Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D MkII - Le tråd du film

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwi

Aktiv medlem
Gott folk,


Vad sägs om att samla våra erfarenheter kring filmande med "marktvåan" i en tråd? Lättare att hitta all info på en plats, mindre irritation bland "renlevnadsmänniskorna" som bara vill prata stillbilder? ;)

Jag tillhör de som fortfarande väntar på mitt exemplar, så jag tillbringar denna väntan med att titta på vad andra har hunnit göra.

Kika exempelvis på denna grupp på Vimeo, där det finns flera trevliga kortfilmer. Det märks att folk har börjat komma runt problemen med de dåliga inställningsmöjligheterna vid filmning.

Den här filmsnutten är så otroligt vacker, tycker jag.


Tja, lite länkar som början på en tråd som jag hoppas ska bli givande för oss som vill filma lite emellanåt. Eller är det en jättedålig idé?


/ Kiwi
 

kiwi

Aktiv medlem
Nu är ju upplösningen på Vimeo begränsad (och jag har inte laddat hem "originalet" för att titta på det), men visst verkar det inte längre vara någon jättestor skillnad mellan extremt dyra lösningar och billigare dito.

Detta sagt som certifierad lekman, förstås. "Marktvåan" är inte först och främst en videokamera och har därför sina inbyggda begränsningar, men dess bildkvalité går som sagt att förväxla med dyrare system i detta sammanhang.

Undrar bara hur stora minneskort man måste ha med sig...


/ Kiwi
 

StefanN

Aktiv medlem
Det märks att folk har börjat komma runt problemen med de dåliga inställningsmöjligheterna vid filmning.
Japp, kreativitet vinner alltid :). En kreativ, och kanske farlig, lösning på begränsningen i manuell kontroll över bländare och slutartid finns här. Detta tyder ju på att det borde gå att ge manuell kontroll i en firmwareuppdatering. Nu är dock Canon inte kända för att likt andra märken ge nya features i sådana uppdateringar tyvärr.

Eller är det en jättedålig idé?
För att följa rubrikens tema: Au contraire
 

paddmannen

Aktiv medlem
firmwarehack?

Folk lyckas ju hacka upp canons kompakter så att man får råformat.
Nog borde det finnas ngn smart individ på den här planeten som klarar att hacka så man kan sätta bländare själv?
 

xPetterx

Aktiv medlem
De flesta filmkameror, inte videokameror alltså, har en fast slutartid, eller egentligen en slutartid som helt beror på i hur många bilder/sekund man filmar. För förklaring se:
http://en.wikipedia.org/wiki/Shutter_speed#Cinematographic_shutter_formula

Alltså fungerar en 5dmII som en klassisk filmkamera, slutartiden är den samma, vilket åt ena hållet är ganska logiskt eftersom det är ganska svårt att på en sekund få plats med 30 stycken bilder exponerade på 1/20 sekund, varför man inte kan ha snabbare slutartid har jag dock ingen aning om.

Men det jag ville komma till var att det är inga problem att styra skärpedjupet, med denna kamera kan man t.o.m., till skillnad mot filmkameror, ändra ISO hur man vill när man vill och räcker inte det för era ljusstarka objektiv så får ni börja med ND-filter.

Det jag tänker kring filmning med 5dmII är att alla som är ute efter något som kan ersätta deras små dv-kameror kommer bli besvikna, istället tror jag att de som egentligen skulle filma 16, men känner att det är jobbigt att lägga 1000 kronor i minuten, kommer kunna uppskatta kameran.

Förresten, kan man låsa exponeringen eller kör den hel-auto under inspelning?
 

Freddie

Aktiv medlem
Japp, kreativitet vinner alltid :). En kreativ, och kanske farlig, lösning på begränsningen i manuell kontroll över bländare och slutartid finns här. Detta tyder ju på att det borde gå att ge manuell kontroll i en firmwareuppdatering. Nu är dock Canon inte kända för att likt andra märken ge nya features i sådana uppdateringar tyvärr.


För att följa rubrikens tema: Au contraire
Tror inte Canon släpper en sån Firmware för kameran blir FÖR bra då och kanabaliser upp ett stort område i deras egna sortiment. Jag kan ha fel med det känns så...
 

StefanN

Aktiv medlem
Förresten, kan man låsa exponeringen eller kör den hel-auto under inspelning?
Exponeringen kan låsas som vanligt med *.

Tror inte Canon släpper en sån Firmware för kameran blir FÖR bra då och kanabaliser upp ett stort område i deras egna sortiment. Jag kan ha fel med det känns så...
Canon har dock medgett att de ser över att eventuellt förbättra videohanteringen i firmware. Bland annat har Vincent Laforet meddelat det i sin blog samt att det nämndes av Per Karlsson från Canon under presentationen av 5DII på Fotomässan för någon månad sedan. Dock var Per noga med att poängtera att det på intet sätt var klart att det skulle bli någon förändring.

