Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

6 Mpixel => 70x50 alt 100x70

Produkter
(logga in för att koppla)

mnilsson

Aktiv medlem
Vilken typ av efterbehandling (CS2) gör ni på era lågupplösta bilder innan ni framkallar dem i stora format?

Jag menar då förutom förstoring med någon typ av interpolering (via Image Size eller Crop).

Finns det något man alltid bör göra (skärpning / blur etc) för att förbättra de defekter man får vid förstoringen eller de försämrar bara det redan tveksamma resultat man får efter förstoringen?

Plåta i raw och interpolera när du konverterar från raw.

lägg på mindre skärpa (radie) än annars om du ska dra upp bilden. resten av efterbehandlingen är väl som vanligt, kanske ev mer brusreducering?

det enda vettiga är att testa sig fram, man kan ju testa med utsnitt på mindre bitar tills man blir nöjd

Jag använder ett program (instick i PS) från Alien Skin som heter Blow Up...
http://www.alienskin.com/

Programmet är helt suveränt bra, skillnaden mellan PS interpolering och BlowUp är väldigt tydlig på stora förstoringar, rekomenderas varmt, ett demo kan laddas ner från deras hemsida.

kent.

nä, det där var lite luddigt skrivet.

vad jag menade var att om du ska printa stort (=lägre upplösning, trots interpolering, en 6 mpix i 70x100 blir ju ca 72 ppi ointerpolerat, och 144 ppi interpolerat till dubbla bredden) så ska du inte när du sen skärper den ha lika stor radie som en bild med 200-400ppi upplösning, utan lite mindre, kanske 0,5 eller nått sånt.

Skärpa lägger jag aldrig på i början eller mitt under processen. Det gör jag endast precis innan jag skickar iväg bilden för sitt specifika användande.

-Jag sparar alla filer i tiff. Interpoleringen sker alltså i efterhand för mig.

-Jag gör den i så många bitar som möjligt.

-Generella justeringar.

-Skärpan som sagt sisst, och alltid restrektivt i mängd!

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto