Annons

70 x 50 utskrifter (orullade)

Produkter
(logga in för att koppla)

sflow

Aktiv medlem
Tjena SF,

Jag undrar om det är någon som gjort en hyffsat billig 70x50 utskrift (under 250 kr helst i alla fall) där man kan få leveransen orullad? (Stockholmstrakten om det nu krävs att man hämtar i butik, men annars om det finns orullat alternativ via post).

Min första utskrift från Fotolabo blev helt okay, men dels hade posten varit lite ovarsamma och det är bucklor på fotot, men även utan dessa incident ter sig inte fotot speciellt bra i sidoljus då man kan se vågorna från rullningen.

Eller finns det andra smarta lösningar på detta problem... limma på en masonitskiva eller dylikt?

Helst av allt vill jag kunna köra dessa storlekar och enkelt kunna trycka in i min tavelram som ej har glas, utan att behöva limma och trixa.

Mycket möjligt, eller så blir det värre. Helst skulle jag dock vilja kunna få den levererad orullad.

sflow skrev:
Mycket möjligt, eller så blir det värre. Helst skulle jag dock vilja kunna få den levererad orullad.
Mina erfarenheter är att det är bättre att få bilden rullad. Men i ditt fall verkar det som om de rullat den i en för smal rulle. Om den bara är tillräckligt bred så tror jag att det är det bästa. Då ligger bilden väl skyddad innesluten i röret med plastlock. Och det finns ingen risk att den blir vikt vare sig på mitten eller i ett hörn, som det kan bli i ett kuvert...

Jag fick tips igår av en ateljéfotograf om följande företag www.radiocity.nu ( ligger i Helsingborg). Jag har naturligtvis inte hunnit testa det själv ännu, men han som tipsade mig är ju yrkesfotograf och ställer förmodligen höga krav. Fotografen rekommenderade mig det papper som inte var blankt och inte matt utan det mitt emellan. Vilket det är i deras prislista vet jag inte dock...
//Stefan

Crimson på södermalm, stockholm
Bra, snabba och rätt billiga. Jag hämtar mina bilder hos dom och det skulle förvåna mig mycket om man inte skulle kunna få dem orullade om man så önskar i förväg.

www.crimson.se

Stefan

Odenlab är väl på tok för dyra, fast iofs kvalité kostar... men som sagt, 300 kr för en 70x50 är nog smärtgränsen för mina hobbyinredningsförsök.

Crimson... japps. Ögnade igenom prislistan, men vad innebär "Prefix - Digitala lambda bilder" kontra "Fotografiska bilder från digital fil"?

Skiljer ju rätt kraftigt i pris där. Prefix varianten är ju konkurenskraftig med diverse onlinetjänster... ?

Sorry, tror jag greppat läget nu. Helt enkelt ingen kontroll alls.

Okidoki, det avgör saken, Crimson blir nästa ställe jag provar fetingutskrift hos.

ZoMbiE skrev:
Odenlab - riktigt bra utskrifter och snabba. Rekommenderas.

Önskar att jag kunde hålla med:
Jag lämnade in en professionellt skannad bild på CD och bifogade en referensbild på 20x30 med instruktioner att jag ville ha två kopior i 50x70 som skulle vara EXAKT lika med avseende på färger etc. och de sa att de skulle fixa det, men när jag skulle hämta upp bilderna var de knappt ens lika, och de behövde en hel dag för att ordna upp det hela - aldrig Odenlab för min del igen.
Dessutom klämde de ned bilderna i ett för lite rör vilket har gett en viss vågighet.

/Tomas

Ajdå det var inte bra. Har lämnat digitalt till dem själv och använt deras färgprofil för PS - bilden blev exakt som jag ville ha den. Ej rullad, men det var bara 25x38 förstoring.
Ska dra ut en 70x100 nån dag hos dem, hoppas de inte rullar den då...

Lambda har den absolut bästa kvaliteten om du vill göra en digital utskrift, den görs via laser på vanligt fotopapper och Crimson är ett av få labb som har den maskinen..
Men Prefix så gör du alla färginställningar och du bör har en kalibrerad skärm som förhoppningsvis stämmer med Crimsons.. Jag skriver själv ut ganska ofta via prefix och har varit väldigt nöjd med resultatet, det krävdes lite ((prefix)) innan dom blev perfekta men skammen som ger sig... Som sagt så kräver det att du vet vad du gör och att din skärm är kalibrerad, så ring och prata med dom,.

Odenlab är inte direkt nått att rekommendera,, det är ett avancerat, dyrt amatör labb..

Just laser på fotopapper är väl det vanligaste sättet att få ut digitala kopior till. Sen kanske det skiljer för stora kopior i 30x40 och över.

Har för mig att Fuji kör med samma sak från vanlig film(som digitaliseras) om man väljer Color Prime.

ANNONS
Götaplatsens Foto