Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

5DMKII, problem med filmlängd

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Har problem ibland när jag filmar med 5DMKII. Kameran avslutar ibland inspelningen utan att jag rör någon knapp. I LCD-fönstret visas en "stapel" till höger och därefter stängs filmningen och LiveView av.

Har firmware 2.0.4 och använder SanDisk Extreme III 32GB (borde vara tillräckligt snabbt).

Ibland kan jag spela in maxtiden 12 minuter, ibland 7 minuter och ibland kortare.

Någon som har en idé på vad problemet kan vara?
Kan den bli för varm, och då stänga av (är ju en väldigt varm sommar)?

Nu har inte jag en 5Dmk2, men jag har för mig att stapeln markerar att kamerans buffertminne håller på att ta slut.
Ja, Extreme III borde vara mer än tillräckligt snabbt för filmning, men jag tror ändå att det är något problem med minneskortet. Mitt tips är att prova ett annat kort.

Enligt bruksanvisningen stänger kameran av sig själv om sensorn blir för varm, så det kanske är den enkla förklaringen i dessa heta dagar.

Filerna blir av nån anledning större än max 4GB då??
Har för mig att där finns nån begränsning där...

Ja, Extreme III borde vara mer än tillräckligt snabbt för filmning, men jag tror ändå att det är något problem med minneskortet. Mitt tips är att prova ett annat kort.

Ja, minneskortet kan ju alltid vara deffekt. Testat att föra över data till och från kortet via minnesläsaren och där verkar det dock fungera som det ska. Har också kört en hårddiskkoll på kortet som inte visade några fel. Kan ändå vara kortet.

Enligt bruksanvisningen stänger kameran av sig själv om sensorn blir för varm, så det kanske är den enkla förklaringen i dessa heta dagar.
Den var väldigt varm dom gånger den stängt av sig, så kan mycket väl varit därför.

Filerna blir av nån anledning större än max 4GB då??
Har för mig att där finns nån begränsning där...

Skulle kunna gälla någon gång, men ibland har den stängt av efter 7-8 minuter. Ska testa att filma något som tar extra mycket utrymme.

Tack alla för tipsen.

DSLR-kameror lider av värmeproblem, vissa mer vissa mindre, och stänger mycket riktigt av sig när de blir för varma för att skydda elektroniken. När sensorn blir varm riskerar man dessutom att få brus i bilden.
Vid en del större projekt har jag sett att man har 2-3 st hus för att husen ska kunna kyla av sig men ändå att man kan fortsätta filma.
På vissa bör det även stå att den är för varm på LCD'n men jag vågar inte lova att det gäller alla.

Minneskorten till digitalkameror är formaterade i filsystemet FAT32 och det finns en teknisk begränsning för max 4GB stora filer. Det går inte att komma förbi det.
DSLR-kamerorna idag har inte möjlighet till det som kallas "spawning" som många videokameror har, dvs. förmågan att skapa en ny fil så fort en har nått max-storlek eller fyllt ena minneskortet.
Dock kanske det mycket väl kan komma att bli en förmåga för nästa generation DSLR som har två minneskortplatser..

ANNONS
Götaplatsens Foto