Annons

Vilka två objektiv till Nikon D5200, billig prisklass, rekommenderar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

mgustafsson

Ny medlem
Hej!

Mitt första inlägg på Fotosidan, kul! :)

Utrustning
Nyinköpt Nikon D5200 med tillhörande kit-objektiv (18-55mm F3.5-5.6G II AF-S DX ED), men är nu på jakt efter nya objektiv.


Vad jag vill fotografera/mina behov
Efter längre stiltje i fotograferandet vill jag ta upp det rent allmänt igen, och dokumentera vardagliga händelser samt ta med kameran på resor. Jag kommer med andra ord fota lite allt möjligt: porträtt, miljö/landskap, vänner på middagar, födelsedagar, barn, ögonblicksbilder… Och på semestern skulle det vara kul med ett bra zoomobjektiv så att man kan komma nära motiven och få bort andra turister ur bilden. Här prioriterar jag helt enkelt tele framför vidvinkel. Kan tillägga att jag är väldigt förtjust i korta skärpedjup och bra bokeh, men kommer alltså inte släpa med blixtar, reflexskärmar och stativ. Kamera + max 2 st bra objektiv + befintligt ljus för att få till schysta vardags- och semesterbilder: that’s it!


Det jag inte fotograferar
Det jag kan utesluta i mitt fotograferande är sportfotografering, motiv som kräver stativ (suddiga vattenfall o.s.v.), avancerad produkt-, landskaps- och makrofoto samt studiofotografering med blixtar.


Förkunskaper/nivå
Mina kunskaper ligger väl som sagt någonstans kring avancerad amatör: har en gammal systemare, Pentax K100 d Super + 2 kitobjektiv, sedan innan + en Canon G15 för festbilder, har gått fotokurser, får lite inspiration och tips via fotobloggar/forum vid tid och kan Bridge/Photoshop (dock ej Lightroom). Vid tid så fotar jag i manuellt läge, men vid lathet + tidsbrist använder jag något av de semi-manuella programmen/Autoprogrammet ”bara få med det på bild”. I oförberedda lägen prioriterar jag att hinna knäppa av något, än att det blir helt perfekt i exponeringen - jag är hyfsat duktig i PS och kan därför rädda det mesta där.


Vad jag är ute efter
Jag tänker mig objektiv för max 2000:-/objektiv p.g.a. begränsad budget, och är som sagt ute efter ett ”standardobjektiv” som kan passa det mesta i vardagen, samt ett teleobjektiv till semestern/bröllop/liknande.

Det kanske är helt omöjligt att tillmötesgå, men jag tänkte ändå höra med mer kunniga om det finns några rekommendationer gällande objektiv - fråga kan man ju alltid! Hoppas att någon kan hjälpa en nyfiken amatör att komma igång lite mer!

Så, utifrån mina behov, mitt kunnande och mitt fotande: vad skulle ni ha köpt för något? Har kikat lite på nedanstående objektiv, men förslag är mer än välkommet! Vid svar som att jag bör köpa objektiv X, så får det gärna motiveras med varför :)



Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 G, 1 580:-
Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.8G, 1 590:-



Tamron AF Di II 18-200, f/3.5 - f/6.3, 1 390:-
NIKON AF-S DX VR 55-200mm F/4-5.6, 1 749:-
Nikon AF-S DX 55-300mm f/4,5-5,6 G ED VR, 2 053:-
 
Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.8G
Nikon AF-S DX 55-300mm f/4,5-5,6 G ED VR

Skulle jag säga blir ett bra komplement till ditt nuvarande objektiv. Den fasta gluggen passar utmärkt för porträtt och inomhusfotografering. I och med att du har en vidvinkel i ditt nuvarande objektiv skulle jag rekommendera 55-300 för att komma lite närmare helt enkelt :)
 
Du kommer inte att få något speciellt bra zoomobjektiv för 2000kr, men både 50/1.8 och 35/1.8 är skarpa och fina. Med tanke på att du gillar porträtt och föredrar tele före vidvinkel kanske 50/1.8 skulle ge dig mest nöje för pengarna.
 
Du kommer inte att få något speciellt bra zoomobjektiv för 2000kr, men både 50/1.8 och 35/1.8 är skarpa och fina. Med tanke på att du gillar porträtt och föredrar tele före vidvinkel kanske 50/1.8 skulle ge dig mest nöje för pengarna.


Håller helt med!

