Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200 och mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Är det någon som kan förklara hur närgräns och ljus kommer att förändras om jag skaffar mellanringar till mitt teleobjektiv 70-200.
Jag är inte ute efter en äkta makrofunktion men jag vill iaf komma lite närmare än de 120cm som är "standard" med mitt objektiv.

Går det att räkna ut närgränsen utifrån mellanringstjocklek och brännvidd?

/robban

zuukit skrev:
Är det någon som kan förklara hur närgräns och ljus kommer att förändras om jag skaffar mellanringar till mitt teleobjektiv 70-200.
Jag är inte ute efter en äkta makrofunktion men jag vill iaf komma lite närmare än de 120cm som är "standard" med mitt objektiv.

Går det att räkna ut närgränsen utifrån mellanringstjocklek och brännvidd?

/robban

Jag har 70-200 2.8L och 3 mellanringar: 13, 21, 31mm kör jag alla samtidigt så blir det superextremt kort skärpedjup och närgränsen är så nära att objektet nästan tar i glaset :) nackdelen är att du får köra manuellt focus.
Ofta kör jag bara med 13 eller 21mm mellanring tycker det blir enklast att få focus där man vill ha den då, men närgränsen är mycket extrem ändå.
Går säkert räkna ut närgränsen?

Här är två av mina bilder med mellanringar och 70-200 http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=80831

Mvh Ricke

Jag äger ett Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG Macro, och är även jag intresserad av frågeställningen - dock mer intresserad av förstoringsgraden än närgränsen så om man kan räkna ut den med någon formel vore det bra.

I dagsläget har mitt objektiv en förstoringsgrad på 1:3,5 och en närgräns på 1m, hur skulle dessa förändras med 13, 21, 31mm mellanringar och hur räknar man ut det?

håller tråden levande och hoppas på svar

Det går att räkna på. Lat som jag är orkar jag inte plocka fram formlerna varje gång utan använder Julian Lokes räknare. Där har du även dina mellanringar "förinknappat".

Ibland har servern varit nedlastad och sidan oåtkomlig. Eftersom det är javascript som körs i browsern går det bra att spara sidan och köra den från hårddisken.

Tack så mycket, var precis vad som behövdes!

Dock lite hight tech och det var inte helt lätt att få fram informationen man behövde men det gick.

Är det ett Canon 70-200 så titta i manualen, det finns nog en tabell där med alla siffror för Canons mellanringar.

ANNONS