Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
50 mm 1.4 = tråkigt objektiv?
- Trådstartare Kajsa220
- Start datum
Bjuhren
Aktiv medlem
50mm är mera tänkt som ett normalobjektiv om du använder det på en kamera med fullformatssensor eller så blir det ett ypperligt porträttobjektiv på en APS-kamera, exempelvis den 40D du äger.
För det du fotograferar låter det som att du vill ha ett macro (då kommer du väldigt nära), finns lite olika att välja mellan, du har b.la ifrån Canon 50/2.5, 60/2.8 och 100/2.8.
Hoppas att du blivit något klokare utav mitt svar.
MVH
Per
För det du fotograferar låter det som att du vill ha ett macro (då kommer du väldigt nära), finns lite olika att välja mellan, du har b.la ifrån Canon 50/2.5, 60/2.8 och 100/2.8.
Hoppas att du blivit något klokare utav mitt svar.
MVH
Per
Makten
Aktiv medlem
Tillägg: Per han före, och förklarade ungefär samma sak i kortare ordalag.
Nästan alla 50-millimetersobjektiv, oavsett tillverkare, har liknande karaktär. De är inte ämnade för närbilder i första hand, utan presterar bäst på någon meters håll och bortåt.
På din kamera kan ett 50/1,4 funka jättebra för exempelvis porträtt eller liknande, där man vill ha kort skärpedjup och lagom bildvinkel för att på relativt kort avstånd inrama till exempel huvud och överkropp på den man fotograferar.
Vill du fotografera saker på kortare avstånd så bör du kika på makroobjektiv. De har oftast lägre ljusstyrka och är ganska dyra, men ger desto bättre resultat på korta och medelkorta avstånd.
Det är avsett som "normalobjektiv" på kameror med småbildsformat; antingen med analog film eller med den storleken på sensorn. Din kamera har en mindre sensor, och därför får objektivet andra användningsområden.Vad lämpar sig detta objektiv bäst till.
Nästan alla 50-millimetersobjektiv, oavsett tillverkare, har liknande karaktär. De är inte ämnade för närbilder i första hand, utan presterar bäst på någon meters håll och bortåt.
På din kamera kan ett 50/1,4 funka jättebra för exempelvis porträtt eller liknande, där man vill ha kort skärpedjup och lagom bildvinkel för att på relativt kort avstånd inrama till exempel huvud och överkropp på den man fotograferar.
Vill du fotografera saker på kortare avstånd så bör du kika på makroobjektiv. De har oftast lägre ljusstyrka och är ganska dyra, men ger desto bättre resultat på korta och medelkorta avstånd.
paco
Aktiv medlem
Jag köpte förra året detta objektiv med tanke att fota småpryttlar på NÄRA håll men jag kan inte gå närmare än ca 50 cm.
Vad lämpar sig detta objektiv bäst till.
Är det så eller vad gör jag för fel?
Som normal så fungerar det till allt möjligt och har bra ljusstyrka. Det finns inga zoomar som är lika snabba. Det är helt klart favoritbrännvidden för mig (på film & 5D). På en 40D blir det kort tele (mindre bildvinkel) och passar till porträtt och annat som korta telen gör. Med andra ord så är det ett grymt objektiv, men kanske mindre flexibel på din kamera.
Anders Östberg
Guest
Finns inga tråkiga objektiv, bara tråkiga bilder. 
50mm är inte mitt favoritobjektiv heller, men det är användbart till allt möjligt från porträtt till gatufotografering och landskap. Ibland har jag det till sport,om man är riktigt nära spelet.
Vill du ta närbilder kan det gå med 50/1.4 också, med mellanringar, men det är inte lika bra som ett makroobjektiv för det.
50mm är inte mitt favoritobjektiv heller, men det är användbart till allt möjligt från porträtt till gatufotografering och landskap. Ibland har jag det till sport,om man är riktigt nära spelet.
Vill du ta närbilder kan det gå med 50/1.4 också, med mellanringar, men det är inte lika bra som ett makroobjektiv för det.
Senast redigerad av en moderator:
Kajsa220
Aktiv medlem
Jaha ja, där ser man! Men då var det ändå inget som jag gjorde galet då
Jag ser oerhört vackra närbilder på nyckelpigor på blommor osv och det skulle jag vilja fota oxå. Men porträtt är ju det jag gillar bäst.
Har ett vidvinkel som jag använder att fota inomhus med ibland, ett tele 70-300 och ett allround 18-70 2.8 som jag använder mest. Minns inte om det tillhärde kameran eller om jag köpte det separat.
När man ska fota porträtt och barn vilket objektiv funkar bäst? Läste om ett 24-70 f 2.8 som skulle vara kanonbra. Vad blir skillnaden jämfört med det jag har isåfall?
Har ett vidvinkel som jag använder att fota inomhus med ibland, ett tele 70-300 och ett allround 18-70 2.8 som jag använder mest. Minns inte om det tillhärde kameran eller om jag köpte det separat.
När man ska fota porträtt och barn vilket objektiv funkar bäst? Läste om ett 24-70 f 2.8 som skulle vara kanonbra. Vad blir skillnaden jämfört med det jag har isåfall?
Senast ändrad:
pallep
Aktiv medlem
Förutom det uppenbara att du kan zooma med 24-70 så tappar du 2 steg ljusstyrka. Du kan inte heller få lika kort skärpedjup och utan att kunna speciellt mycket om Canonobjektiv så antar jag att 50mm /1.4 är skarpare på f/2.8 än 24-70 är på 50mm f/2.8.
Därmed inte sagt att 24-70 skulle var ett dålig köp, zoomen kan var bra när man har med barn och göra då man inte alltid hinner flytta på sig för att få med saker i bilden, då kan man slökomponera bilden med zoomen.
Därmed inte sagt att 24-70 skulle var ett dålig köp, zoomen kan var bra när man har med barn och göra då man inte alltid hinner flytta på sig för att få med saker i bilden, då kan man slökomponera bilden med zoomen.
AFJ
Aktiv medlem
Jag ser oerhört vackra närbilder på nyckelpigor på blommor osv och det skulle jag vilja fota oxå. Men porträtt är ju det jag gillar bäst.
Jag tycker du skall titta på en makro-glugg. Den kommer att vara kalas till insekter och blommor OCH fungera jättebra till porträtt.
Det finns en hel del olika varianter att välja på. Det intressanta är att man nästan alltid ser att folk är nöjda med sina makro objektiv oavsett vilken märke eller modell det är.
Själv har jag ett Tamron 90/2.8 som funkar bra.
bengt-re
Aktiv medlem
Och för att bevisa testen som AFJ presenterade så tycker jag att Sigma 70mm F2.8 EX DG MACRO är mycket bra och prisvärt. Vald till bästa objektiv (expert) enligt TIPA 2007 !
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13372
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123445
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13372
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123445
apersson850
Aktiv medlem
Det är dyrare.När man ska fota porträtt och barn vilket objektiv funkar bäst? Läste om ett 24-70 f 2.8 som skulle vara kanonbra. Vad blir skillnaden jämfört med det jag har isåfall?
Annars är det ingen skillnad alls. Du har ju redan ett objektiv med det brännviddsomfånget och den ljusstyrkan.
D_A
Aktiv medlem
När man ska fota porträtt och barn vilket objektiv funkar bäst? Läste om ett 24-70 f 2.8 som skulle vara kanonbra. Vad blir skillnaden jämfört med det jag har isåfall?[/QUOTE]
Var medveten om att denna glugg väger ett kilo och det tycker åtminstone jag är för tungt för en normalzoom. Har man inget mer att bära på när man är ute så är kanske okej ett tag men...
50 1.4 är perfekt för porträtt på din 40d.
Var medveten om att denna glugg väger ett kilo och det tycker åtminstone jag är för tungt för en normalzoom. Har man inget mer att bära på när man är ute så är kanske okej ett tag men...
50 1.4 är perfekt för porträtt på din 40d.
JoakimOlsson
Aktiv medlem
Tamrons 90mm eller Sigmas 70mm spelar nog ingen större roll. Båda har fått jättebra kritik, och de flesta verkar vara mycket nöjda med dessa.
Jag har själv ett Tamron 90mmm som jag är mycket nöjd med.
Jag har själv ett Tamron 90mmm som jag är mycket nöjd med.