Annons

50mm f/1.4 eller f/1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hejsan!

Nu kommer jag här med mina frågor igen... :)

Jag trodde att jag skulle hitta fler diskussioner kring mitt ämne, men faktum är att jag inte lyckades hitta en enda. Då gör det väl förhoppningsvis ingenting att jag startar en nu.

Som rubriken förtäljer så börjar det närma sig inköpsdagar. Jag har den här gången bestämt mig för en ljusstark glugg, men har beslutsångest.

Prisskillnaden mellan de två gluggarna är ju ganska stor. Kvalitétsskillnaden också, om jag förstått det rätt.

Tycker ni att det är värt att spendera de där extra slantarna på f/1.4 och samtidigt få lite robustare byggkvalité samt USM? Är gluggen med f/1.8 högljudd i fokuseringen? För som det känns nu så tror jag att jag är beredd att göra så. Men skulle gärna vilja ha lite smarta kommentarer av er som känner till de båda. :)

Tacksam för svar.

Jag känner inte till hur plastig eller inte Canon 1.8 är men ser man till uppmätta värden så tjänar man inte på att köpa den dyrare 1,4.
Värdena till vänster är 50/1.4 och värdena till höger är 50/1.8

Bilagor

• canon50.jpg
    canon50.jpg
    15 KB · Visningar: 673
50/1,8 är mycket prisvärt, men det vinjetterar en hel del mer än 1,4:an. Byggkvaliteten är inte så kul, och manuell fokus med den lilla plastringen är inte heller någon höjdare.

Jag kör 1,4 på min 5D och är mycket nöjd med det (trots att det vinjetterar en del även det på stora bländaröppningar).

Här ett exempel med 1,4:an på full öppning: http://www.pbase.com/image/64260787/original

Jag är ägare till 1,8:an och har endast känt på 1,4:an vid ett tillfälle, men skillnaden i byggkvalitet är som natt och dag till 1,4:ans fördel.

Fokusringen på 1,8:an är ett stort skämt och det är ingen lätt match att fokusera manuellt. Autofokusen fungerar tillfredsställande i alla fall och jag upplever den inte som högljudd, men det är väl snarast en personlig uppfattning.

Fördelar med 1,4:an:

+ USM och riktig fokusring med avståndsskala.
+ Byggkvalitén
+ 8 bländarlameller ger snyggare oskärpa än 1,8:ans 5 lameller.
+ Ljusstyrkan, även om skillnaden inte är så stor.

Hade jag köpt nytt idag, så hade nog jag gått på 1,4:an. Samtidigt är 1,8:an riktigt bra för sitt pris. I slutändan är det ditt eget val och det bästa råd jag kan ge är att gå till en fotobutik och känna på båda gluggarna. Lycka till!

Skillnaden i byggkvalitet är tämligen stor. Men det innebär inte att man inte kan vara nöjd med ett 50/1,8 II.

Själv bytte jag mitt 50/1,8 mk II mot ett mk II som är lika bra byggt som 24/2,8; 35/2 och 28/2,8. De är väldigt lika med samma fokusmotor (AFD).

50/1,8 mark I brukar dyka upp begagnade för cirka 1200 kronor. Kanske finns lite prutmån.

mark I och II är identiska optiskt, men den mekaniska skillnaden är stor.

Efter många år beslutade jag mig till sist för att köpa en 50/1,4 USM. Anledningen är att den har en tyst fokuseringsmotor, men mekaniken i själva optiken hörs svagt. Den andra anledningen är att skärpan är bättre upp till bländare 2,8.

Tack allihopa för era svar! Det var precis de svaren jag ville höra.

Eftersom jag redan innan jag ställde frågan var beredd att betala det pris som f/1.4:an kostar så står det nu klart för mig att det blir den. Vad kul!

Angående vinjettering. Är det bara jag som tycker att vinjettering är fint? Självklart finns det lägen då man inte vill att det skall vinjettera, men... Nåväl. Jag blir nog nöjd!

Återigen, tack! :)

silfver skrev:
Intressant bild. Det verkar som att det var riktigt mörkt i rummet när du tog bilden? Med tanke på dina inställningar (1/25s f/1.4 at 50.0mm iso1600). Skarpt i alla fall!

Ja, det var ju rätt mörkt där. Skarpt blir det tycker jag, men skärpedjupet är ju minst sagt kort ...

det jag skulle gissa som e jobbigast med 50/1,4 är leveranstiden.. =)

fördel för 50/1,4 är också FTM =)

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Jag känner inte till hur plastig eller inte Canon 1.8 är men ser man till uppmätta värden så tjänar man inte på att köpa den dyrare 1,4.
Värdena till vänster är 50/1.4 och värdena till höger är 50/1.8

Mikael, var kan man få tag på de diagrammen i större format så att man kan läsa vad som står?

ANNONS
Götaplatsens Foto