Annons

500CM och sökarvinjettering med teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Det sägs att äldre Hasselbladshus i 500-serien inte visar hela bilder i sökaren med längre objektiv. Med senare modellers GMS-funktion skall detta vara ur världen.

Jag har en 500CM och vill nu köpa ett tele. Hur allvarlig är sökarvinjettering med 120, 150 och 180 mm med mitt kamerahus?

Någonstans läste jag att den först får effekt vid brännvidder över 150 mm; någon annanstans att det får effekt redan under 150 mm.

Någon som har erfarenheter/kunskaper om detta?

Skall jag helt utesluta att tänka på att köpa 180 mm p.g.a. sökarvinjetteringen? Eller är det inte så allvarligt?

All hjälp mottages med stor uppskattning!

Jag tycker inte att det är speciellt allvarligt.
Med mitt 150 monterat (C150/4 på 500c/m) är det en nätt och jämt synbar vinjettering i sökarens övre hörn. jag kan inte komma ihåg att jag stördes speciellt av det när jag var ute med ett lånat 250 för ett antal år sedan.

Men smaken är ju som baken. Det ästa vore ju om du kunde låna ett 180 och avgöra själv.

-- MW

Det låter bra. Jag ska försöka få testa dem innan jag köper, naturligtvis. Här vill jag mest höra något om vinjetteringen blir tydlig och irriterande - i vilket fall jag får tänka om.

Tack för ditt inlägg, Magnus!

Jag har ett 250 mm och vet om att sökarbilden blir vinjetterad. Men inte mer än vid nåt enstaka fototillfälle har jag störts av det, och då bara lite. Dessutom är det ju bara sökarbilden som påverkas, inte bilden på filmen.

Jag tycker absolut inte detta ska avskräcka dig från att skaffa ett 180mm. Det lär ju vara det skarpaste telet som finns för en bladare.

Det är 5 - 7 mm i sökarbildens överkant som blir ganska mörka. Normalt är det inget att tänka på eftersom man bara har himmel där. Men om det nu är annat man plåtar så kan jag säga att 150 mm och bröllopsfotografering går hur bra som helst, man tänker inte ens på vinjetteringen med 150 mm.
Med 250 mm tänker man....ja, ungefär: "Tur att inte de färdiga kopiorna ser ut så".....Men det är inget störande för det rent tekniska arbetet (inställning och komposition).
Us

Sonnaren skrev:
Det är 5 - 7 mm i sökarbildens överkant som blir ganska mörka. Normalt är det inget att tänka på eftersom man bara har himmel där.

Men om man fotograferar ansiktsporträtt nära närgränsen blir 5-7 mm ganska mycket att störa sig på, inbillar jag mig.

J. S-g. skrev:
Men om man fotograferar ansiktsporträtt nära närgränsen blir 5-7 mm ganska mycket att störa sig på, inbillar jag mig.
Nej, det blir inte det. Där finns en vinjettering vilket alltså inte är detsamma som en total mörkläggning. Om modellen inte står på huvudet ligger i det området en liten del av håret, inget som används för skärpeinställning eller annat. 250 mm är ingen riktigt bra glugg för ansiktsporträtt eftersom skärpedjupet är mycket litet och du dessutom skall ha en mellanring för att få fyllnad av bildrutan med ett ansikte (närgränsen är 2,5 meter) - det har man också med 150mm om man plåtar barn förresten.
Men skärpedjupet med 250 mm och lämplig mellanring är bara några mm, 15 - 20 kanske? vid användbar bländare (<11 gärna). Det finns bländare ner till 45 men....tja, inte såååå användbart i detta sammanhanget.
Däremot är 250 mm bra för helfigur om man har tillräckligt med plats och eljest för halvfigursporträtt. Men det är 150 -180 mm som är de egentliga porträttlinserna. Nä, jag lovar, vinjetteringen, det är inget problem.
Us

Sonnaren skrev:
Nej, det blir inte det. Där finns en vinjettering vilket alltså inte är detsamma som en total mörkläggning. (...) Men det är 150 -180 mm som är de egentliga porträttlinserna. Nä, jag lovar, vinjetteringen, det är inget problem.
Us

Då så. Då ska jag försöka testa 120, 150 och 180 helt förutsättningslöst för att se vilken jag tycker bäst om. Eftersom jag på förhand lutar lite åt 180 mm är det trevligt att höra att vinjetteringen inte är ett problem.

Efter att ha testat de tre objektiven idag - utan att ännu ha sett de framkallade diorna - kan jag bara säga att sökarvinjetteringen var försumbar med samtliga objektiv (120, 150 och 180). Mycket skönt att kunna konstatera det!

Med diorna i hand skall jag senare i veckan försöka avgöra vilket av objektiven som passar mig bäst. På rak arm kan jag säga att 180:an kändes väldigt trevlig. Den sägs ju också vara skarpast.

ANNONS
Götaplatsens Foto