Annons

50mm 1:1,4D... Dess bästa egenskaper?

Produkter
(logga in för att koppla)

schmunk

Aktiv medlem
Har nyligen införskaffat denna gedigna glugg... Måste säga att det varit svårt att vänja sig vid att fota utan zoomen ibland, men bilderna har blivit väldigt bra och det extra springet fram o tillbaka har varit värt det!

Nu vill jag fråga andra ägare till denna glugg och även 1,8 varianten om när ni tycker att den presterar som bäst? Vilka inställningar finner ni optimala i olika situationer?

Ok, det kanske kan vara en jobbig fråga att svara på, men ändå... Om ni tycker det är korkade frågor jag ställer så förbise detta och gå vidare som om det aldrig hänt ;)

schmunk skrev:
Har nyligen införskaffat denna gedigna glugg... Måste säga att det varit svårt att vänja sig vid att fota utan zoomen ibland, men bilderna har blivit väldigt bra och det extra springet fram o tillbaka har varit värt det!

Nu vill jag fråga andra ägare till denna glugg och även 1,8 varianten om när ni tycker att den presterar som bäst? Vilka inställningar finner ni optimala i olika situationer?

Ok, det kanske kan vara en jobbig fråga att svara på, men ändå... Om ni tycker det är korkade frågor jag ställer så förbise detta och gå vidare som om det aldrig hänt ;)

Jag använder min 50/1.4 mest i studion med mina studioblixtar och från f8-11 så är den så skarp så man nästan skär sig på bilderna.

Ah, då var det som jag gissade. Jag har en sån tralala... Använder den väldigt ofta och är jättenöjd!
Inställningar och sånt, man får ju ställa in så att det går att plåta. Gärna nedbländat till 8 eller så, men är det mörkt så öppnar man, det är ju vitsen tycker jag. Ljusstarkt objektiv => stadiga bilder i dåligt ljus, den oskärpa som kan finnas vid stora bländare är minimal jämfört med mina darrningar vid 1/15.

ANNONS
Götaplatsens Foto