Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

RG

Avslutat medlemskap
Då behöver man inte vara rädd för att köpa en systemare då som jag trodde att manvar tvungen att sköta som ett litet barn.
Bra test=)
 

rallipics

Aktiv medlem
Tusen tack

Nu åker den "lilla tutan i skräpkorgen,, och en modell större införskaffas:)

Mvh Nicklas
 

erro.se

Aktiv medlem
Ja, den större Hama-blåsen visade sig betydligt effektivare än Apotekets lilla gummituta.
 

ThePOM

Aktiv medlem
Tyvärr tar inte ens Hama bälgen bort allt damm. Jag har ett dammkorn som sitter som berget. Jag har varit inne och blåst vid ett flertal gånger och vågat mig närmare och närmare ur olika vinklar men den ger sig minsann inte.

Nu vet jag ju var den hamnar på varje bild vilket gör att jag har kontroll på läget. Det är oftast väldigt enkelt att klona bort den på bilder där den är störande men när den är så stor att man ser den med blotta ögat så blir jag ju irriterad att den inte lossnar med hjälp av bälgen.

Tvångstankarna kommer ju onekligen till mig att sticka dit något och bara peta bort skräpet men änsålänge har jag kunnat motstå frestelsen.

Det är ju så förbaskat dyrt med alla rengöringskit och att lämna in huset för ett korn känns också mycket i plånboken.

Jag får väl helt enkelt leva med dutten och hoppas på att jag klarar mig från fler envisa små dammkorn.
 

erro.se

Aktiv medlem
Visst, förr eller senare kanske man råkar ut för ett extra envetet dammkorn som sitter som berget.

Då får man ju väga problemet mot kostnaden för kraftigare rengöring.

Men man ska nog vara försiktig med att peta på sensorn. Jag antar att de olika rengöringsborstar och svabbar som finns är att rekommendera då.

Jag får väl komplettera min artikel den dagen jag råkar ut för det :)
 

GamleTrashberg

Aktiv medlem
Fick rätt mycket damm på min K10D, köpte en tuta på apoteket och visst försvann det! Väldigt skönt. Men det roliga var att jag visste att far min (som köpt sig en EOS 20D bättre begagnad) hade mycket skit på sina bilder. Så jag trollade bort dem åt honom. Kan tro att han blev eld och lågor när han (efter att ha gått ut på gräsmattan och testkört ett par bilder mot blå himmel) såg att de stora fula fläckarna var borta.

Ska helt klart kolla upp Hamas tuta, får inget riktigt bra grepp/blås på Revaxören. Väldigt bra och strukturerad genomgång för övrigt.

Ps. Petri, peta för guds skull inte på sensorn.
 

JonisBader

Aktiv medlem
Bra artikel. Men var det bara jag som missade hur man gör för att efektivast blåsa bort dammet? Förutom att man skulle använda en ordentlig gummiblåsa.
 

GamleTrashberg

Aktiv medlem
Jag brukar göra som följer:

- Ta en testbild med liten bländare och ofokus (dammkornen syns tydligare ju mindre bländare man kör). Blixt mot vit vägg eller mot himmel.

- Sätt kameran på sensorrengöring. Spegeln fälls då upp och kameran säger åt dig att stänga av. (Har bara erfarenhet av Pentax, se din kameras manual)

- Ta av objektivet, håll kameran med öppningen neråt (så eventuellt damm har möjlighet att falla ut och inte ramla tillbaka). K10D ska visst ha nån slags klippbig yta runt senorn som gör att ev damm fastnar, vet inte hur effektivt det är.

- Blås ett par ggr runt om i öppningen, men se till att inte sticka in pipen för långt, nån cm räcker.

Sätt tillbaka objektivet och sätt på kameran. Spegeln fälls tillbaka och du kan ta en ny testbild för jämförelse.

Jag har gjort detta ett par ggr och all skit försvinner. Då har jag bara apotekets Revaxörblås. Kanon! Blås lite på spegeln om du upplever att du har störande dammkorn i sökaren.
 

erro.se

Aktiv medlem
Ja, precis som Daniel skriver.

Jag förutsatte kanske att folk vet hur själva blåsningen går till rent praktiskt, men visst, några handfasta råd kanske inte hade skadat. Jag får väl se till att uppdatera artikeln. Tack för synpunkten.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Damm på sensorn - så funkar det

Nu börjar jag bli rejält trött på den uppskruvade rädslan för att göra ren glasskivan framför sensorn själv.

Tydligen så finns det massor av medlemmar som skickar in kameran för rengöring av glasskivan för väldigt dyra pengar, pengar som hade kan användas vettigare, tex att köpa ett eget regöringskitt.

Jag vet, dom bästa prylarna är snuskigt dyra, i allafall om man ser vad man får för pengarna, men vad kostar en inlämmning för rengöring ?

Rengöringsprylar i PRO klass kostar väl lika mycket, men det är en engångskostnad, sen är det ju gratis.

Billigast är en appoteksblåsa, och den funkar till 80%, så det är väl investerade pengar till att börja med, det finns bättre blåsor som ger mer effekt och som jag rekomenderar istället för appoteksblåsan, RocketBlower är väl en, annars så verkar en luftmadrasspump vara idealisk, med en sådan så har man ju bägge händerna fria samt att man kan reglera trycket bättre, ingen som provat en sådan ?

Men förr eller senare så behövs bättre prylar, själv har jag klarat mig med Visibledust kittet, (http://www.visibledust.com/) och jag har aldrig behövt något annat, men jag skulle utan tvekan köpa ett våtsvabbningskit om jag behövde det, men hitills har jag klarat mig från det, men jag skulle inte oroa mig ett dyft för att använda det.

Jag gör ren min sensor varannan månad ungefär, det tar ca: 2 minuter att pensla utav sensorn, så det är inget jätte jobb direkt.

Med kittet jag köpte så fick jag en extra pensel för rengöring av spegel och mattskiva, och jag kan verkligen rekomendera den, det är en barnlek att göra ren dom enheterna med den.

Jag vet att det är ett gissel med damm på spegel och mattskiva, jag tycker själv att det är väldigt irreterande med dammprickar i sökaren, men efter att testat denna utmärkta pensel är problemet helt löst, den funkar nämligen helt perfekt för jobbet, den används på samma sätt som sensorpenseln, dvs den laddas med tryckluft eller medföljande snurrmaskin, snurran är tyvärr av väldigt dålig kvalitet, så den kan ni hoppa över om ni har en borrmaskin, jag använder borrmaskin numera då den är mer tillförlitlig, tryckluft på burk funkar också lika bra, så snurran kan ni hoppa över om ni som jag väljer Visibledust.

Nu finns det ju andra märken på marknaden som med all säkerhet funkar lika bra, själv har jag inte använt annat än Visibledust, så ni som testat annat får mer en gärna tala om hur dom fungerar, tanken med detta inlägg är att avdramatisera rädslan för att göra ren sensor och övrigt i kameran själv, jag ser det som helt bortkastade pengar att skicka in kameran för rengöring.

Varför tror ni tillverkarna skriver att ni skall låta bli att göra rent själva ?

Kan det månne ha att göra med dom vansinniga lagarna i USA där tillverkare kan bli stämda för vad som helst ?

Varför säljer kameratillverkarna rengöringskitt för ändamålet i Japan ?

Kan det verkligen vara så illa att kameratillverkarna lurar oss att lämna in våra kameror för rengöring för att tjäna pengar ?

Döm själva !

Vad ni gör rent är inte själva sensorn, utan en glasskiva (filter) som sitter monterad ovanpå sensorn, så hur svårt är det att göra ren en glasskiva ? Är den lätt att repa med en pensel eller spattel ?

Döm själva !

LCD displayen på kameran är väl jämförbar, lämnar ni in kameran för att göra ren den också ?

Nej naturligvis inte, det sitter ju en glasskiva som skydd för displayen, så det är väl inte några problem att göra ren den, nej det är det ju inte, men sensorn har ju också en glasskiva som skydd, så vad är skillnaden ?

Döm själva !

Ingen som helst skillnad är det om ni frågar mig och tusentals andra, så varför inte göra ren den själv också ?

Att inte fototidskrifter tagit upp det här är skamligt, är dom inte till för att hjälpa konsumenten kanske ?

Tydligen så sitter dom i kläm och kan inte rekomendera sina läsare att göra det själva så länge tillverkarna motsäger det, själv tycker jag det är ynkligt av dom, för jag kan lova min nästa lön till välgörenhet att dom anställda på tidskrifterna gör jobbet själva.

Nu skall Kamera&Bild ha en eloge för att dom i senaste numret visade att det finns prylar för ändamålet, men dom skulle också skriva det jag skriver om det vore lite stake i dom....

Det är verkligen hög tid att avdramatisera det här med sensorrengöring nu, om ni tänker efter lite själva och inser vad det igentligen handlar om så förstår ni att det hela är en skrämselpropagranda för att tillverkarna skall slippa bli åtalade i USA av människor med tummen mitt i näven som aldrig öppnar en manual, rengöringen av glasskivan ovanpå sensorn är inte svårare att göra än glasskivan ovanpå LCD displayen, men för att inte få en massa elaka mail från medlemmar med tummen mitt i näven, så rekomenderar jag att ni först läser "ALLT" på följande länk, gör ni det och följer dom råd som står där behöver ni inte oroa er det minsta, och kan släppa oron för sensorrengöring för all framtid.

http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html



mvh kent
 
Senast ändrad:

tormig

Aktiv medlem
Missa inte de här raderna i avsnittet "The Cleaning":

"From the sheer number of sites, dust on the D-SLR’s sensor may seem like a major problem. It isn’t—film cameras have a much bigger problem with dust on the negative you’re trying to print."

Damm på sensorn verkar vara ytterligare ett inslag i den Den digitala hypokondrin .
 

jorgene

Aktiv medlem
Ja, att någon av fototidningarna inte (vad jag vet) gjort ingående artiklar om detta är ju väldigt märkligt.

På den tiden då jag "bara" hade en kamera, en nikon D70, så insåg jag snabbt att det skulle bli fullkomligt ohållbart att skicka in kameran varenda gång man varit lite oförsiktig med ett objektivbyte utomhus, etc.

Flera hundra kronor och ett antal veckors väntan är ju illa nog för "vanliga" reparationer. Men för att göra rent en glasskiva? Det kändes inte hållbart i längden.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Tänk på att glasskivan framför sensorn är belaggd med ett tunnt metallfilter (low pass), det är väldigt lätt att detta filter löses upp om man är ofösiktig eller använder fel rengöringsvätska! Sen är det sensorbyte a 5000:- som gäller...
 

kokko

Aktiv medlem
Hmm, törs jag berätta att jag med stor framgång använt tejp i alla år utan att någonsin kunnat upptäcka ens den minsta klisterrest på glaset...
Någon som har sämre erfarenhet av tejpmetoden?

kokko
 
ANNONS