Annons

5D randigt på diagonalen med IS

Produkter
(logga in för att koppla)

yalazy

Aktiv medlem
Hej!
Jag fick min nya 5D och mitt nyköpta begagnade 300/4 IS häromdagen. Jag har bara tagit en handfull bilder på ditt och datt än så länge, men upptäckte utan detaljgranskning att när jag använder IS objektivet (handhållet) så blir bilderna randiga i alla delar som inte är i fokus. Detta oavsett om IS är på eller ej. Jag har inte fått några ränder med de andra objektiv jag använt. Inget av dem har IS. Känner någon igen detta? Är det kameran med det objektivet, eller är det objektivet som spökar?

Jag vill tillägga att detta inte ser ut som den "bandning" man kan få i underexponerade områden med Canon kameror, och ränderna går som sagt diagonalt över bilden.

Jag ska prova objektivet med en annan kamera, men ville redan nu höra om någon annan vet vad det rör sig om.

Det var UV-filtret!

Eftersom jag aldrig hade hört om detta fenomen tidigare så var det först efter tips i ett annat forum som jag kom på vad felet var. Det var UV-filtret som jag satt på 300mm-objektivet som var felet. Tydligen så kan dåliga filter ge just de här diagonala linjerna. Just mitt filter var ett billigt "no-name" (men nytt) filter som jag hade liggande. Jag har flera likadana, och de andra har jag aldrig märkt problem med. Tydligen kan även dyrare filter av kända märken orsaka problemet efter vad jag nu läst om andras erfarenheter.

ANNONS
Götaplatsens Foto