Annons

"Old school" som står inför en djungel av digitala systemkameror...Vad ska man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

RIO75

Ny medlem
"Old school" som står inför en djungel av digitala systemkameror...Vad ska man välja?

Hej!
Jag står inför ett val jag hoppas skulle kunna få hjälp med här.
Jag har inte hängt med så mycket i dagens utveckling av digitala systemkameror så känner mig rätt nollad vad jag ska välja för kamera som ska tillgodose mina behov.
Jag började fota redan som barn och senare i tonåren så köpte jag en analog systemkamera och blev mer och mer intresserad av fotografering,höll på mycket i mörkrum och gillade att experimentera mycket med min fotografering.

Jag har oxå hela livet haft sportfisket som mitt intresse och för ca 10år sedan tog det helt över mitt liv och blev min största passion.
Men fotointresset har alltid funnits där och jag känner att det börja öka mer och mera på senare tid.
Därav vill jag införskaffa en systemkamera som kan tillgodose mina behov bättre än vad min Sony DSC-RX100 kan.
Jag valde mellan system och RX100 sist jag köpte kamera,det blev RX100 just för att den va så liten och smidig att ha med på fisketurerna.
Men man blir ju väldigt begränsad i sin kreation med en kompaktkamera.

Så den stora frågan är...Vad ska man satsa på för någon systemkamera?
Jag fotar mest fiske/fiskar(porträtt),landskap,djur och natur.(ofta blöta händer vid fiskefotografering så gärna att kameran tål väder och vind). Gärna så liten och smidig som möjligt.
I en båt i hård sjö och busväder/regn så vill man kanske inte ställa sig och byta objektiv så gärna tips på bra objektiv som kan ta allt från landskap till porträtt.

Jag värdesätter bildkvalite och skärpa högst,en massa inbyggda effekter och program kan gå bort.
Skulle nog vilja ha en gammal "hederlig" systemkamera som tar digitala bilder :)
Men visst det är snabba ögonblicks-bilder många gånger vid C&R-fiske så en helt manuell kamera hade inte funkat.

När jag började med fotografering så fick man lära sig att optiken va det viktigaste för en "skarp" bild,så frågan är ska man kanske satsa mera på optiken än själva huset?
Men det går väl lite hand i hand det där...

Det ska tilläggas att det behöver inte vara dagens modell,gör inte så mycket om den är gammal eller begagnad.Det viktigaste är att den levererar riktigt bra bildkvalite.
Man ska ju våga använda utrustningen om det ska kunna bli några bilder så det är väl kanske bara en fördel isf om det inte är den nyaste,dyraste utrustningen man har med sig ut på sjön/havet :)

Det blev ett långt inlägg det här...hoppas någon orkar att läsa och förhoppningsvis vägleda mig genom djungeln av digitala systemkameror.
 
Canon F1 med digitalbakstycke finns ju inte ;-)

Det lutar åt en vädertätad kamera med ett zoom

Fuji har några alternativ, XT-1, XT-2 och X-PRO2 samt några WR objektiv. T1 är utgående men inte dålig för det. En underbar kamera som till vissas förfasning kan köras i jpeg och fotografen slipper tid i efterbehandlingsprogram..

Större fysiskt mått, dår föreslår jag Pentax (Ricoh). Välbyggt, vädertätat, finns i APS-C (K3) eller FF (K1) samt en del enklare modeller men även de vädertätade.
De större Pentax har bildstabilisering i huset, Fuji satsar på en stabil hand.

Fuji's objektiv är i en klass för sig.

Googla eller kolla på t ex cameralabs.com.

Alternativen ovan är inte gratis.

Efter att ha sett Pentax K5 i verkligheten vann XT-1, dels för sitt format, dels för att den är layoutad som analog kamera och intutiv, men kan köras helt automatiskt om man vill.
Många siter på nätet har kommmentarer om Fuji's kamero typ "jag fick fotoglädjen tillbaks" eller "inte ont i ryggen längre" och jag förstår detta till 100%.

-J!
 
olympus e-m1 mk2, med nya zoomen 12-100mm.

klarar rusk, handhållet med dubbel stabilisering (kamera och objektiv synkas).
 
Det verkar som att du först och främst behöver välja format M43, APS-C el. fullformat.
Du har jobbat med småbild tidigare i mörkrummet. Du vill vara kreativ, det brukar innebära att man vill välja mellan olika brännvidder. Att man vill använda ljusstark optik och kunna få kort skärpedjup för att t.ex frilägga ett motiv mot en diffus bakgrund mm.
Det är ganska svårt att rekommendera ett speciell kamera för alla de krav du har.
Kostnaden är också en väsentlig fråga. Vill du ha zoom el. objektiv med fast brännvidd eller både och?
Å andra sidan kreativiteten sitter i ögat och hjärnan. Man kan vara kreativ med en lådkamera också.
 
