Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten uppskärpningsguide

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Tjena!

Tänkte ta mig lite tid att skriva ner lite tips jag själv tycker än användbara när jag jobbar med att skärpa upp mina bilder.

Skillnaden mellan en bra uppskärpning och en dålig (eller obefintlig) kan i många falla vara avgörande för det totala intrycket av bilden och dess kvalité. Måna bilder får ett extra sug eller tryck i sig när skärpan är rätt, men inte överdriven.

Börjar med att visa skillnaden mellan en icke-skärpt bild och en skärpt bild, här ändå tydligt förminskade.

Inte skärpt ett dugg:
http://home.no/nerevarine/wo_sharpening.jpg

Skärpt i tre steg:
http://home.no/nerevarine/full_sharpening.jpg

Ska man alltid minska ner bilderna såpass mycket som ovan så kan man givetvis vara lat och skärpa hela bilden lika mycket, och i ett steg. Nackdelen med att göra så är att bruset ökar rätt markant, och bilden kan upplevas som lite överskärpt om man kikar noga. Sådant blir känsligare ju brusigare bilden är, och ju större den ska vara i slutändan.

Nedan är 100% crop bilder som visar skillnaden i artefakter, brusnivå m.m mellan en bild skärpt i några speciella steg i PS, och en skärpt direkt i Adobe Camera RAW, vid RAW framkallningen. Se speciellt de större helfärgade ytorna (grönt i t-shirt, golv, gråa byxorna m.m) där brus och artefakter tydligt skiljer.

http://home.no/nerevarine/100crops.jpg

Det är inga enorma skillnader, men vid visning i fullskärm, på projektor, vid halvstora utskrifter osv så är de klart synbara.

______________________________________________


Då var det väl dags för själva guiden då. Kan nämna på en gång att jag har engelsk version av PS, så översätt själva efter förnuft om ni har svensk version.

______________________________________________

ACR:

Jag fotar RAW, så det första steget som påverkar resultatet är ju redan vid RAW-framkallningen. Jag använder Adobe Camera RAW (aka ACR) i PS, då jag tycker det fungerar utmärkt och ger bra resultat.

Det bästa är alltså att framkalla bilderna helt oskärpta. Men då man ändå kanske vill ha en viss uppskärpning i ACR när man tittar på bilderna, så man vet på vilka bilder skärpan ligger där den ska, så finns funktionen att skärpningen enbart ska visas vid förhandsvisningen, utan att läggas på bilden vid framkallning. Ställ in det så här:

- Öppna valfri RAW-bild i PS, så ACR öppnas.

- Tryck Ctrl+K så inställningsrutan öppnas.

- I alternativet "Apply sharpening to:" väljer ni "Preview images only" istället för default som är "All images".

- Tryck ok.

Nu ser ni i ACR vid Sharpening under Detail fliken, att det enbart är för förhandsvisningen den skärper. Sätt gärna denna nu relativt högt...jag har själv den på 80, så man får en bra bild av hur skärpan ligger till. Det är bara att bortse från allt brus och artefakter som syns vid 100% nu, då de ändå inte kommer med i framkallningen. Sätt den på önskat värde, och tryck på den lilla runda pil-knappen under histogramet. Där kan ni då välja "Save Camera RAW Defaults". På så vis öppnas alla bilder i ACR automatiskt med detta värdet vid förhandsvisningen.

Nu kan ni ta fram bilden som ni önskar i ACR, fixa vitbalans, exponering osv.

______________________________________________


Skärpning 1 i PS:

Det första jag brukar göra nu med bilden är att skapa ett konturlager som skärper konturer i bilden, men lämnar stora ytor. Det håller nere bruset i bilden, men höjer effektivt skärpan.

Detta är en rätt lång process, men oroa er inte, jag har skapat en PS action för detta som ni ska få, men första gången bör ni göra det steg för steg så ni vet hur det fungerar.

Steg ett för detta är att ni kikar på kanalerna för de tre färgerna, röd, grön och blå. Den kanalen som har störst kontraster på det i bilden ni vill skärpa är det som ska användas för detta. Jag har upptäckt att den blå kanalen väldigt ofta gör jobbet för mig, men det kanske är mer ett sammanträffande än något annat...

Högerklicka på den kanalen som ni tycker ser ut att ha störst kontraster på det området ni vill skärpa och välj duplicate channel. Tryck ok i rutan som kommer upp.

Välj nu filtret Find Edges under Filter > Stylize > Find Edges.

Nu bör ni ha något som liknar en diffus sketch av eran bild framför er.

Nästa steg är att göra denna sketchen tydligare...detta görs enklast genom att gå in i Levels (Ctlr+L) och dra i den svarta och vita pilen för input levels. Det ser oftast ut som ett jättebrant berg till höger i histogramet, och ofta är det lagom om de två pilarna får mötas någonstans där "backen" börjar.

Det ni är ute efter är alltså att få en bild där linjerna som ska skärpas syns tydligt, medan allt annat, som stör, eller öppna ytor, som himmel osv inte ska synas alls. Se bilden nedan för exempel på hur det kan se ut när man hittat rätt (Akropolis bilden jag visade i början):

http://home.no/nerevarine/konturer.jpg

Efter detta lägger vi Gaussian Blur, med radie 3,2 pixlar på bilden. Följt av att vi inverterar lagret (Ctrl+I).

Nu ser det ut så här:

http://home.no/nerevarine/inverterad.jpg

Efter det så håller du inne Ctrl och vänsterklickar (inte högerklickar) på din kopia på färgkanalen (i mitt fall denna gången då Blue copy). Denna blir då vald som en selection.

Nu hoppar vi till fliken Layers istället, och högerklickar på Background (alltså själva bilden). Välj Duplicate Layer.

Välj nu Layer > Layer Mask > Reveal Selection uppe i menyraden.

Nu bör det se ut så här i PS fönstrena:

http://home.no/nerevarine/lagermask.jpg

(Nu har ni alltså skapat en konturmask, som ni ser ifall ni trycker bort bakgrunden (tryck på ögat i Layers fliken bredvid bakgrunden). Det som syns i konturmasken är det som kommer bli skärpt, resten av bilden kommer vara opåverkad, och därmed inte få ökat brus eller några artefakter.)

Tillbaka till guiden (tryck tillbaka så ni ser bakgrunden igen om det inte redan är gjort).

I Layers fliken väljer ni nu själva kopian på bakgrundslagret, INTE den mörka konturmasken. Efter det kör ni Unsharp Mask i Filter > Sharpen > Unsharp Mask. Välj 250%, radie 0,3 pixlar och 0 threshold.

Nu kan ni välja Flatten Image under Layer menyn.

Nu har ni skärpt bilden via en lagermask. Som sagt är det ju en rätt lång process, så jag har skapat en PS Action som gör detta avsevärt smidigare. Denna action innehåller egentligen tre actions, en för varje färgkanal helt enkelt. Så kör den som motsvarar den kanalen som ni vill fixa konturlager på. Enda justeringen ni behöver göra under hela processen nu är att justera in nivåerna så konturmasken blir tydlig (den stannar automatiskt vid det steget så ni kan justera, och när ni trycker ok kör den vidare och gör resten).

http://home.no/nerevarine/Sharpen1.atn

Ladda hem filen, och lägg den i eran Photoshop Actions mapp. I mitt fall här:

C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS2\Presets\Photoshop Actions

Sedan öppnar ni PS och hoppar till Actions fliken (bredvid History fliken). Tryck på den lilla pilen till höger, så menyn öppnas, och välj Load Actions. Välj då filen ni laddade ner och tryck ok. Nu är det inladdat och bara att spela upp på valfri fil genom att välja action och trycka på Play knappen klängst ner.

Ni kan även dubbelklicka bredvid namnet på varje action (tex Sharpen 1 Blue ch) och få upp en ruta där ni kan välja snabbknappar för varje action. Tex ha Blå kanal på F11, Röd på Shift+F11 och Grön på Ctrl+F11.

______________________________________________


Skärpning 2 i PS:

Steg två är avsevärt enklare. Jag brukar efter konturmask skärpningen ändå göra en vanlig skärpning med USM, och med värdena 300%, radie 0,2, threshold 0. Detta efter Canons egna specifikationer, då det är vad dom säger krävs på sina D-SLR kamerors bilder för att motverka den softningen som AA filtret i de digitala systemarna orsakar. Jag kan tänka mig att något liknande funkar bra för de flesta modellerna och tillverkarna dock.

______________________________________________

Forts. nedan.
 
Om vi nu har en bild där en specifik del i bilden kan må bra av ännu lite mer skärpa...tex ögonen i ett porträtt, så finns det ett steg till som jag ibland använder mig av. Nämligen att måla in skärpan helt fritt i bilden, med en pensel. På så vis kan ni lägga mer skärpa exakt där ni vill ha den, utan att behöva skärpa hela bilden igen, och därmed få ökat brus och artifakter.

Detta gör vi på följande vis:

Högerklicka på bakgrunds-lagret och välj Duplicate layer. Tryck ok i rutan.

Gå in på Layer > Layer Mask > Reveal All. Då dyker en vit, tom lagermask upp bredvid erat nya lager.

Ta fram färghinken, och välj helt svart färg. Tryck nu med färghinken vart som helst i själva bilden, så ser ni att lagermasken blir helt svart (bilden ska inte påverkas, då har ni inte själva lagermasken vald).

Välj nu kopian på bakgrundslagret igen, alltså den som är identisk med bakgrunden.

Lägg nu en uppskärpning på detta lagret, vad som är lagom kan ju variera, på vissa bilder kan man bara skärpa lite, på vissa en hel del. På bilden jag jobbar med nu när jag skriver detta funkade Smart Sharpen 75% radie 0,4 helt ok. Här får ni helt enkelt testa er fram. Men, innan ni kan se hur det bli så måste vi ju måla in skärpan där vi vill ha den också.

Det gör vi på följande vis:

Välj den svarta lagermasken. Välj sedan vit färg och penseln (Brush Tool kör jag med, inte Pencil Tool).

Nu kan ni välja storlek på penseln som vanligt och måla med vit färg i själva bilden. För varje gång ni målat en bit i bilden kommer ni se att det blivit vitt där i den svarta lagermasken. Allt ni målar vitt kommer alltså bli skärpt.

Lagermasken styr ju vad av det uppskärpta lagret som ska synas. Svart innebär att det inte syns, vitt att det gör det.

Vill ni se var ni har målat enkelt så trycker ni bara bort bakgrunden, alltså på ögat bredvid bakgrunden. Vill ni se effekten av skärpningen så har ni bakgrunden framme och trycker bort ögat på det över lagret.

När ni är klara med målandet kan ni välja Flatten Image på Layer > Flatten Image.

______________________________________________


Nu är skärpningen på bilden i sin orginalstorlek avklarad. Spara som tiff, eller minska ner till önskad storlek på en gång, beroende på vad mer ni vill göra med bilden.

När ni behandlat klart den på andra punkter (tex kontrast, eller kurvor osv) så vill ni förmodligen krympa ner den till antingen eran skärmstorlek, eller kanske mindre för webben.

Vid den minskningen tappar ju bilden mycket av sin skärpa igen, så då krävs en uppskärpning igen. Här brukar jag köra Smart Sharpen 75%, radie 0,4.

Efter detta är det klart. Bara att spara som jpeg och slänga ut på webben.

______________________________________________


Nu ska tilläggas till detta att jag absolut inte är någon expert på detta. Jag har läst mig till dessa tips själv på nätet (mycket av det här på forumet), och ville bara dela med mig av hur jag gör.

