Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

80-200/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

emilliden

Aktiv medlem
Hej på er,
ny på Nikon (bytt från Canon) och har en fråga som gäller 80-200/2,8.
Har möjlighet att köpa ett begagnat sådant (tvåringaren, inte dragzoomen) som är av modellen D ED, alltså inte AF-S eller IF. Vad är det som skiljer dessa olika modeller åt? Är det någon poäng i att köpa detta tycker ni?
Kan nog få loss det för 6 lappar. Bra pris eller fortsätta leta?
Tacksam för tips och tankar!

emilliden skrev:
Hej på er,
ny på Nikon (bytt från Canon) och har en fråga som gäller 80-200/2,8.
Har möjlighet att köpa ett begagnat sådant (tvåringaren, inte dragzoomen) som är av modellen D ED, alltså inte AF-S eller IF. Vad är det som skiljer dessa olika modeller åt? Är det någon poäng i att köpa detta tycker ni?
Kan nog få loss det för 6 lappar. Bra pris eller fortsätta leta?
Tacksam för tips och tankar!
Tvåringszoomen ska vad jag ha förstått ha IF. Skillnaden på den och AF-S är att AF-S har inbyggd fokusmotor, dvs snabbare. Jag har AF-S versionen, fick den för 7000 om jag inte minns fel. Priset beror ju mycket på skicket, och dessutom är det en mycket populär glugg på beg. marknaden. Så det är väl lite upp till dig, det tog tid innan jag hittade en! Jag var först ute efter en tvårings, men så dök AF-S gluggen upp och då slog jag till. 6000 kanske är i överkant, men det är en grymt bra glugg!

Han som säljer sa att det är tvårings men inte den med IF. Har själv inte sett objektivet i fråga. Men AF-S är väl också med tvåring, eller menar du att AF-S är skjutzoom?

Bilagor

• 80-200-af-d.jpg
    80-200-af-d.jpg
    77.3 KB · Visningar: 624
emilliden skrev:
Han som säljer sa att det är tvårings men inte den med IF. Har själv inte sett objektivet i fråga. Men AF-S är väl också med tvåring, eller menar du att AF-S är skjutzoom?
IF=internfokusering, objektivets längd ändras inte.

Det finn vad jag vet 4 modeller av 80-200 2,8. Skjutszoom utan D-chippet, skjutzoom med D-chippet, tvåringszoom och AF-S tvåringszoom. Skillnaden mellan de två tvåringszoomarna är alltså att AF-S har en inbyggd fokusmotor medans den vanliga drivs av motorn i kamerahuset. Praktiska skillnader mellan dessa är att AF-S är snabbare, och du kan fokusera manuellt utan att vrida om vredet på kameran.

Det borde då innebära (om du har rätt) att såtillvida att det är ett tvåringsobjektiv så är det med IF eller finns det två varianter även då det gäller detta? Det är inte AF-S i alla fall...
Hittade följande info men kan inte läsa ut ngt vad gäller IF där.

First let me list all the versions of 80-200mm f/2.8 Nikon has made. For the sake of brevity unless otherwise noted all are ED, f/22 minimum, push-pull zoom, 5' (1.5m) minimum focus, no tripod collar, a one-position focus limit switch, slow autofocus speed and 77mm filter size:

1.) 1982 - 1988: AI-s manual focus. 15/11 elements, f/32 minimum, 8.2' (2.5m) close focus, huge 95mm filter, 1,900g (over 4 pounds!), 231mm long. It cost four times what the f/4 manual focus 80 - 200 mm lens did, which is why few were sold and why you'll probably never see one.

2.) 1988 - 1992: AF, 16/11 elements, 1,280g, 176mm long, f/32 (f/22?) minimum, 3 position focus limiter.

3.) 1993 - 1997: AF-D,16/11 elements, 1,300g, 187mm long. Nikon Product number: 1985 NAS.

4.) 1997 - present: AF-D, 16/11 elements, 1,300g 188mm, two-ring zoom, tripod collar, $825 US new, fast autofocus. Very strongly recommended.

5.) 1999 - 2004: AF-S, 18/14 elements, 1,550g, 207mm, two-ring, tripod collar, $1,500 US new, fast autofocus.

6.) 2003 - present 70-200mm VR, 21/15 elements, 1,430g, 215mm, two ring, collar, $2,000 US new, fast autofocus.

emilliden skrev:
Det borde då innebära (om du har rätt) att såtillvida att det är ett tvåringsobjektiv så är det med IF eller finns det två varianter även då det gäller detta? Det är inte AF-S i alla fall...
Hittade följande info men kan inte läsa ut ngt vad gäller IF där.

First let me list all the versions of 80-200mm f/2.8 Nikon has made. For the sake of brevity unless otherwise noted all are ED, f/22 minimum, push-pull zoom, 5' (1.5m) minimum focus, no tripod collar, a one-position focus limit switch, slow autofocus speed and 77mm filter size:

1.) 1982 - 1988: AI-s manual focus. 15/11 elements, f/32 minimum, 8.2' (2.5m) close focus, huge 95mm filter, 1,900g (over 4 pounds!), 231mm long. It cost four times what the f/4 manual focus 80 - 200 mm lens did, which is why few were sold and why you'll probably never see one.

2.) 1988 - 1992: AF, 16/11 elements, 1,280g, 176mm long, f/32 (f/22?) minimum, 3 position focus limiter.

3.) 1993 - 1997: AF-D,16/11 elements, 1,300g, 187mm long. Nikon Product number: 1985 NAS.

4.) 1997 - present: AF-D, 16/11 elements, 1,300g 188mm, two-ring zoom, tripod collar, $825 US new, fast autofocus. Very strongly recommended.

5.) 1999 - 2004: AF-S, 18/14 elements, 1,550g, 207mm, two-ring, tripod collar, $1,500 US new, fast autofocus.

6.) 2003 - present 70-200mm VR, 21/15 elements, 1,430g, 215mm, two ring, collar, $2,000 US new, fast autofocus.

Jodå, internfokusering är det på alla AF-varianter av 80-200 2,8

Jag hade förmodligen tur då jag fick tag i ett beg. 80-200/2,8 AF-S för 5500:-, väl använt men helt U.A.
Om du fotar lite snabbare "ting" så är AF-S till sin fördel med sitt snabbare fokusering.

/Arne

Ok, så för att fota på en safari så kanske det inte är ett tillräckligt vasst objektiv eller?
Men det ska i alla fall vara IF på det om det är tvårings och INTE skjutzoom? det verkar vi ha kommit fram till?

Emil

Köpte själv 2-rings varianten av denna(ej Af-s)
för 6000:- till D50 och är mer än nöjd.Det beror självklart på vilken referens man har men den är inte mycket långsamare än min 18-55 Af-s.Jag rekomenderar den för skärpa och byggkvalitet,har du sen en snabbare kamera än D50 så är det ännu bättre

Janne

emilliden skrev:
Ok, så för att fota på en safari så kanske det inte är ett tillräckligt vasst objektiv eller?
Men det ska i alla fall vara IF på det om det är tvårings och INTE skjutzoom? det verkar vi ha kommit fram till?
Japp, jag har 2-rings icke-AF-s och den ändrar inte i längd när den fokuserar (om det sedan kallas IF eller inte vet jag inte)
Om den är tillräckligt snabb för safari vet jag inte heller, vet inte hur snabbt objektiv man behöver (men är nyfiken). Men jag har inte haft några generella snabbhetsproblem med min icke-AF-S:are.
Vad jag däremot vet är att man kan begränsa fokusområdet så att den inte behöver leta över hela området, vilket snabbar upp fokuseringen lite.

schang skrev:
Japp, jag har 2-rings icke-AF-s och den ändrar inte i längd när den fokuserar (om det sedan kallas IF eller inte vet jag inte)
Om den är tillräckligt snabb för safari vet jag inte heller, vet inte hur snabbt objektiv man behöver (men är nyfiken). Men jag har inte haft några generella snabbhetsproblem med min icke-AF-S:are.
Vad jag däremot vet är att man kan begränsa fokusområdet så att den inte behöver leta över hela området, vilket snabbar upp fokuseringen lite.

Klockrent.
Verkar som om många är nöjda med objektivet så det blir nog en vända in till säljaren för inspektion tror jag...

kiwawa skrev:
Emil

Köpte själv 2-rings varianten av denna(ej Af-s)
för 6000:- till D50 och är mer än nöjd.Det beror självklart på vilken referens man har men den är inte mycket långsamare än min 18-55 Af-s.Jag rekomenderar den för skärpa och byggkvalitet,har du sen en snabbare kamera än D50 så är det ännu bättre

Janne

Kommer med största sannolikhet att användas tillsammans med en D80. Vet inte hur den är i snabbhet jämfört med din kamera...

Är objektivet i bra skick så är priset helt OK !

Jag sålde mitt för en vecka sedan och jag fick 8000:- för den, men den var ett halvår gammal i absolut nyskick.

Autofokusen var blixtsnabb på min D2 kamera, den kameran har snabbare och starkare motor, men jag har svårt att tänka mig att det skulle bli väldigt mycket slöare på en D80.

Objektivet är hur bra som helst optiskt, faktiskt bättre än Canons motsvarigheter, knivskarpt redan på full öppning och med en byggkvalitet som är mästerlig.

Den enda nackdelen med den är att den är väldigt tung.

/kent.

Zoso skrev:
Är objektivet i bra skick så är priset helt OK !

Jag sålde mitt för en vecka sedan och jag fick 8000:- för den, men den var ett halvår gammal i absolut nyskick.

Autofokusen var blixtsnabb på min D2 kamera, den kameran har snabbare och starkare motor, men jag har svårt att tänka mig att det skulle bli väldigt mycket slöare på en D80.

Objektivet är hur bra som helst optiskt, faktiskt bättre än Canons motsvarigheter, knivskarpt redan på full öppning och med en byggkvalitet som är mästerlig.

Den enda nackdelen med den är att den är väldigt tung.

/kent.

Hej Kent och tack för info!
Så vad säger du om det där med IF? Om det är en tvåringare, är det då också garanterat med IF eller finns det både och?
Och anledningen till din försäljning, kan den heta 70-200 VR kanske...? ;)

emilliden skrev:
Hej Kent och tack för info!
Så vad säger du om det där med IF? Om det är en tvåringare, är det då också garanterat med IF eller finns det både och?
Och anledningen till din försäljning, kan den heta 70-200 VR kanske...? ;)

Den tvåringade varianten kom 1997 och har IF, så har ditt objekt tvåringszoom och stativfäste så har den också IF.

Anledningen till att jag sålde mitt var att jag inte använde det tillräckligt mycket.

Jag skall köpa ett Nikon AF 85/f1.4D istället, jag vill ha en glugg som kan frigöra bakgrunden på APS-C sensorn och samtidigt ge en smakfull Bokeh, jag tror att jag kommer ha större nytta utav det i min fotografering.

/kent.

ANNONS