Annons

5D hittas inte av XP

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Jag har i alla tider använt RawShooter/LR och aldrig kopplat min 5D till datorn förrän nu. Japp, det tog 3 år.
Så nu har jag installerat allt på Canons Cd och uppdaterat allt till senaste version från Canons hemsida. Det är i sanning en skaplig samling program.

Ställt in kameran på PCconnect men sen hittar XP inte drivrutiner till kameran och följdaktligen så hittas inte kameran heller av programmen och inga tools i DPP är aktiverade.

Tänkte prova att se om jag kunde få till att få ner den exponerade bilden till PCn direkt efter plåtningen för granskning.

Några förslag på vad jag missat?

Jag har haft liknande problem med kommunikationen kamera+dator. Svårt att hjälpa dig utan möjligheter att kolla vad som händer när du gör vissa åtgärder, så jag skulle rekommendera dig att kontakta Canons support. Jag har gjort det ett par tillfällen och de har varit hjälpsamma och löst mina problem medan jag suttit vid datorn så att de kunnat guida mig igenom processen. Lycka till!

Tony,
Jag vet inte om det här tillför något (jag har en 450D och inte nån 5D så det jag kommer med kanske inte alls gäller din kamera), men...

Jag har en dator hemma med en alldeles "ren" XP i.
Det finns inga - av mig eller nån annan - installerade Canon-drivisar eller något sånt i den.
Testade just att koppla min kamera dit och fick ingen kontakt alls.
Gjorde en "systemåterställning" på kameran och provade igen och då hittade XP snällt min kamera.

Så... :

1. Jag gjorde "fabriksinställning" på kameran.
2. Kopplade in den till datorn (med kameran avstängd)
3. Satte på kameran.
4. Tick-tack... XP hittade kameran och jag kan använda den som en vanlig disk.

/T

I Print/PTP läget så kommer jag åt bilderna men Camera settings/Remote control kräver att PC connect används i kameran.

Så i Print/PTP kommer jag åt minneskortet och bildfilrna. Alla meny alternativ är tillgänliga i EOS utility. Men försöker jag använda Camera settings/Remote control för jag fel meddelande att det bara fungerar i PC Connect mode.

Slår jag om till PC Connect och startar EOS Utility är alla alternativ utom Monitor folder inaktiva. Det är som om kameran inte är ansluten alls...

ANNONS
Götaplatsens Foto