Annons

Samlingstråd för err99 på 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Warbird

Aktiv medlem
Jag tänkte att vi som råkat ut för err99 skulle försöka samla erfarenheterna i den här tråden. Nu nämns felet lite här och där, men eftersom det är ganska (alltför) vanligt så kan en samlingtråd vara bra.
Jag själv har tidigare råkat ut för fel och berättade i "felnumreringstråden":

"Jag råkade ut för något likande i samband med lite err99 på min 40D.
Efter flera err99 så formaterade jag kortet "i fält" trots att jag hade tagit en del bilder. Första kortet efter formateringen hette, låt säga, "35". sedan fortsatte bilderna numreras, 36, 37, 38 så som dom ska, men helt plötsligt hoppade numreringen tillbaka till 33!!!
Nästa bild hette 34 och så kom då ett nytt err99 när kameran ville döpa nästa bild till 35, som redan fanns på kortet.
Jag hade c:a 10 error den dagen med 2 olika kort. Vid 2 tillfällen hoppade numreringen kråka."


Idag fick jag 3st err99. Första med 100-400 monterad och de andra med Sigma 10-20. Samtliga gånger så tar kameran 2 bilder "rent mekaniskt" men inget sparas.

Fortsätt gärna fylla på 40D's err99 även om du skrivit om det i en annan tråd.

Edit: Idag hade jag inga felnumreringar!
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Error 99?
Jag har haft min 40D sedan den 18:e september och har inte råkat ut för något error 99. Hittills.
Har jag haft tur, eller...
Vad betyder error 99?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Error 99 kan betyda allt från att gluggen inte har kontakt med kamerahuset till att bländaren är kass.
Error 99 är som en slaskhink för ett antal fel som kan uppstå i en Canonkamera
googla på error 99 och du får upp ett STORT antal fel som yttrar sig i" error 99"
Mikael
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Ingen err.99 här.

Sigma 20, Tokina 50-135, alla Canoner och Kenko TC funkar.
Men jag är glad sålänge jag inte får en Err.69 :)
 

ThomK

Avslutat medlemskap
Jag har en gammal Canon 10D köpt 2003 men aldrig haft något som helst problem med kameran.
Visserligen byter jag inte objektiv på kameran
stup i kvarten och sedan använder jag bara original
objektiv, om det har någon betydelse.

Kan det inte vara så att kvaliten har blivit sämre
både på kameror och objektiv på senare år.
/Thomas..
 

Warbird

Aktiv medlem
ThomK skrev:
Jag har en gammal Canon 10D köpt 2003 men aldrig haft något som helst problem med kameran.
Visserligen byter jag inte objektiv på kameran
stup i kvarten och sedan använder jag bara original
objektiv, om det har någon betydelse.

Kan det inte vara så att kvaliten har blivit sämre
både på kameror och objektiv på senare år.
/Thomas..
Jag har iofs inte fotat digitalt så länge, men har ändå ägt och använt 300D, 400D, 30D och nu 40D.
PÅ min första, 300D fick jag några err99 med ett gammalt Sigmaobjektiv. Det är ett känt kompabilitetsproblem som egentligen inte räknas. Inga errors alls på 400D eller 30D, däremot ett antal, 10-20st på min 40D. I trådarna här har jag sett flera fall, och läser man på ex.vis dpreview så finns ett antal fall av err99 på 40D.
Något är tyvärr fel...
 

BempaS

Aktiv medlem
Jag har fått err 99 på min. Jag höll på att fota en konsert på lokala krogen när jag fick det när jag växlade till både EF 85 1,8 och EF-s 17-55 2,8 IS. Ena gången stod det err 99 och nåt att jag skulle kolla batteriet eller luckan och andra err 99 och att jag skulle kolla luckan till minneskortet eller liknande, kommer inte ihåg precis, blev ju lite småpanik..

/Benny
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Warbird skrev:


Något är tyvärr fel...
Ja, tror du har rätt. Som sagt, ingen Err.99 på min 40D, men lite trouble med blixt i AV-läge. (Auto-blitxsynk ) Egentlig "shit samma" jag kör inte där endå. Men jag är säker på att vi får en Firmware-upd. innom ett par mnd.
/Erik J
 

Jeppe

Aktiv medlem
BempaS skrev:
Jag har fått err 99 på min. Jag höll på att fota en konsert på lokala krogen när jag fick det när jag växlade till både EF 85 1,8 och EF-s 17-55 2,8 IS. Ena gången stod det err 99 och nåt att jag skulle kolla batteriet eller luckan och andra err 99 och att jag skulle kolla luckan till minneskortet eller liknande, kommer inte ihåg precis, blev ju lite småpanik..

/Benny
Det kan inträffa om man inte stänger av kameran när man byter objektiv. Står i manualen att man bör/ska göra det. Själv stänger jag aldrig av och har aldrig hller råkat ut för 99. Men som sagt, det kan hända.
 

BempaS

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Det kan inträffa om man inte stänger av kameran när man byter objektiv. Står i manualen att man bör/ska göra det. Själv stänger jag aldrig av och har aldrig hller råkat ut för 99. Men som sagt, det kan hända.
Ja, kan vara så men jag brukar vara noga med att stänga av innan objektivsbyte men vet att jag glömt det oftare på 40D än mot 400D, tycker att av/på-knappen sitter dåligt placerad eftersom man lär använda två händer, på 400d så var det enkelt med pekfingret.

/Benny
 

eek

Aktiv medlem
fått err 99 på min 40d, inne på service, vilket jag och även canon tyckte va vettigt, fick på både tamron och canons objektiv. dock hade inte service stället fått nya prylarna för göra undersökning så fått väntat ett tag nu, hoppas dock på att älsklingen snart kommer hem igen.. :)
 

Warbird

Aktiv medlem
Ytterligare ett err99 idag:
100-400, 6.5 b/s, första bilden i serien. C:a 20 bilder tagna innan felet. Inga fel efteråt.
 

Warbird

Aktiv medlem
Jag fortsätter...
Ett error idag, Sigma 10-20, enbildstagning, flera bilder både före och efter utan problem.
 

norfolk

Aktiv medlem
Låter som du har stora problem med detta Mats. Lider med dig, aldrig skojigt när sakerna inte fungerar som vi diskuterade med mitt nya objektiv i en annan tråd :(
Är glad så länge inte jag upplever detta på min nya 40D måste jag säga. Peppar peppar...
 

Warbird

Aktiv medlem
Ytterligare ett ikväll, fortfarande med 10-20, denna gång med popuppblixten..
Nej det är inte sååå kul, Martin. Samtidigt känner jag inte för att lämna in en kamera för ett sporadiskt fel innan en lösning finns.

Tillägg för kvällen fel: Jag lämnade kameran påslagen för jag tänkte fotografera fel-meddelandet med en annan kamera, men medan jag tittade på så gick kameran ner i strand-by och startade sedan direkt när jag rörde en knapp. Ingen "jättehängning" alltså.Jag gissar att det är någon "kontrolltid" som är satt för lågt i firmware, och i så fall bör det fixas i en ny firmware.
 
ANNONS