Annons

430EX och "Rapid-Fire Mode"

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke B

Avslutat medlemskap
..har försökt hitta info om detta i gamla trådar, och på övriga nätet, utan tur!
Kan någon svara på om 430 har denna funktion, som ger en möjlighet att trycka av och blixten löser ut trots att den ej är fullt laddad!? (Vid kvicka serier på barnen:)
Tittar både på 430 EX och Sigmas 500 SuperII.
Vilken är att föredra egentligen?
Finns det kompabilitets-problem med Sigman som man slipper med Canon?
Ska beställa blixt imorrn, men har inte råd att köpa 580EX (Ska köpa mer glas), så den är utesluten redan! ;)
..såå, vilken ska man ta??
Prisskillnaden är försumbar.
Sigman är ju kraftigare, men 430:n Zoomar ju korrekt (kompenserar för 1.6 crop-sensorn) med min 350D så där tjänar jag både ljusstyrka och laddtid, plus att batteriet räcker längre.
Vilken laddar snabbare?

Jag ska till 90% använda den vid ex. barnens julfester, och hemma.

Highspeed sync?
Har bara Sigman det?
Kan någon ge ett bra exempel på när det kan vara bra att ha?

Hjärtligt tack på förhand om någon har tid att hjälpa mig!?
:D
Mvh
Mikael

Micke B skrev:

Highspeed sync?
Har bara Sigman det?
Kan någon ge ett bra exempel på när det kan vara bra att ha?

Så fort du vill köra med snabbare slutartid än kamerans synktid (som brukar vara runt 1/250). T.ex. fyllnadsblixt vid utomhusporträtt när du vill ha stor bländare. Är rätt säker på att 430'n har high speed sync.

Re: Re: 430EX och "Rapid-Fire Mode"

StaffanH skrev:
...T.ex. fyllnadsblixt vid utomhusporträtt när du vill ha stor bländare.

Tack för det Staffan!
Det är ju ett användningssätt där det behövs.

Någon som vet om Rapid-Fire Mode?
Enl. vad jag läst så funkar det på 580EX i a.f.

Det känns som en bra grej att ha, tråkigt att se motivet försvinna/ändras i väntan på blixten..
Hellre en lätt underexponerad bild, än en svårt underexponerad!

Mvh
Mikael

Hah..!!

Vilken kanonsida!
Du är helt grym Staffan!! :D

Tack för det, det blir en Canonblixt för mig nu...

Nu kan jag sova i natt i st.f. att surfa..

Mvh
Mikael

Den enda gången jag har varit med om en laddtid på mindre än 0,3 sekunder är när jag manuellt ställt blixten till fullt järn. Då laddar den kanske i 1-2 sekunder. Med fullt batteri. Jag har ännu inte lyckats köra slut på mina batterier.

Sedan finns ju highspeed-synk på blixten vilket möjliggör synktider på allt över 1/250.

För övrigt rekommenderar jag Uniross Sprint 2500mAh. Dom kan du ladda i bilen om det vill sig illa. Full laddning på max 90 minuter. Det ÄR bra prestanda, både laddningsmässigt och kapacitetsmässigt. Tror inte du blir missnöjd!

M_G skrev:
Den enda gången jag har varit med om en laddtid på mindre än 0,3 sekunder är när jag manuellt ställt blixten till fullt järn. Då laddar den kanske i 1-2 sekunder. Med fullt batteri. Jag har ännu inte lyckats köra slut på mina batterier.

Sedan finns ju highspeed-synk på blixten vilket möjliggör synktider på allt över 1/250.

För övrigt rekommenderar jag Uniross Sprint 2500mAh. Dom kan du ladda i bilen om det vill sig illa. Full laddning på max 90 minuter. Det ÄR bra prestanda, både laddningsmässigt och kapacitetsmässigt. Tror inte du blir missnöjd!

Tack för tipset Mattias!!
:D

Det verkar ju vara en kanonsnabb blixt, kul!
Man kan fota i sekvens lite t.o.m, särskilt om man drar upp ISO lite kan jag tänka mig!?
Jag har GP2500Mah AA med 2 timmars laddare, dom duger väl säkert.

Mvh
Mikael

Kör du med E-TTL II i dagsljus som upplättningsblixt kan du nog köra en 30-40 bilder i sekvenser med blixten. Jag vet inte kör aldrig blixten i dagsljus faktiskt. Ja dina batterier räcker mer än väl skulle jag gissa. Lycka till och glöm inte att provköra blixten i manuellt läge ibland. Det gör väääääääldigt stor skillnad.

ANNONS
Götaplatsens Foto