.
Kan bara inte med knappar som ska hållas in tre sekunder osv.
Nu har jag redan dom blixtar jag behöver så för närvarande är allt väl.

Mycket av det jag fotograferar rör sig raskt, så där får jag vara glad om jag alls hinner rikta kameran mot målet. Att rigga flera blixtar är det bara inte tal om.

Den är till och med fullt kompatibel med min gamla T90 från 1987. Eller, 580 EX II är det, i alla fall. Så det gäller säkert 430 EX II också.

Största skillnaden känns som att den har det jag väntat på länge nu, kompatibilitet med inställningar gjorda från de nyaste kamerornas menysystem. Fanns ju bara på 580 EX II tidigare.

Är det någon som vet vilka dessa "nyaste kamerorna" är?

Kommer jag att kunna styra blixten via menyn på min 400D, eller är den för gammal?
Överallt står det bara "kompatibla kameror", men inte vilka dessa kameror är.

Min fundering är om jag ska köpa en 430EX II eller spara några 100-lappar och köpa en 430EX. Men det finns kanske tillräckliga fördelar i övrigt med den nya ändå?

(Jag är nyregistrerad, hoppas inte jag missat om någon tråd tagit upp detta.)

Hoppas jag har rätt här nu:

1Ds Mark III
1D Mark III
40D
450D
1000D

Eller senare modeller, vilket då ännu bara (knappt) finns för 40D, där 50D presenterats.

Svaret på din direkta fråga är att det inte går med 400D.

Tack för svaret!

Då får man väl fundera på om fördelarna med II:an väger över ändå. Byter man upp sig i kamerahus i framtiden så får man kanske användning för funktionaliteten ändå.

Vad finns det annars som motiverar ett köp av den nya versionen?

ANNONS
Götaplatsens Foto