50an är underbar och perfekt för portträtt. Om du kan tänka dig köpa begagnat så kanske du har råd med både 55mm och 35mm
 
Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.8G
Nikon AF-S DX 55-300mm f/4,5-5,6 G ED VR

Skulle jag säga blir ett bra komplement till ditt nuvarande objektiv. Den fasta gluggen passar utmärkt för porträtt och inomhusfotografering. I och med att du har en vidvinkel i ditt nuvarande objektiv skulle jag rekommendera 55-300 för att komma lite närmare helt enkelt :)

Jag skulle trycka på gillaknappen på fejsbookvis, men får skriva att jag instämmer, i stället!
 
Har du funderat på ett begagnat Nikkor 18-200/3,5-5,6 G AF-S VR version ett? Det torde hamna på runt 2500:- precis över budget som är satt. Det är optiskt bland de bästa superzoomarna och mekaniskt klart bäst. Senare kan du komplettera med en 35/1,8 eller 50/1,8.

Kitgluggen 18-55 kan vara svårsåld då alla som vill ha den nog fick den som kitobjektiv med kameran, men det kan finnas en och annan som köpt ett beg kamerahus utan glugg eller en vars 18-55 gått sönder. Du behöver ju inte 18-55 om du har 18-200.
 
unoengborg
Jag misstänkte detta angående zoomen (inget speciellt bra för 2000 kr), men då jag inte vet hur mycket jag kommer att använda det här så vill jag inte lägga för mycket pengar på en gång... Samtidigt så vill jag ju inte vara dumsnål.

Har du några andra vettiga förslag om det är så att jag är villig att gå upp någon tusenlapp eller så? Eller några bra, äldre objektiv som kan vara värt att hålla ögonen öppna efter på begagnat-marknaden? (Har redan fått ett tips, se nedan.)



Fredrik AVT
Detta är precis anledningen till varför jag ville kolla med mer insatta på detta forum! Det finns ju en djungel av objektiv där ute och jag har tyvärr inte satt mig in i alla alternativ, så tips är mer än välkommet. Jag har inga problem med att köpa begagnat, så om jag får mer valuta för pengarna genom att lägga till 500 kr så är det ju absolut värt det - om jag nu har tur att hitta det begagnat, vill säga. Jag antar med andra ord att du anser Nikkor 18-200/3,5-5,6 G AF-S VR vara bättre än samtliga alternativ som jag själv räknade upp i det första inlägget?



Till er andra som har varit snälla nog att engagera er:
Någon speciell anledning till att välja Nikon 50 mm f/1,8 framför 30 mm? Jag har också tittat lite på 40 mm f/1,4 men läste någonstans att det inte var värt de extra pengarna för den ljusstarkare gluggen, då autofokus var aningen långsammare?

I och med att D5200 har en DX-sensor så bör jag också räkna med en brännvidsförlängning, vilket gör att 30 mm upplevs som 50 mm och 50 mm upplevs som 75 mm: har jag uppfattat det korrekt?
 
I och med att D5200 har en DX-sensor så bör jag också räkna med en brännvidsförlängning, vilket gör att 30 mm upplevs som 50 mm och 50 mm upplevs som 75 mm: har jag uppfattat det korrekt?
Du kommer att uppleva brännvidderna på precis samma sätt som du upplevde dem med din Pentax K100D.

Det är bara om du främst är van vid att fotografera med småbildskameror som det är någon vits att blanda in beskärningsfaktorn (som jag tycker är ett bättre namn än "brännviddsförlängning" eftersom brännvidden inte ändras när man byter format).
 
unoengborg
Jag misstänkte detta angående zoomen (inget speciellt bra för 2000 kr), men då jag inte vet hur mycket jag kommer att använda det här så vill jag inte lägga för mycket pengar på en gång... Samtidigt så vill jag ju inte vara dumsnål.

Har du några andra vettiga förslag om det är så att jag är villig att gå upp någon tusenlapp eller så? Eller några bra, äldre objektiv som kan vara värt att hålla ögonen öppna efter på begagnat-marknaden? (Har redan fått ett tips, se nedan.)



Fredrik AVT
Detta är precis anledningen till varför jag ville kolla med mer insatta på detta forum! Det finns ju en djungel av objektiv där ute och jag har tyvärr inte satt mig in i alla alternativ, så tips är mer än välkommet. Jag har inga problem med att köpa begagnat, så om jag får mer valuta för pengarna genom att lägga till 500 kr så är det ju absolut värt det - om jag nu har tur att hitta det begagnat, vill säga. Jag antar med andra ord att du anser Nikkor 18-200/3,5-5,6 G AF-S VR vara bättre än samtliga alternativ som jag själv räknade upp i det första inlägget?



