Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

580ex piper

Produkter
(logga in för att koppla)

josef_k

Aktiv medlem
Inhandlade idag en 580ex och är helt nöjd med allt förutom utom ett lågt pipljud som återkommer med jämna mellanrum. Hittar inget i instruktionsboken om detta och inte här på forumet heller.

Jag misstänker att det är att blixten laddas som låter så och i så fall går det väl inte att komma ifrån antar jag. Om det inte är ett missljud borde det gå att stänga av tycker man. Nån som sitter inne med fakta om detta?

Aldrig använt canons blixtar innan men nikons och jag minns inga sådana ljud från dem.

Som sagt, helt normalt.
Jag har haft det ljudet i de flesta (alla?) mina Canon-blixtar över tiden. Det brukar "gnissla" lite vid laddning, speciellt när batterierna inte är helt fräscha.

ett förtydligande:

pipet återkommer var 3e skund ungefär. Hela tiden när blixten är påslagen.

Vi laddning direkt efter bild eller då man slår på blixten låter det mycket högre.

Senast ändrad:
Min 420 EX beter sig liknande, den piper också regelbundet när den är på, innan den går ner i någon form av viloläge. (Men det är alltså ett ganska tyst, högfrekvent pip)

ANNONS
Götaplatsens Foto