Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

500 mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Knepig fråga tycker jag..
Följdfråga: Varför skulle de ha ett utan IS ?

IS-versionen på dessa supertele är av de lite mer avancerade typen vilket medför att den kan vara inkopplad även vid användandet av stativ.

Använder man, som många fotografer ett enbensstativ så har man stabilisering vid panorering, vilket hjälper till att få bättre bilder då rörelseoskärpan i höjdled minimeras.

Du kanske menar att ett utan IS skulle vara billigare? Ja, men inte med många kronor..

Men visst, vill du ha ett Canon 500mm utan IS så finns det. Det heter EF 500/4.5L och kan hittas lite då och då på begagnatmarknaden (inte allt för ofta dock).

Jag har en 400mm som kostar 11990:- skulle jag vilja ha 400mm med IS(CANON 400/2,8 L IS USM) så kostar den 70500:- känner inte riktigt att IS och 2.8 är värt 58510:- extra för den funktionen. Funderingen var bara hur Canon tänker, största målgruppen för 500mm kanske är pressfotografer som måste ha IS?

vad har du för ljus på ditt 400mm?? inte 2,8 antar jag?

för ett 400/2,8 kostar inte 12 000 kr

så det blir en lite orättvis jämförelse.

defiant skrev:
vad har du för ljus på ditt 400mm?? inte 2,8 antar jag?

för ett 400/2,8 kostar inte 12 000 kr

så det blir en lite orättvis jämförelse.
Jag har en CANON 400/5,6 L USM

Nej det går inte att jämföra men som jag skrev "känner inte riktigt att IS och 2.8 är värt 58510:- extra för den funktionen"

Ah, ja.. det är ju en fråga om marknad och försäljning. Jo, visst hade Canon kunnat göra en 400/5.6 IS. Men antagligen så gissar marknadsavdelningen hos Canon på att den inte skulle sälja så bra. Redan nu så säljer 400/5.6L i mindre mängder..och jag tror inte att IS skulle hjälpa upp försäljningen, eftersom den allmänna uppfattningen är att det är ljussvagt. Inte min uppfattning dock, tycker det fungerar alldeles utmärkt. Ett 500/5.6 utan IS skulle nog bli ganska dyrt ändå och inte sälja så bra att det skulle täcka utvecklingskostnaden för ett sådant.

Största målgruppen för 500/4L IS och 600/4L IS är natur-/djurfotografer (nu snackar vi naturfotografer och inte svensson som gillar att plåta natur ;))

Största målgruppen för 400/2.8L IS är sportfotografer, eftersom brännvidden räcker, ljusstyrkan är rätt och de slipper släpa på det långa sträckor.

när Canon hade ett 400/2,8 utan IS så kostade det 980 000Yen, motsvara med dagens kurs lite drygt 66 000kr. så IS kostar grovt räknat ca 5000kr.

vilket betyder att f2,8 kostar ännu gröve räknat 54 000kr.

F.G. skrev:
Varför har Canon inget 500mm utan IS?

De har haft, EF 500/4,5L USM. Tyvärr inte ljusstyrka 4 vilket ställer till problem om man vill ha autofokus med telekonverter.
Säkert ett vettigt objektiv begagnat om man inte slår till på Sigmas 500/4,5

Prispåslaget för IS är så relativt litet att det inte är lönt att göra objektiven i två varianter i den här prisklassen.

Men jag hade gärna sett ett 400/4 och 600/5,6.
DO-gluggen vill man ju inte ha.

Konvertrar i alla ära, men de stjäler alltid skärpa.

F.G. skrev:
Jag har en CANON 400/5,6 L USM

Nej det går inte att jämföra men som jag skrev "känner inte riktigt att IS och 2.8 är värt 58510:- extra för den funktionen"
Jag antar att, förutom ISen och 2.8, även kvaliteten och känslan är bättre i ett 500/4 jmf med 400/5.6, vilket ändå är ett riktigt bra objektiv (har själv ett). Sedan får man väl värdera de olika kvaliteterna man är ute efter och se om man är villig att investera i tex ett 500/4. Är man inte det, så får man väl helt enkelt välja ett annat objektiv, eller?

