Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50/1,4 D eller 50/1,4 G

Produkter
(logga in för att koppla)

Adinis

Ny medlem
Vad är skillnaden mellan Nikon 50 mm 1.4 D och Nikon 50mm. 1.4 G?

Jag fotograferar mycket hästar och vill ha ett ljusstarkt objektiv med snabb autofokus. Har läst att de inte har speciellt snabb autofokusering - men det beror nog på vad man jämför med?
Just nu har jag Nikon 55-200 4-5.6G AF-S och frågan är - hur snabb är autofokuseringen om man jämför?

Just nu har jag en Nikon d40x vilket medför att jag antingen måste köpa ett objektiv med autofokusering eller en ny kamera.

Vad är skillnaden mellan Nikon 50 mm 1.4 D och Nikon 50mm. 1.4 G?

Jag fotograferar mycket hästar och vill ha ett ljusstarkt objektiv med snabb autofokus. Har läst att de inte har speciellt snabb autofokusering - men det beror nog på vad man jämför med?
Just nu har jag Nikon 55-200 4-5.6G AF-S och frågan är - hur snabb är autofokuseringen om man jämför?

Just nu har jag en Nikon d40x vilket medför att jag antingen måste köpa ett objektiv med autofokusering eller en ny kamera.

Då måste du ha den senare av dessa versioner. 50/1.4 G AF-S.

Hur snabbt det är mot objektivet du har idag vet jag inte då jag inte testat just det objektivet. Jag har dock ovannämnda 50mm och räkna inte med att den är speciellt snabb.

En del hävdar att den äldre varianten är snabbare men inte heller den har jag testat. Jämför jag dock med mitt gamla 35/2D så är faktiskt det ganska mycket snabbare trots avsaknad av fokusmotor.

Men för sportfoto... Njäe... AF är nog inte riktigt med. Så länge du inte i förväg kan förutspå vart du ska knäppa av bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto