Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

550D+bättre objektiv eller 7D+billigare objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
I tråden diskuteras mest objektiv, men jag vill ta upp vädertätningen (7D).

Jag har en en 7D och en 500D.

Lite angående vädertätningen på 7D.

Jag var idag/igår ute och fotograferade rally och det regnade lite.
Jag använde bara 7D och ett ca 10 år gammalt 70-200 2.8.

På 7D slutade joysticken fungera korrekt! Nu under kvällen verkar den fungera korrekt igen.

På objektivet fick jag imma mellan lins och UV-filter.
Dessutom fick jag imma på första linsen (när jag kom hem).
Det var en enda dimma när man tittade i sökaren, så jag trodde att AF hade gett upp.

Eftersom jag inte hittade (eller fick(!)) någon bra ståplats, så blev det inga roliga bilder. Jag hade lika bra kunnat ta bilderna på en parkeringsplats... Tala om aktionbilder. Drygt 600 stycken.

Dessutom trodde jag att jag hade vädertätade mc-stövlar (Gore-Tex), men sockorna kändes som två dränkta katter.

Vilken härlig dag...

Samma sak hände med min joystick på 40D en gång.

Att det slår an på optiken när den är kall och blöt och du kommer in i huset är inte förvånande.

Lyckas du inte klä dig så du håller dig torr får du väl ge upp och köra med våtdräkt. Lika blöt, men det gör inget längre.

Förresten, kan man ha dubbla UV-filter för att hålla imman borta?

Det blir intressant att se hur jag löser problemet med någon enstaka regnskur.

Jag har faktiskt funderat på detta med våtdräkt...
Det blir dock att impregnera Gore-Tex-stövlarna som en första åtgärd.

Ett råd till trådskaparen...

Försök låna en 500/550D för att se om t ex hastigheten räcker till.
Jag tycker att det är en himmelsvid skillnad i hastighet mellan 500D och 7D.

Vill man ställa om kameran snabbt, känns 500D som rätt simpel.

Eftersom jag har ett 18-135 (18-55-kittet ligger i en låda) på 500D, så blir det att nästan alltid ha den med mig. Det är sällan jag fotograferar på 135.

Framför allt gäller det att fundera på i vilka situationer utrustningen skall användas.
Sedan kan man fundera på vad som kan tänkas duga för "jobbet".

T ex så köpte jag batterigrepp till 500D och det har jag aldrig använt. Däremot har jag ett reservbatteri till 500D som jag eventuellt har använt någon gång...

Till 7D har jag inget reservbatteri, men funderar på att skaffa ett.

Som sagt, det är inte så enkelt att förutse ett "verkligt" behov.

Har du fler filter flyttar du nog bara ut den yta som det slår an på några mm. Ta bort det istället, det är nog bättre. Se till att du har bra motljusskydd - fungerar även som motregnsskydd.

Jag har tre batterier till min 7D. När jag är på exempelvis 5-dagars och fotograferar i en vecka, utan att vara säker på att jag kan ladda någonstans, då är det bra.
Två sitter i greppet, för folk som springer fotograferas med fördel på höjden, och ett i väskan.
Jag var för ett tag sedan i behov av att flytta en moped ungefär 3 mil. SBil hade jag men släpkärran var inte tillgänglig, så köra mopeden var enda sättet jag kunde lösa det på.

Det ösregnade.

Det här blir inte roligt, tänkte jag, tills jag kom att tänka på att det fanns våtdräkt att tillgå.
Det såg nog roligt ut, men jag frös bara om änden på ena tummen, för där var våtdräktshandsken trasig.
Man måste alltså inte vara dykare eller vattenskidåkare för att ha någon nytta av en sån kostym.

Det ösregnade.

Det här blir inte roligt, tänkte jag, tills jag kom att tänka på att det fanns våtdräkt att tillgå.
Det såg nog roligt ut, men jag frös bara om änden på ena tummen, för där var våtdräktshandsken trasig.
Man måste alltså inte vara dykare eller vattenskidåkare för att ha någon nytta av en sån kostym.
Regnkläder och gummistövlar är bra när det regnar annars ;)

Började tro att man kanske är tvungen att inte använda UV-filtret vid regn. Jag tänkte alltså ganska rätt då.

Jag har också märkt att motljusskyddet är rätt effektivt vid (lite) regn.

Dock har jag inget motljusskydd till 500D och 18-135.

Läste på annan tråd om att tillfälligt använda plastpåsar tejpade på motljusskyddet.

Annars var det länge sedan jag deltog i 5-dagars senast. 1978?

Jag trodde faktiskt att joysticken skulle klara blåst... ;-)
Jo, men energin i vinden sätter gärna vattnet i rörelse, vilket gör att man lätt får in en och annan våg i båten man sitter i. Och när man inte fotar så håller man gärna objektivet neråt så att frontlinsen inte blir så blöt, motljusskyddet hjälper litegrann men inte helt.
Jag tror förresten fortfarande att segling är en av de tuffare sporterna att fota.

Man kan ju använda en minihelikopter och montera kameran på den. Kanske man kan behöva ha en filmkamera också monterad så att man ser vartåt stillbildskameran är riktad?

Jag såg en sådan helikopter i användning i somras i Estland vid en triathlontävling och simmomentet. Det såg lite science fiction-aktigt ut.

Ytterligare ett tillbehör till kameran i stället för en tripod... ?

Mvh

ANNONS
Götaplatsens Foto