Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

50D fråga angående matningshjul

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasbz

Aktiv medlem
Tja!

Jag har haft frågan upp förr, med dålig respons..

Får ägde jag en Eos 1D mark II, och då i manuellt läge var allt som vanligt, dvs bländare styrdes via det främre hjulet (finger hjulet), och slutare med det stora scroll-hjulet på baksidan..

sen Köpte jag en 50D, och nu är det tvärtom, bländaren i M läget ställs in via det stora matningshjulet bakpå kameran, och slutare på "finger-hjulet"..

Detta stör mig nåt enormt, ska det vara så??

Det finns i menyn att man kan kasta om funktionen mellan hjulen, men när jag väljer omvänt, händer ingenting..

Jag vill ha bländaren på finger-hjulet, och slutaren på det andra...

/ med vh Tomas

Vet inte riktigt om detta gäller även för en 1D Mark II, men på en 1D Mark III kan man ställa om den från det vanliga, dvs. att ha slutartiden på främre och bländaren på bakre hjulet, till det omvända, alltså bländaren fram och slutaren bak.

50D har enbart standardinställningen, alltså slutaren fram och bländaren bak. Däremot kan du kasta om rotationsriktningen på hjulen på en 50D (utan att flytta hjulets funktion). Det går förstås även på en 1D Mark III.

Så egentligen har du kört din mark II "som ovanligt", alltså med en annan inställning än standard. Nu lider du av att de enklare kamerorna inte har lika många inställningsmöjligheter.

ANNONS
Götaplatsens Foto