Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

540EZ blixt oanvändbar till digitalt???

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Okunnig som jag är ställer jag nu en fråga om min gamla blixt 540EZ är helt obrukbar till Canon´s system-digital kameror?

Om jag köper en Canon systemkamera (digital) kan jag då, på något vettigt sätt, fortfarande använda denna fina blixt eller skall den tillsammans med övriga analoga prylar (EOS 100) mer eller mindre skänkas bort?

Mvh!
// Niklas

Du kan fortfarande använda 540EZ i det helmanuella läget, även stroboskopläget borde fungera. För att få korrekt exponering gör du ett par testbilder och kontrollerar historgrammet, inte så knepigt som det låter. Men EX blixtarna är naturligtvis smidigare att använda.

/Daniel

OK!

KANON! Då är inte den helt förkastlig att ha kvar!

Innebär detta att TTL-mätningen inte funkar då?

Mvh!
// Niklas

Traditionell blixt-TTL går ut på att mäta mängden ljus som reflekteras från filmen men det fungerar inte med en sensor då den har andra egenskaper än en filmemulsion. På digitalkamera-anpassade blixtar skickas istället en förblixt ut innan slutaren öppnas och ljusmängden ställs efter att denna.

I manuellt läge är ledtalet=avstånd x bländare, dvs vid f/8 räcker blixten knappt 7m som mest. Tänk på att ledtalet varierar med den inställda brännvidden och anges oftast med maxvärde (längsta möjliga brännvidd inställd). Vid 24mm är ledtalet bara 28, vid 105mm 54.

ANNONS
Götaplatsens Foto