Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

5D moiréliknande mönster vid ISO 100

Produkter
(logga in för att koppla)

joelchr

Aktiv medlem
Hej,

Jag köpte en begagnad 5D för ett par månader sen och eftersom jag bytt från Nikon, så har jag inte haft en lins förrän den senaste veckan. För en vecka sen gjorde jag ett jobb åt en kund och hade lånat ett Canon 24-70. Nu när jag sitter och redigerar bilderna så ser jag att det blivit moiréliknande sicksack mönster på en del av bilderna. Det är i övre tredjedelen och vänstra fjärdedelen ungefär. Det blir värre från mellangrått och mörkare.
Har försökt att söka runt lite, men det verkar inte vara så vanligt förekommande, så jag tänkte se om det finns någon som känner till problemet och om det finns en lösning?

Bilagor

• 5dfel.jpg
    5dfel.jpg
    3.7 KB · Visningar: 446
Använde du blixt när du tog dessa bilder? Jag har väldigt vaga minnen om vad jag läst, men har för mig att det kan orsakas av nåt blixtrelaterat (Cactus?), troligen radiovågor. Ursäkta det luddiga svaret, men det kanske kan trigga nån annans minne så du får mer hjälp.

Jag har använt Cactus radioutlösare. Så isåfall är det det som är problemet får man hoppas. Men uppstår problemet med Elinchroms eller Pocketwizards radioutlösare?

Jag vill minnas att jag läste i tester då 5D var ny att det kunde förkomma i vissa lägen, 5D ska ha ha ett ganska svagt lågpassfilter vilket ger högre skärpa men samtidigt risk för moiré. Jag intresserade mig för den då jag övervägde en 5d, men pengarna räckte inte. Det ska gå attt rätta till i efterbehandlingen, liksom för mellanformat, då, åtminstone en del mellanformatskameror saknar/är befriade från detta filter.

Jag har använt Cactus radioutlösare. Så isåfall är det det som är problemet får man hoppas. Men uppstår problemet med Elinchroms eller Pocketwizards radioutlösare?

Jag hörde också ryktet om Cactus vilket även återförsäljaren intygade. Istället rekommenderades jag en Phottix PT-04 i samma prisklass. Ger inga konstiga störningar.

det har inget med blixten eller radiosändare att göra. 5d är redan sen den kom känd för att kunna ge moiréliknande mönster på bilderna i vissa situationer. Det är inget fel, utan så är det helt enkelt. Står jättemkt om detta på nätet, särskilt utländska fotoforum. Inget du kan göra något åt.
http://photo.net/canon-eos-digital-camera-forum/00H8mt

Senast ändrad:
det har inget med blixten eller radiosändare att göra. 5d är redan sen den kom känd för att kunna ge moiréliknande mönster på bilderna i vissa situationer. Det är inget fel, utan så är det helt enkelt. Står jättemkt om detta på nätet, särskilt utländska fotoforum. Inget du kan göra något åt.
http://photo.net/canon-eos-digital-camera-forum/00H8mt

För ovanlighetens skull håller jag inte med dig. :) Jag är 90% säker på att det orsakas av Cactus. Visst kan 5D orsaka moiréliknande mönster (har själv fått det, men bara i två bilder på två år), och det ser inte ut riktigt sådär. För mig har det varit när ett småmönstrat motiv (t.ex. vävt tyg) bildat ett större mönster orsakat av sensorn.

Det ÄR med största sannolikhet Cactuesen - 5D är känslig för störningar och det sägs på fler än ett ställe att 5D INTE fungerar med Cactus, eller för den delen med EF 50 f/1.4 USM i AF-Servo heller.

Kaffebrus.com uppger på sidan för cactus att den inte är kompatibel med 5D. Men som sagt, fungerar Elinchroms eller Pocketwizards radiosändare utan problem?

Vad jag förstått skall Pocketwizards funka eller om du kör budget, de Phottix sändare jag nämnde högre upp i tråden. Jag köpte dem från kaffebrus men de verkar inte säljas där längre men går att köpa från annan håll.

För ovanlighetens skull håller jag inte med dig. :) Jag är 90% säker på att det orsakas av Cactus. Visst kan 5D orsaka moiréliknande mönster (har själv fått det, men bara i två bilder på två år), och det ser inte ut riktigt sådär. För mig har det varit när ett småmönstrat motiv (t.ex. vävt tyg) bildat ett större mönster orsakat av sensorn.

Haha, då ändrar jag mig, Helena brukar ha rätt i vad hon säger, och jag vräkte nog bara ur mig mitt inlägg ett par glas vin på lördagskvällen enbart på att jag såg ordet moiré och då tänkte på allt som skrivits om det och 5d. Håkan gör återigen en pudel.

ANNONS
Götaplatsens Foto