Det finns säkert flera stycken som har andra bra tips här, eller kanske ändringar på det jag skrivit. Vill ni dela med er i denna tråden är det bara att köra på, jag är alltid pigg på att lära mig nya sätt. =)

Är det nu något jag gjort fel, eller förklarat helt värdelöst så skriv bara det, denna tråden vill jag ju ska underlätta för folk, inte ställa till det. =)

Och till sist hoppas jag någon fått nytta av detta och lärt sig något användbart.
 
Senast ändrad:
Tack!

Jag tycker att det var en bra guide som utförligt beskrev stegen vid skärpning. Kanske inte håller med om allt, men det är ju alltid en smaksak vad man gillar.

Varför inte få det här inlägget publicerat som artikel istället? Då skulle man lättare kunna ta del av den.
 
Jo, vissa värden måste ju anpassas efter behov för att det ska bli bra...guiden är mest för att visa lite olika sätt man kan skärpa på, sen kan man plocka och testa som man vill. =)

Kanske borde försökt publicera detta som en artikel...tänkte faktiskt inte riktigt på det.
 
Tack för detta,

jag har suttit och micklat med det och ser att det fungerar.
Testade det på porträtt och använde den röda kanalen. Kunde då öka skärpan på läppar, tänder och ögon utan att göra det på huden.
Klart användbart!
 
Tack Niklas för en intressant och mycket pedagogisk tutorial! Ska bli intressant att se skillnaderna mellan oskärpt och skärpt nästa gång det är dags att skicka in lite bilder till Crimson. Är klart nöjd med skärmresultatet i alla fall.
 
Trevligt!

Verkligen en bra och utförlig guide du snickrat ihop!

Det är alltid bra att få se hur andra gör och du öppnade mina ögon för en sak eller två för i dagsläget har jag nog fastnat lite för mycket i mina egna "standardvärden" samt lathet vilket jag tror de flesta gör och då man hittat ett sätt som fungerar så letar man inte mer ;)

Ska testa att skärpa på ditt sätt nu framöver specielt som jag kommer fota sport inomhus och länge tänkt att jag ska gå in mer på hur man skärper kanter mer och brus mindre. Har även läst att smart sharpen ska kunna vara bra där genom att skärpa ljusa partier mer och mörka mindre?

Förslag

Nerevarine skrev:
Vill ni se var ni har målat enkelt så trycker ni bara bort bakgrunden, alltså på ögat bredvid bakgrunden. Vill ni se effekten av skärpningen så har ni bakgrunden framme och trycker bort ögat på det över lagret.

Här drar jag ofta ner opasiteten eller fyllningen på det undre lagret lite så att jag enkelt kan se vart jag "målat" utan att behöva gömma/visa lagren
 
Hej,
och tackar så mycket Niklas för ditt inlägg om skärpningsguiden! Den är ju riktigt bra. Som sagts tidigare så är det ju lätt att man alltid gör som man alltid gjort och på så vis fastnar i gamla fotspår. det här var ju, i alla fall för mig, lite nya och fräscha idéer.
Ha det bra.
/Jacob vP
 
har kört med ditt sätt på ett flertal olika sorters bilder nu och det funkar kanonbra! tack för guiden ;)

största fördelen med att skärpa enligt ditt sätt är att jag har minskat tendesen till att överskärpa och jag har verkligen börjat få mer kontroll över slutresultatet redan innan jag är där så att säga
 
Bra guide men om du ska förminska bilden för webben spelar det över huvud taget någon roll att du skärper bilden i originalstorlek? Har du testat om det gör någon skillnad att skärpa bilden i original, minska ner den, och skärpa igen med Smart Sharpen, jämfört med att bara göra de två sista stegen?

Själv skärper jag enbart bilden när den är i sin slutgiltiga storlek.

Johannes
 
En tumregel för vad man ska ha för radie på den tredje skärpningen är: ppi/200

Altså, ska bilden tryckas i 300 ppi så bör man skärpa med en radie av 1.5, ska bilden visas på webben så ska man skärpa med en radie på ca 0.5.

Jag skärper också oftast i tre steg.
 
ANNONS