Annons

8 mp 2/3" size (8.8 x 6.6 mm) sensor

Produkter
(logga in för att koppla)
Synd bara att dagens optik ändå inte klarar teckna mer än 3-4 Mpix skarpa pixlar på¨den ytan...tur att folk har råd med minneskort.

japp, jag tycker oxå det verkar lite väl optimistiskt att tro att det går att få ut 8mp upplösning ur en sån liten.
Vi får väl se vad testerna visar när den kommer i en kamera.

Jag tycker folk verkar vara besatta av sina Megapixlar, polaren köpte en 5MP för inte så länge sedan, olympus, ny, han använder inte den på 5, behövs oftast inte. Köpte den mer för att det är en bra kamera på andra sätt. Jag hade en 2MP och var nöjd, bytte upp mig till en E-10, inte för att den har 4MP, utan för att det är en bättre kamera än min gamla A40.

Canon D30 är alldeles utmärkt fortfarande, den har 3MP.

Viktigast med många MP är väl om man gör stora printningar, så länge man använder en skärm eller små printar spelar det inte så mycket roll om man inte beskär i jättemängder, men då kommer ju ofta objetiven till korta.

Ner med MP hysterin. Men det är väl mer än fråga om sandlåde krigen, min sandlåda är större än din.

Damocles skrev:
Jag tycker folk verkar vara besatta av sina Megapixlar, polaren köpte en 5MP för inte så länge sedan, olympus, ny, han använder inte den på 5, behövs oftast inte. Köpte den mer för att det är en bra kamera på andra sätt. Jag hade en 2MP och var nöjd, bytte upp mig till en E-10, inte för att den har 4MP, utan för att det är en bättre kamera än min gamla A40.

Canon D30 är alldeles utmärkt fortfarande, den har 3MP.

Viktigast med många MP är väl om man gör stora printningar, så länge man använder en skärm eller små printar spelar det inte så mycket roll om man inte beskär i jättemängder, men då kommer ju ofta objetiven till korta.

Ner med MP hysterin. Men det är väl mer än fråga om sandlåde krigen, min sandlåda är större än din.

Håller med fullstädigt. Antalet pixlar säger inte mycket om den bildkvalitet, oavsett om det är för bildskärm eller utskrift, man kan uppnå med en specifik kamera. Det har blivit lite väl "fokuserat" på pixlarna.

Mvh/Fredric

Visst är det lite hysteri, med tanke på att andra faktorer som brus, komprimering och skärpa också påverkar resultatet. Men man vill ju ändå att pixlarna skall räcka till att göra en hyfsat stor bild (20x30) utan att behöva interpolera sönder bilden.

javisst, i första hand får man kolla på kvaliteten på pixlarna...sen blir antalet intressant.

ANNONS
Götaplatsens Foto