Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

70-200VR med TC-17E ger långsammare autofokus. Hur lösa detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Som rubriken lyder upplever jag att autofokusen blivit långsammare när jag använder min TC-17E telekonverter mellan mitt D70s-hus samt 70-200VR. Nästan för långsam för att hinna med att pricka kvicka småfåglar skulle jag vilja påstå.

Skulle detta lösa sig om jag skaffade mig ett snabbare hus t.ex. D200 eller D2H? Eller är det bara i objektivet + konvertern som flaskhalsen sitter?

i alla fall hos Canon

Skulle tro att en D2H ger klart snabbare AF. I alla fall är det så hos Canon. EOS 1-husen är grymt mycket snabbare och bättre på AF än modeller som 20D och 30D.

Har använt kombinationen på D70s tidigare och har den nu på en D2x sedan nästan ett år.

Om man bortser från en överlägsen AF säkerhet i sämre ljus med D2x så är jag inte precis imponerad av någon större skillnad i AF hastighet.

Det är ju trots allt samma motor som gör jobbet i båda fallen.

Däremot tycker inte jag att användningen av TC-17E slöar ner optiken speciellt mycket.

kameran kan nog bidra en del till att AF känns slöare och mindre säker, det hänger ju ihop,
ljustappet på 1,5 bländarsteg bidrar säkert,

VR funkar ju sämre också, men hjälper ju inte mycket för snabbrörliga motiv,

ANNONS
Götaplatsens Foto