Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

58 mm motljusskydd som man skruvar på

Produkter
(logga in för att koppla)

boarne71

Medlem
Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig hitta något bra motljusskydd eller filterhållare (för de rektangulära lösa filtren) eller rektangulärt motljusskydd.

Jag har letet som en galning, tänkte först köpa någon av de gummiversionerna som finns, men ville inte ha sånt igentligen, har köpt motljusskyddet i metall hos kaffebrus.com, men det var slarvigt tillverkat så det kommer jag slänga.

Jag vill gärna hitta ett i hårdplast eller metall, men vill att det skall ha lite kvalitetskänsla och inte se så slarvigt tillverkat ut som de som säljs hos kaffebrus. Inte lätt att hitta, vet inte ens om canon har orginal för detta.

Ska ha det på ny cannon videokamera med 58mm skruvfattning, helst ett som jag kan använda specialfilter på med snabbyte som de jag nämnde innan, kan någon här hjälpa mig tro ? skulle verkligen uppskatta hjälp efter allt letande jag gjort nu den senaste tiden, vet inte vart jag ska vända mig för att hitta lite bättre tillbehör till min videokamera :(

Den är ju av gummi som jag helst vill undvika, men annars är det åt det hållet ja.

Helst hårdplast eller metall, och helst som det du hittade med yttre gänga också för filter och skyddslock.

Ytterligare en sak med motljusskyddet i metall från kaffebrus, man kan INTE fästa ett skyddslock (klick on typ) på det eller fästa något filter, den har ingen yttre gänga.. men det är skåror på insidan ändå på olika ställen som ser riktigt slarvigt ut. Om detta hade haft yttre gänga åtminstånne och sett lite bättre ut hade jag varit nöjd, men det blev inte så... men priset var ju skitlågt så man ska inte förvänta sig mer heller tror jag för det priset.

Senast ändrad:
Tyvär, jag har sett detta men det saknar yttre gänga och med olika formen och gängas på så kommer den garanterat att sitta snett när man drar fast den ;) Ja, det är inte lätt att hitta något vettigt jag vet, men någostans måste det ju finnas bra saker.

Funderat lite på steppringar, men det känns fel och det skyddar ju inte mycket så det är ganska uteslutet.

Kan tyvär inte redigera den senaste posten så here goes..

Vet någon ifall Canon EW-60c har gänga eller snabbfäste ? tror den har snabbfäste typ twist and klick, men kan någon som har sett det tala om vad som gäller ?

Snabbfäste. Undrar om det öht finns motljusskydd med gängor nuförtiden...

Jo, jag hittade en bra bild på den och det verkar vara snabbfäste tyvär :(

Det bör ju finnas mer och bättre än de jag funnit hos tex kaffebrus och andra, vad jag sett finns det 2 olika modeller i gummi och en i metall, men gummi känns så fel att använda där och metallversionen var slarvigt gjord.

Det bör som sagt finnas bra saker någonstans, motljusskydd med gängor kan inte vara direkt ovanligt, även om många är med snabbfästen.

Är dessa filterhållare som finns möjliga att montera på en kamera med gängor ? de jag nämnt innan, det skulle vara bästa alternativet om jag fann en sådan som jag kunde fästa på videokameran... de har oftast också motljusskydd som man kan vinkla vad jag sett.

Ytterligare en sak med motljusskyddet i metall från kaffebrus, man kan INTE fästa ett skyddslock (klick on typ) på det eller fästa något filter, den har ingen yttre gänga.. men det är skåror på insidan ändå på olika ställen som ser riktigt slarvigt ut. Om detta hade haft yttre gänga åtminstånne och sett lite bättre ut hade jag varit nöjd, men det blev inte så... men priset var ju skitlågt så man ska inte förvänta sig mer heller tror jag för det priset.
Förmodligen har jag missförstått dig, för jag förstår inte problemet.
Jag har flera äldre motljusskydd, som monteras i filtergängan. Filter skruvas i mellan objektiv och motljusskydd. Någon yttre gänga behövs inte.
Annars finns t ex Cokin med sina fyrkantiga plastfilter (om man kan tänka sig att använda såna) och byggbara motljusskydd.

Olle

Förmodligen har jag missförstått dig, för jag förstår inte problemet.
Jag har flera äldre motljusskydd, som monteras i filtergängan. Filter skruvas i mellan objektiv och motljusskydd. Någon yttre gänga behövs inte.
Annars finns t ex Cokin med sina fyrkantiga plastfilter (om man kan tänka sig att använda såna) och byggbara motljusskydd.

Olle

Man vill ju gärna ha en yttre gänga på motljusskyddet så man kan använda ett skyddslock för att slippa smuts på filtret/linsen, detta behöver ju inte snap-on motljusskydden eftersom de inte använder gängan utan monteras utanfö/runtom denna och därmed kan man använda sitt skyddslock som vanligt. Men när man monterar ett motljusskydd i denna gänga så behöver man ju en gänga på själva motljusskyddet, precis framför den gänga man skruvar fast skyddet med, det saknar alla jag sett hitentills, det från kaffebrus saknar detta och andra.

Har dock hittat ett ställe där man kan köpa en adapter som skruvas på som sen gör att man har snap-on fäste, men det blir konstigt med en adapter bara för ett motljusskydd skull... men får väl leta vidare.

Till min Cokin filterhållare (P-modellen) följde ett skyddslock med, som skjuts in i en av filterskårorna. Motljusskyddet bygger man sedan på så djupt man vill ha det. Nackdelen med den här lösningen är att det blir stort och klumpigt.

Jag har fotat sen motljusskydd som skruvas i objektivets filtergänga var det vanligaste, men kan inte påminna mig att jag sett något med gänga där fram.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto