Annons

70-200/4L is byte av stabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)

jonsson-krister

Aktiv medlem
Mitt objektiv har åkt i backen och is:en har slutat fungera.
Finns det någon som har bytt bildstabiliseringen på ett 70-200/4L is?
Vad kostade det jobbet ungefär?
/Krister
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag fick en offert igår från Canon. Har en 300/4 IS som IS ibland får fnatt på och bilden börjar hoppa.

Nu är jag med i CPN så svaret kom ett par timmar efter jag lämnat in kameran. Snacka om snabb service.

Det skulle gå på 4 275 kronor att byta IS enheten, göra nödvändiga justeringar.

EF 300MM 4.0L IS USM 109593
Justering: Linssystem
Justering: AF-System
Rengöring: Kontakter
Kontroll: Distorsion
Kontroll: Skärpa
Adjustment IS system

Jag får också lämna in kameran så ställer de AF ordentligt så det matchar kameran.

Trots den höga kostnaden så kommer jag låta dem göra reparationen. Jag kommer då få ett objektiv som jag räknar med fungerar på topp.

Antar kostnaden för dig kommer vara något liknande.
 

dsmannen

Aktiv medlem
Jag fick en offert igår från Canon. Har en 300/4 IS som IS ibland får fnatt på och bilden börjar hoppa.

Nu är jag med i CPN så svaret kom ett par timmar efter jag lämnat in kameran. Snacka om snabb service.

Det skulle gå på 4 275 kronor att byta IS enheten, göra nödvändiga justeringar.

EF 300MM 4.0L IS USM 109593
Justering: Linssystem
Justering: AF-System
Rengöring: Kontakter
Kontroll: Distorsion
Kontroll: Skärpa
Adjustment IS system

Jag får också lämna in kameran så ställer de AF ordentligt så det matchar kameran.

Trots den höga kostnaden så kommer jag låta dem göra reparationen. Jag kommer då få ett objektiv som jag räknar med fungerar på topp.

Antar kostnaden för dig kommer vara något liknande.
Jag har bytt två ggr på ett 70-200/2.8 is.
En gång på mk1 kring år 2003, det gick på 8500:- ink moms :(
Den gick för övrigt sönder pga en topfuel dragster som blåste förbi...

Den andra gången på en mk2, då gick det på ca 7000:- ink moms tror jag, det var 2.5 år sedan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har bytt två ggr på ett 70-200/2.8 is.
En gång på mk1 kring år 2003, det gick på 8500:- ink moms :(
Den gick för övrigt sönder pga en topfuel dragster som blåste förbi...

Den andra gången på en mk2, då gick det på ca 7000:- ink moms tror jag, det var 2.5 år sedan.
Då är ju mina 4 275 kr som rena fyndet:)
 

jonsson-krister

Aktiv medlem
Jag fick en offert igår från Canon. Har en 300/4 IS som IS ibland får fnatt på och bilden börjar hoppa.

Nu är jag med i CPN så svaret kom ett par timmar efter jag lämnat in kameran. Snacka om snabb service.

Det skulle gå på 4 275 kronor att byta IS enheten, göra nödvändiga justeringar.

EF 300MM 4.0L IS USM 109593
Justering: Linssystem
Justering: AF-System
Rengöring: Kontakter
Kontroll: Distorsion
Kontroll: Skärpa
Adjustment IS system

Jag får också lämna in kameran så ställer de AF ordentligt så det matchar kameran.

Trots den höga kostnaden så kommer jag låta dem göra reparationen. Jag kommer då få ett objektiv som jag räknar med fungerar på topp.

Antar kostnaden för dig kommer vara något liknande.
Det är lika för mig, är ju också ansluten till CPS så man får väl ta resan in till Stockholm och lämna in objektivet för kostnadsförslag och reaparation.

Nackdelen just nu är bara att verkstaden inte kan lämna ett ungefärligt pris över telefon eftersom det är tappat i golvet och dom inte vet vilka skador som är invändigt.

Som du skriver så borde det väl vara ungefär samma pris på is:en eftsom objektiven är nästan lika stora så....

/Krister
 

jonsson-krister

Aktiv medlem
Jag har bytt två ggr på ett 70-200/2.8 is.
En gång på mk1 kring år 2003, det gick på 8500:- ink moms :(
Den gick för övrigt sönder pga en topfuel dragster som blåste förbi...

Den andra gången på en mk2, då gick det på ca 7000:- ink moms tror jag, det var 2.5 år sedan.
Det kanske är så att zoomar är dyrare än fasta objektiv med tanke på priset som Mats har fått för sin reparation.
/Krister
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det kanske är så att zoomar är dyrare än fasta objektiv med tanke på priset som Mats har fått för sin reparation.
/Krister
Ingen aning. Mycket sällan jag behövt lämna in något hos CPS. Inte för jag är särskilt snäll mot grejorna men Canon verkar tåla en del. Om man nu är medlem i CPS så kostar det ju inget att få ett förslag på vad det kostar.
Endera kostar det mer än det smakar eller så är det värt att reparera.
Så det är väl bara att lämna in objektivet och se vad deras offert slutar på.
 
ANNONS