Tack för alla tips jag fått :) Nu fick man ju minsann att välja på..
Jag har mest läst om Canon-modeller och varit inne på att skaffa en canon.Typ 70d,6d,7d men va ju kul att få sin syn breddad in på andra märke oxå.
Krävs en del läsning känns det som.

Vilket format jag ska ha har jag faktiskt inte tänkt på,har nog bara tänkt småbild.
Som du skrev Jan-Olof så vill jag ju t.ex kunna frilägga ett motiv mot en diffus bakgrund mm,blir ju ofta bilder i svagt ljus så ljusstark optik är ju att föredra.Fast är väl oftast så att ju ljusstarkare optiken är ju dyrare är den.

Är nog främst ett zoom jag kommer använda mest,men vill ju samtidigt ha en kamera man kan ha länge och växa i och ha möjlighet att kunna köpa till olika objektiv i framtiden.
Har inte funderat på exakt vad jag ska lägga budgeten,
men jag är nog lite försiktig tills jag vet om jag verkligen kommer "fastna" och verkligen ha tiden.
Därav kanske man startar lite lätt och sen senare isf utökar om man känner att tid och intresse infinner sig.
Idag går ju de mesta pengarna/fritiden till fiskeintresset men tanken är ju att kunna ha tid och intresse för både fiske och foto.

Har väl tänkt att lägga runt 10 i dagsläget..
Därav jag menar att det kanske är bättre att köpa beg ist och få lite mer fotokvalite för pengarna.
Fast jag har ju samtidigt märkt att de kameror jag haft har försämrats mycket i bildkvalite med tiden.
 
Vilket format jag ska ha har jag faktiskt inte tänkt på,har nog bara tänkt småbild.
Har väl tänkt att lägga runt 10 i dagsläget..
Därav jag menar att det kanske är bättre att köpa beg ist och få lite mer fotokvalite för pengarna.
För tio tusen har du bara en ny småbildskamera att välja på, Sony A7, och det är utan objektiv. Begagnat går det nog att hitta betydligt fler modeller, men jag har inte så bra koll på prisläget på de begagnade småbildskameror av olika fabrikat.

Fast jag har ju samtidigt märkt att de kameror jag haft har försämrats mycket i bildkvalite med tiden.
På vilka sätt har bildkvaliteten försämrats med tiden?
 
OK.
Begagnat tycker jag är en god idé.
Varför inte Canon EOS 70D och EF-S 17-55 f2,8 IS? Eller Nikons motsvarighet.
APS-C sensorn är till räckligt stor för att kunna få till kort skärpedjup.

Tänk också på ekvivalens dvs. vilken optik som motsvarar varandra för olika format.
På fullformat motsvaras 17-55mm f2,8 av 28-90mm f4,5. Samma bildvinkel och skärpedjup (cropfactor 1,6)

Med billiga EF 50mm f1,8 STM så kompletterar man zoomen på ett utmärkt sätt.
På APS-C så är det ekvivalent med 80mm f2,8, alltså ett kort fint tele, riktigt bra för porträtt mm.

Märket spelar nog ingen större roll. Det finns ju även Sony, Pentax, Fuji.
 
Vädertätat är ett bra identifierat behov.

Därefter så skulle jag börja fundera på om det är lämpligast med spegellöst (med elektronisk sökare) eller med spegelreflexkamera (med optisk sökare). De har bägge sina olika för/nackdelar, och gäller att hitta den kompromiss som passar bäst.

Samtidigt med det ganska avgörande teknikvalet (spegellöst vs DSLR) så skulle jag börja fundera lite mer på vilken typ av optik jag vill köra. Verkar som du tex är inne på en vädertätad superzoom för just fiske, men kan ju vara andra objektiv som du vill kunna använda dig av om du skall ha kameran även till annat (det vet jag alltså inte, men är sådant som man kan tänka på).

När du vet vilka krav du har på optiken, tex ekvivalenta brännvidder, ekvivalenta bländare (tex för ljusinsläppsförmåga, möjllighet till kort skärpedjup, etc), och även om spegellöst eller DSLR, passar dig bäst, så kan du fundera på vilket kamerasystem/objektivfattning som passar dig bäst. Här kommer även valet av lämpligt sensorformat in (hänger samman med optik och dess prestanda och krav du har).

Först därefter så skulle jag fundera på vilken exakt modell av kamerahus jag skall köpa (ta det valet allra sist är mitt råd).

Däremot så skadar det inte att lite tidigare "känna" på olika kamerahus för att få en känsla för vilka alternativ gällande ergonomi, storlek, vikt, etc, som finns att tillgå inom respektive system, och som kan tänkas passa just dig.

Men tänk som sagt i den här ordningen (är mitt förslag): Först på; spegellöst vs DSLR. Sedan på; dina krav på optiken och vad du önskar där (tillsammans med sensorformat). Sist på; exakt vilket kamerahus/kameramodell du skall starta med (blir troligen fler/nya över åren som kommer).
 
ANNONS