Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

580EX, ST-E2 och blixtstyrka manuellt...

Produkter
(logga in för att koppla)

davidbicho

Aktiv medlem
E-TTL i all ära, men jag vill kunna styra blixtstyrkan helt manuellt trådlöst. Så oerhört fånigt att det inte går. (nä, blixtkomp är inte samma sak).

Eller? Finns det nån workaround med lite coolt placerade tejpbitar, omlödningar, hacks, nånting?

Eller det kanske går aldeles utmärkt utan mankemang fast jag bara inte fattat hur man ska ställa in det?

580EX kan väl ställas in manuellt med ganska bra möjligheter att ställa effekten?

Sen monterar du blixten, eller blixtarna, på en blixtsko med fotocell och stativgänga. På kameran sätter du en manuellt inställd blixt med låg effekt som sen utlöser de fristående blixtarna med sitt ljus. Blixten på kameran ska nog helst vara en som kan riktas uppåt om man inte vill ha blixtljus rakt på motivet.

Vad jag vet går det inte ens med mycket mankemang att får den där ST-mojängen att fungera helt manuellt. Märkligt!

Enklaste lösningen är väl en bra radiosynk, typ PocketWizard. Pålitlig och dyr...

Du bör kunna ställa in 580EX-blixten i både slave-läge och manuellt läge.

På 550EX och 430EX gör du detta genom att hålla in en av knapparna (har ej blixt i närheten så jag kan inte kolla exakt vad knappen heter) i ca 2 sekunder, då börjar bokstaven 'M' blinka och då körs den helt manuellt, men triggas av ST-E2.

Jag har inte använt 580EX, men jag är helt övertygad om att funktionen finns där också.

Ursäkta min otydlighet.

Det jag menar är att det inte går att ändra blixtstyrkan VIA ST-E2 MANUELLT.

Det går självklart att ställa blixten i manuellt läge och gå fram och skruva på blixten som bara slavar, men det e inte det jag e ute efter. Dessutom tror jag inte Highspeed-läge fungerar då (krävs väl TTL-kommunikation för det?) vilket är det främsta skälet att använda denna typ av blixt över huvudtaget för mig.

Ja, man kan styra blixtstyrkan halvautomatiskt via ST-E2 när man kör E-TTL genom att kompensera upp och ner på kameran (eller i ratio-läge på ST-E2). Funkar utmärkt. Men det är ointressant då värdet då är baserat på vad kamera+blixt mätt upp i och med TTL-förblixtarna - ett automatiskt förhoppningsbaserat värde baserat på vad kameran chansar på att gemene man vanligtvis vill göra. Och det är inte det jag är ute efter. Jag vill ställa blixtstyrkan manuellt. Utan att behöva nudda blixten.

Att det inte går att styra styrkan via IR när blixten står i manuellt läge (men som slav) måste vara ett medvetet val av Canon för att jävlas. Kan inte se någon annan anledning. Hmpf.

Tror iofs inte det går med Nikons motsvarigheter heller, så det är någon pakt för att alla skall köpa Elinchrom Skyport och RX-blixtar som är billigaste alternativet. Är inte helt säker på hur det är med Quantums trådlösa historia - men sändaren har sjukt många knappar så den inger i alla fall förhoppning. Men en Quantumlösning med lite extrakräm är dyrare än en profoto Acute-B-batteriblixt sist jag kollade.

Suck. Sorry. Bitter bara.

Senast ändrad:
Jag har kollat in Radiopoppers förrut, och det är en fantastisk liten pryl (när den kommer med frekvenser som godkänns i vårt avlånga land) men den gör "inget annat" än översätter IR till radio (och tillbaka igen), så problemen kvarstår (men det är grymt coolt att köra TTL över radio).

Lite skumt är det allt, men en 580EX har lite fler inställningar att styra blixtar än den dedikerade "sändaren" ST-E2. Längtar också till radiopopper kommer till Sverige för övrigt.

Så om det är högsta prioritet att styra det manuellt så får det bli en extra 580EX II eller liknande.

Popperbeställning: Kan och kan... Radiopopparnas radiofrekvens är inte tillåten här. Dessutom säger popparna själva att de inte godtar beställningar från andra ställen än USA.

580-styrning: Om man kör 2st 580ar med en master-580EX på kameran, kan man då styra styrkan i manuellt läge på den andra blixten?

(Såg nånstans att radiopoppern skulle funka monterad på ST-E2 oxå...)

davidbicho skrev:
Popperbeställning: Kan och kan... Radiopopparnas radiofrekvens är inte tillåten här. Dessutom säger popparna själva att de inte godtar beställningar från andra ställen än USA.

580-styrning: Om man kör 2st 580ar med en master-580EX på kameran, kan man då styra styrkan i manuellt läge på den andra blixten?

(Såg nånstans att radiopoppern skulle funka monterad på ST-E2 oxå...)

Japp man kan ställa in en 580EX manuellt trådlöst via den man har på kameran, lite synd att inte ST-E2 har detta, men den känns given med tanke på radiopopper ändå som den går att använda med.

I Nordamerika har det börjat leverats för några månader sedan, får se hur långtid det tar hit.

ANNONS