Annons

500D vs. 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Brazzmachine

Ny medlem
Hej,

Är på gång att köpa ny kamera och kan inte riktigt bestämma mig för vilken modell jag ska satsa på. Hade tänkt försöka hitta en begagnad och valet står nu mellan en 500D eller en 40D, möjligtvis en 50D. Jag är mer nybörjare än proffs, åtminstone vad gäller systemare. Frågan är om jag går på en för enkel modell med 500D och om jag istället får en bättre kamera i en 40D? Eller börjar den sistnämnda kanske bli gammal och av den anledningen ett sämre köp?

Jag vill ha en kamera som jag inte växer ur på ett tag och är därför rädd att 500D är för enkel. Filmmöjligheten är inget jag bryr mig om. Jag fotograferar mest djur och natur.

Tacksam för tips!

Har själv bytt från 5DII till 40D. Kom på att jag inte filmade och dessutom tycker jag att 5DII kräver objektiv i en liten annan prisklass för att dra nytta av allapixlar.

Jag köpte min 40D hos fotokungen för 6000:- med garanti och det är väldigt mycket kamera för pengarna, tycker jag.

Nu börjar även 50D gå ner i pris, så det blir ju en smaksak för dig om du går på nyare modell med fler pixlar. Jag gjorde inte det för fler pixlar på samma yta blir inte alltid bättre bildkvalitet.

Sen har ju iofs 50D lite nyare teknik men jag ville inte betala 2000:- mer för det.

Har själv bytt från 5DII till 40D. Kom på att jag inte filmade och dessutom tycker jag att 5DII kräver objektiv i en liten annan prisklass för att dra nytta av allapixlar.
Undrar om du inte lurade dig själv lite. Om jag inte räknar helt fel har 40D ungefär samma pixeltäthet som 5D mk2 och ställer alltså samma krav på objektivets upplösning. Däremot behöver man förstås inte tänka så mycket på kantskärpan med en mindre sensor...

Vill du ha ett plastigt hus eller ett rejält hus?

Om du ska fota djur mm så är 40D att föredra med sin snabba af, sen om du ska ha tele som tycker jag att en 40D med BG känns bättre än en liten 500D med BG bara min egen åsikt.