Annons

70-200 VR och ful bokeh

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: 70-200 VR och ful bokeh

Jostein skrev:
Att det just är cirklar är ett bra betyg för din bokeh. Mycket fulare vore om du hade kantiga former, t.ex. sexkanter eller nåt. DET skulle vara en ful bokeh.
Jag håller inte med. Bländaröppningens form syns i princip endast vid riktigt hårda kontraster i bakgrunden.

Hur många bländarlameller ser du här? Bilden är tagen ett och ett halvt steg nedbländat och lamellerna har ingen som helst rundning.

http://smg.photobucket.com/albums/v621/Makten/?action=view&current=_DSC1012.jpg

bokeh'n 200/2 vr

Det här är skärpa och den fantastiska bokeh'n allt i ett.

hela bilden

Bilagor

• student.jpg
    student.jpg
    63.1 KB · Visningar: 219
nästa bild

nästa bild 100 procent crop kommer ej riktigt i håg av ståndet men c:a 6 meter
bländare 2 ej skärpt i dator

Bilagor

• student2.jpg
    student2.jpg
    68.9 KB · Visningar: 214
En telekonverter förstärker objektivets dåliga egenskaper i samma grad som den förlänger brännvidden. Det märks framför allt när objektivet är nerbländat.

T.ex. kan man få en oskärpeffekt som nästan ser ut som ett spegeltele (ljusa ringar) med en 300/2.8 AF-i, AF- S eller AF-S II nerbländat eller med TC. Det fenomenet finns inte på den nyare 300/2.8 VR, med eller utan TC.

70-200 är inte optimal på långa avstånd och 200 mm, och det förstärks också ytterligare med en TC monterad. Bättre då att köra på 180-190mm när man använder convertern.

Vad bilderna från en 200/2 gör här förstås jag inte riktigt ...

Därför....

afe skrev:
En telekonverter förstärker objektivets dåliga egenskaper i samma grad som den förlänger brännvidden. Det märks framför allt när objektivet är nerbländat.

T.ex. kan man få en oskärpeffekt som nästan ser ut som ett spegeltele (ljusa ringar) med en 300/2.8 AF-i, AF- S eller AF-S II nerbländat eller med TC. Det fenomenet finns inte på den nyare 300/2.8 VR, med eller utan TC.

70-200 är inte optimal på långa avstånd och 200 mm, och det förstärks också ytterligare med en TC monterad. Bättre då att köra på 180-190mm när man använder convertern.

Vad bilderna från en 200/2 gör här förstås jag inte riktigt ...

200/2 vr bilderna är här mest för att visa hur dålig/bra skärpan/bokeh'n är på 70-200. Det är ju ändå objektiv inom samma brännvid.

Att den fast 200 är bättre på allt är ju ingen nyhet. 70-200 är ju en zoom, det ser jag som ett högt plus med tanke på vad den presterar.

Re: Re: Re: 70-200 VR och ful bokeh

Makten skrev:
Jag håller inte med. Bländaröppningens form syns i princip endast vid riktigt hårda kontraster i bakgrunden.

Det är precis detta som är min poäng. Och när bländaröppningens form blir synlig kan man börja prata om ful eller snygg bokeh.

Om man har så kort skärpedjup och låga kontraster att bakgrunden flyter ihop helt, spelar bländaröppningen och lamellernas form ingen roll för "snyggheten".

Kolla gärna http://en.wikipedia.org/wiki/Bokeh

Re: Re: Re: Re: 70-200 VR och ful bokeh

Jostein skrev:
Det är precis detta som är min poäng. Och när bländaröppningens form blir synlig kan man börja prata om ful eller snygg bokeh.
Ful bokeh kan synas även utan att du ser formen på bländaröppningen. En rät linje i oskärpan blir avbildad med en hård kant på vardera sidan om oskärpecirklarna har en ljus kant, medan den blir avbildad som en suddig bred linje om oskärpecirklarna har mjuk kant. Är bokehn tillräckligt mjuk så ser man inte ens bländaröppningens form vid hårda kontraster, men det är ovanligt.

Om man har så kort skärpedjup och låga kontraster att bakgrunden flyter ihop helt, spelar bländaröppningen och lamellernas form ingen roll för "snyggheten".
Precis. Det är det som gör att folk låter sig luras av objektiv som i själva verket har ful bokeh. De testbilder som visas upp är ofta av sådan art att det är helt omöjligt att avgöra hur bokehn ser ut. Bilden som jag visade exempel på är tagen vid f/2 och bländaröppningen är då knallhårt 7-kantig, vilket inte syns.

Hur som helst, vad jag vill komma till är att bländaröppningens form inte alls behöver vara det som avgör om bokehn är "bra" eller "dålig" (vilket naturligtvis är subjektivt). Den inverkar på utseendet, men i mitt tycke i mindre grad än hur hård kanten på oskärpecirklarna är.

Fler intressanta länkar:

http://www.vanwalree.com/optics/bokeh.html
http://www.flarg.com/bokeh.html

Fixade mitt 70-200 vr igår, ska ut och testa lite ikväll, provade lite utanför huset igårkväll och helt klart nöjd än så länge! :D

116mm

200mm

var dåligt väder igår och var trött så itne hunnit testa allt för mycket, men i dessa från förrgår tycker jag inte att bokehn är så värst ful vid f/2.8

ANNONS
Götaplatsens Foto