Till er andra som har varit snälla nog att engagera er:
Någon speciell anledning till att välja Nikon 50 mm f/1,8 framför 30 mm? Jag har också tittat lite på 40 mm f/1,4 men läste någonstans att det inte var värt de extra pengarna för den ljusstarkare gluggen, då autofokus var aningen långsammare?

I och med att D5200 har en DX-sensor så bör jag också räkna med en brännvidsförlängning, vilket gör att 30 mm upplevs som 50 mm och 50 mm upplevs som 75 mm: har jag uppfattat det korrekt?


Tyvärr så hamnar du i prisklasser kring 10.000 eller mer om du ska ha en telezoom som kan tävla med 50/1.8 i skärpa. Begagnatmarknaden för billig riktigt bra optik blir dessutom lite begränsad p.g.a. att din kamera inte kan hantera äldre autofokusoptik. Skulle jag välja mellan de två du tittat på hade jag valt 55-300 eller möjligtvis en lägga till lite pengar och skaffa en Nikon 70-300 den senare är kanske inte så jättemycket optiskt bättre men den har riktigt bra autofokushastighet vilket kanske kan vara intresse om du vill fotografera t.ex. rörliga lekande barn.

Vad det gäller 50/1.4 så stämmer det att autofokus är långsammare. Dessutom är skärpedjupet vid bländare 1.4 absurt kort, och förmodligen kortare än vad du vill ha i de flesta fall även om du gillar korta skärpedjup. 1.4 versionen ger aningen bättre bokeh, dvs mjukare och behagligare utseende i de områden av bilden som ligger i oskärpa, men det är ganska subtila skillnader. Väljer man bakgrund som inte är jättebrokig lär man inte se någon skillnad över huvud taget och nog inte värt pengarna eller den sämre autofokus prestandan.
 
unoengborg
Jag misstänkte detta angående zoomen (inget speciellt bra för 2000 kr), men då jag inte vet hur mycket jag kommer att använda det här så vill jag inte lägga för mycket pengar på en gång... Samtidigt så vill jag ju inte vara dumsnål.

Har du några andra vettiga förslag om det är så att jag är villig att gå upp någon tusenlapp eller så? Eller några bra, äldre objektiv som kan vara värt att hålla ögonen öppna efter på begagnat-marknaden? (Har redan fått ett tips, se nedan.)



Fredrik AVT
Detta är precis anledningen till varför jag ville kolla med mer insatta på detta forum! Det finns ju en djungel av objektiv där ute och jag har tyvärr inte satt mig in i alla alternativ, så tips är mer än välkommet. Jag har inga problem med att köpa begagnat, så om jag får mer valuta för pengarna genom att lägga till 500 kr så är det ju absolut värt det - om jag nu har tur att hitta det begagnat, vill säga. Jag antar med andra ord att du anser Nikkor 18-200/3,5-5,6 G AF-S VR vara bättre än samtliga alternativ som jag själv räknade upp i det första inlägget?



Till er andra som har varit snälla nog att engagera er:
Någon speciell anledning till att välja Nikon 50 mm f/1,8 framför 30 mm? Jag har också tittat lite på 40 mm f/1,4 men läste någonstans att det inte var värt de extra pengarna för den ljusstarkare gluggen, då autofokus var aningen långsammare?

I och med att D5200 har en DX-sensor så bör jag också räkna med en brännvidsförlängning, vilket gör att 30 mm upplevs som 50 mm och 50 mm upplevs som 75 mm: har jag uppfattat det korrekt?

Nikkor 18-200 VR version ett är vanlig beg på FS, blocket och Scandinavian Photo runt det priset. Ingen anledning finns att betala nämnvärt mer för version två. Optiskt är nog ffa 55-300 skarpare på telesidan än 18-200 om man skriver ut stort men mekaniskt är 18-200 bättre då det från början är ett dyrare objektiv. Du skulle ju resa en del och då är 18-200 förträfflig! Skippa Tamrons tråkiga 18-200 då man får mer för pengarna med en beg Nikkor.
 
Synd du köpte kittet med 18-55 och inte 18-105 eller 18-140. Dom är både bättre på alla sätt och fruktansvärt bra allround
 
ANNONS