Vad jag har förstått är de önskemål som har lyfts mest till Canon följande:

  • Kunna filma i 25fps (eller vad det heter, jag är inte filmare)
  • Manuell kontroll över exponering
  • Något fler komprimeringsmöjligheter (nu är det ju bara 1080p samt 480p som finns)
Intressant i sammanhanget om manuell kontroll så fick jag ju faktiskt ett svar från Canon USA för någon månad sen att det skulle kunna gå att låsa bländaren innan man startar filmningen. Uppenbarligen stämmer inte det, men jag väntar med att kontakta dem igen till jag kan verifiera det själv.
 

kiwi

Aktiv medlem
Kameran har en inbyggd mikrofon, som självklart inte ger samma kvalitet på ljudet som kameran i övrigt gör på bilden. Därför är det bra att det även finns en egen ljudingång man kan använda.

Tyvärr har jag nu läst att inte heller denna är särskilt optimal... Kameran verkar nämligen använda "autonivåer", vilket gör att den automatiskt drar upp känsligheten vid låga ljud. Det innebär att ljudet blir brusigare än vad det borde bli.

Återstår således att använda en separat inspelningsutrustning och sedan synka allt i redigeringen. Detta borde Canon också åtgärda i en firmwareuppdatering.


/ Kiwi
 

xPetterx

Aktiv medlem
Men om man filmar med den interna micen på och spelar in separat ljud är det ju väldigt enkelt att filma det hela sedan.
 

kiwi

Aktiv medlem
Nej, han menar synka. ;)

Hur som helst - jag föredrar att ha ljudspåret direkt på filmen än bredvid, hur "bra" lösningen än är.

Filmen äter utrymme snabbt. Två minuter film per gigabyte. Shish!


/ Kiwi
 

oclv

Aktiv medlem
För dom som vill kolla på något som inte alls är fint eller planerat men ändå en film helt oredigerad ut 5DM2 taget på Scandinavian photo i Mölndal 10/12 så har jag två filmer. Jag tog med mig ett eget minneskort och det gick bra o köra.


Inget konstnärligt men lite panorering o rörelser. Jag ser fram mot att lära mig handskas med kameran när jag får den för detta kändes lite avigt. Men kul.

http://www.vimeo.com/2483647



Den andra filmen visar tidsavbrottet när man tar en bild under filmning.
http://www.vimeo.com/2487457

Ljudupptagnnigen verkar helt OK med...dock så hörs en slutare som verkar pålagd..(-:


/Daniel
 

kiwi

Aktiv medlem
Är det inte fler här som har filmat och kan visa upp dessa?

Registrera er gratis på Vimeo och lägg upp en filmsnutt och ge ut adressen här.


/ Kiwi
 

kiwi

Aktiv medlem
problemet är väl snarast att nästan inga har fått kameran i sverige? hur många kan det vara, 5-6 st som det verkar?
Nja, fler än så måste det vara - även om inte alla är medlemmar här på Fotosidan förstås (eller kanske ens läser den här tråden).

Jag ser att 20 stycken har lagt den i sin "fotoväska" här på Fotosidan, men det handlar nog i de flesta fallen om att vara ute i alltför god tid. :)


/ Kiwi
 

dajli

Aktiv medlem
Nja, fler än så måste det vara - även om inte alla är medlemmar här på Fotosidan förstås (eller kanske ens läser den här tråden).
Jag ser att 20 stycken har lagt den i sin "fotoväska" här på Fotosidan, men det handlar nog i de flesta fallen om att vara ute i alltför god tid. :)
/ Kiwi
Ja absolut, visst borde det vara fler än vad det känns som! Jag skulle gissa på att uppåt 30-40st säkert finns i Sverige, varav nästintill alla gått till tidningar och pressfotografer. Och troligtvis så märker man helt enkelt inte av dessa här. :) Och som du skriver om fotoväskan så vet jag att åtminstone runt 10-15 haft den där sen länge tillbaka...
 

vectrex

Aktiv medlem
Här har ni en som har kameran åtminstonde, jag fick den igår (snart i förrgår för klockan passerar snart midnatt här). Jag la upp en av mina första filmer på Vimeo, helt oredigerad, rakt ur kameran, inget mästervärk, men inte allt för illa pinkat, handhållet. Objektivet är Ef 35/1.4L. Filmade frugan på bästa hamburgerstället i världen, Red Robin!

Ni kan ladda ner fullkvalite i länken nedanför filmen. Av någon anledning så gör Vimeo något med videon, små hack och dylikt som jag inte ser i min originalfil.

http://www.vimeo.com/2511644
 
ANNONS