Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

85mm: sigma vs Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

betty91

Medlem
Canon 85mm 1.2 vs Sigma 85mm 1.4 ART.
Vad ska man slå till på?
Har hört att sigman är skarpare genom hela bilden men att Canon är riktigt speciell på sitt sätt. VAD ska man ha? Skiljer ju ändå lite i pris dessutom.

Är tänkt till porträtt utomhus mestadels.
Kommer sitta på en Canon 5d mark III.
Har en 50mm 1.4 från Canon samt deras 70-200mm 2.8 IS (älskar det). Men vill ha ett 85 mm då jag tror det skulle bli en PERFECT MATCH❤️
 
Oavsett hur skarpt ett objektiv är måste det kunna fokusera korrekt, särskilt vid stora bländaröppningar. Hittar du ett Sigma som klarar det så slå till. Dessvärre har rätt många inte den turen.
 
Har bara läst om det, men jag skulle välja Sigma Art. Är också ett modernt bygge. Canon har funnits med ett tag.

Men fokuserar det inte rätt som det antyds i tråden, så är det en faktor. Vem/vilka säger att nya Sigma 85 inte fokuserar rätt?

/Ulf
 
Nu äger jag ingen sigma 85:a, men däremot en 35mm 1.4 samt en 135mm 1.8 från sigma (ART), samt 85:an 1.2 från Canon.
Att sigman skulle vara mindre bra på att fokusera?
- Båda dessa linser är mer tillförlitliga än min 85:a från canon vad gäller fokus. Jag har aldrig ägt sigmas äldre linser men har förstått att det var lite problem med dessa, men ART serien finns det inget att klaga på. Med just så ljusstarka objektiv upplevde jag att min gamla 5d mark III inte var modern nog så så jag kunde inte hålla mig och uppdaterade därför till sony. Nu har jag eye auto fokus, en helt annan grej och otroligt pricksäker, speciellt med sigma objektiv tack vare mc-11 adapter. Men i huvudsak tror jag du blir nöjd hur du än väljer, allt beror ju på hur petig du är. Men ta och kolla in 135 linserna, Canon har oxå en, ganska bra pris på dem.
Lycka till!
 
Det ryktas även om en 85/1.4L IS från Canon, http://www.canonrumors.com/you-keep-asking-about-the-upcoming-canon-ef-85mm-f1-4l-is/

Men detta är bara rykten, ingen (förutom Canon) vet om/när detta objekt lanseras och finns tillgänglig.

Personligen, utan av att ha sett eller känt på denna lins som ännu inte finns måste jag lite självgott säga att jag föredrar 1.2 med is, jag vet den linsen finns ju inte, men med Sony är allt möjligt med tanke på den inbyggda IS :)
 
Oavsett hur skarpt ett objektiv är måste det kunna fokusera korrekt, särskilt vid stora bländaröppningar. Hittar du ett Sigma som klarar det så slå till. Dessvärre har rätt många inte den turen.

Min Sigma 85 Art fokuserar mer korrekt än vad min Canon 85/1.2 gjorde. Samma sak med Sigma 50 Art vs Canon 50/1.2 som var väldigt kass på att fokusera. Båda nu utbytta och inte saknade.
 
Min Sigma 85 Art fokuserar mer korrekt än vad min Canon 85/1.2 gjorde. Samma sak med Sigma 50 Art vs Canon 50/1.2 som var väldigt kass på att fokusera. Båda nu utbytta och inte saknade.

Kul att du hittat rätt, men många av oss har inte. Såväl 35 som 50 Art var värdelösa på min 1Dx. Att folk klagar på 50L beror till 99 % att de inte förstår objektivets begränsningar med fokusshift mm, men det är priset för dess övriga unika egenskaper. Köper man det och tror att det funkar som vanliga objektiv är man fel ute.
 
Kul att du hittat rätt, men många av oss har inte. Såväl 35 som 50 Art var värdelösa på min 1Dx. Att folk klagar på 50L beror till 99 % att de inte förstår objektivets begränsningar med fokusshift mm, men det är priset för dess övriga unika egenskaper. Köper man det och tror att det funkar som vanliga objektiv är man fel ute.

Det du skriver här kommer lite som en nyhet för mig, delvis för at jag har ägt 3 ART linser men inte mins alla tester jag kollat innan jag köpte och hyllningskören är enorm, just vad gäller skarphet samt fokusering vs Canon. Att som du skriver "många" har haft problem, dom som har haft problem har löst problemet med USB tillbehöret som går att köpa separat, testade du det? Jag har dock aldrig behövt köpa ett då mina har varit mitt i prick och överträffat mina ljusstarka canon objektiv, både vad gäller skarphet samt fokussäkerhet.
 
Tack för alla svar!

Hmm... vet inte om mitt dilemma blev enklare! Snarare blev jag med kluven. 😂
Det som jag hört som oroar mig över canons objektiv är att det inte är så skarpt. Någon som upplevt det?
 
Tack för alla svar!

Hmm... vet inte om mitt dilemma blev enklare! Snarare blev jag med kluven. 😂
Det som jag hört som oroar mig över canons objektiv är att det inte är så skarpt. Någon som upplevt det?


Objektivet är skarpt! Däremot, många har svårt att sätta fokus på 1.2. Jag kör med manuell fokus, det är en fröjd med Sonys peak funktion.
 
ANNONS