//Glenn

Nja.. känslan och materialvalet i 500/4L IS är inte annorlunda än i 400/5.6L. Det man betalar för är brännvidd, ljusstyrka, AF och i detta fall IS.

Jag håller nog inte riktigt med Jeppe. Objektiven är rätt lika men själva tyngden, storleken och känslan av tjockare metall ökar kvalitetskänslan.

IS-gluggarna är dessutom bättre tätade än icke-IS (förutom 300/4 IS)

Men man köper väl inte gluggar bara för känslans skull, eller?

froderberg skrev:
Jag håller nog inte riktigt med Jeppe. Objektiven är rätt lika men själva tyngden, storleken och känslan av tjockare metall ökar kvalitetskänslan.

IS-gluggarna är dessutom bättre tätade än icke-IS (förutom 300/4 IS)

Men man köper väl inte gluggar bara för känslans skull, eller?

Ja, naturligtvs blir en 500/4 IS tyngre än ett 400/5.6... Mer glas, mer metall = tyngre => ökad kvalitetskänsla. Men rent krasst så tror jag inte materialvalet kan bli mycket bättre...

Bråka inte med mig Magnus, jag är irriterad idag ;)

Köp ett 500mm f/4 L IS och stäng av IS:en!
Skämt åsido, jag tycker också att Canon kunde göra en fast, längre brännvidd för naturintresserade som inte vill lägga 50-100000kr på ett supertele. Ett 400mm f/4 L IS (utan DO) för 20000kr skulle sitta fint! Som det nu är står valet mellan 300mm f/4 L IS eller 400mm f/5,6 L och supertelena, med en betydande lucka emellan.

/Pontus

Canon resonerar nog som så att ett EF 300/4L IS+ EF 1.4x ger 420/5.6 IS.. Förvisso med en något sämre bildkvalité än 400/5.6L men klart acceptabelt.. speciellt om man taggar ner till f/8

Jeppe skrev:
Canon resonerar nog som så att ett EF 300/4L IS+ EF 1.4x ger 420/5.6 IS.. Förvisso med en något sämre bildkvalité än 400/5.6L men klart acceptabelt.. speciellt om man taggar ner till f/8
Jo, det är nog så. Jag kör den kombinationen i vänta på ett riktigt tele. Problemet är när jag vill ha längre brännvidd. Då använder jag hellre ett Nikon 400m f/3,5 med konverter, eftersom jag ändå får fokusera manuellt med 2x extender på 300mm och IS:en inte fungerar särskilt bra på stativ. Att försöka fokusera med 300mm f/4 och 2x extender med 20D gör ingen glad... Med ett 400mm f/4 skulle man kunna använda en 1,4x extender och få 560mm f/5,6. Kanske det inte finns tillräckligt med kunder, men med tanke på hur många det verkar vara som efterfrågar ett långt tele till rimligt pris här på FS, så tycker man att det borde löna sig.

/Pontus

Jeppe skrev:
Nja.. känslan och materialvalet i 500/4L IS är inte annorlunda än i 400/5.6L. Det man betalar för är brännvidd, ljusstyrka, AF och i detta fall IS.
Jag menade givetvis inte att kvaliteten är dålig i 400/5.6. Däremot tycker jag att 400at tappar i känsla pga sin lägre vikt. Det är svårt att få bra balans i det. Hade det vägt mer hade det legat bättre i händerna. Jag tror att känslan spelar en viss roll när man bedömer kvalitet :) (utan att blanda in för mycket teknik-specifikationer ;-)

(med risk för att irritera Jesper) :))

//Glenn

ANNONS
Götaplatsens Foto