Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

6D eller 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

nunack

Ny medlem
hej, lite villrådig här. vad är egentligen skillnaden mellan dessa kameror?
jag fotar porträtt och sport men har nu även fått i uppdrag att filma ett event. vad är mest prisvärt då jag är student. jag söker även andrahandskameror. vilken föredrar ni och varför? 6D har högre ISO och är fullformat. kommer jag märka av skillnader i bildkvaliteten?

jag fotar porträtt och sport men har nu även fått i uppdrag att filma ett event. vad är mest prisvärt då jag är student. jag söker även andrahandskameror. vilken föredrar ni och varför? 6D har högre ISO och är fullformat. kommer jag märka av skillnader i bildkvaliteten?

Kort skulle jag säga.
7D
+ snabbare, bra för sport
+ billigare
+ bättre än 6D på filmning (mindre moiré)

6D
+ möjlighet till kortare skärpedjup, bra vid portrrätt
+ mindre brus (möklighet till högre iso)
+ bättre bildfiler

På din sista fråga...svar ja! B-)

Skillnaden i bildkvalité kommer att vara synbar.

Om sport utomhus utgör en stor den av ditt fotograferande så kanske ändå 7D är att föredra tack vare att den har så mycket högre bilder per sekund.

Om filmning står på programmet kanske du även skall kolla på 70D. Den är ju lite av "mini 7D" och har vad jag förstår bra autofokus under filmning.

tack för snabba svar. det lutar åt 7D'n just nu men varför skiljer de sig åt så mycket i pris? ska även kolla på 70D.

Gå gärna in och läs recensioner och titta på uppladdade bilder här på Fotosidan. Det bör kunna ge dig en fingervisning om vad kamerorna används till och hur bilderna blir.

6D är dyrare då den har en större sensor (och är en betydligt nyare modell), vilket betyder mycket för priset. En större sensor ger vissa egenskaper som inte går att åstakomma med en cropkamera (t ex 7D). Om man tycker det är värt priset är en annan femma.

6D foton på Fotosidan: http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=23224
7D foton på Fotosidan: http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=19479&skip=0

ANNONS
Götaplatsens Foto