Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

500D närbildslins och 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)
Närgränsen blir cirka 50 cm.

Med telekonverter blir avbildningskalan större.

Exakta uppgifter om avbildningsskala tror jag står i en Close-up-broschyr som Canon har på sin hemsida.

Tamrons 70-200 har ju ~0,3 i avbildningskala, så den skulle ungefär dubblas av ett filter?

Jag vet inte exakt hur de här filtrena fungerar, men enligt Canon ska 500-filtren ger 50 cm närgräns och 250-filtren 25cm. Hur mycket objektivets närgräns påverkar vet jag inte.

Det finns även andra typer av närbildslinser. Jag har ett från B&W som ger aningen kortare närgräns, tror det heter 0,25x. Antagligen finns det starkare varianter.

Närgränsen blir 50 cm räknat från linsen när objektivet är inställt på oändligt. Det ger en avbildningsskala 1:2,5 - 1:7 beroende på använd brännvidd. När objektivet är inställt på närgränsen blir avbildningsskalan förstås mycket större. Hur mycket större är svårt att räkna ut. Man får prova sig fram. Kanske kan någon vänlig person med samma objektiv och lins på +2 dioptrier (som 500D har) prova vad det blir. Jag gissar att det blir bättre än med en 2x-konverter.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto