Annons

90 eller 105mm macro till D50 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Funderar på att köpa en ny glugg, någon rejält skarp sak som jag både kan använda till flugfisk...förlåt, flugfoto samt till porträtt.

Har hört att Sigma har en 105mm som många rekommenderar, men sedan finns ju en Tamron på 90mm.

Vilken av dessa ska man välja, och vad är för, - resp. nackdelarna? Ett högre värde borde ju innebära att man kan stå längre ifrån (flugan), men då är väl risken för skak större osv? =P

Behöver lite tipz...tack.

/Fredrik

Såg även att Tokina har en makrolins på 100mm, så den får vi väl lägga till, såklart.

Då är bara frågan: Vilken? =)

/Fredrik

Surfade precis in Nikons hemsida och såg att de fått några TIPA utmärkelser, när jag tittade in hos TIPA såg jag även detta "TIPA award" SIGMA macro.

Själv har jag Nikons gamla 105/2.8D och är nöjd.

Jag tror det skiljer ytterst lite mellan alla macrogluggar just för att dom är macrogluggar. Dom är ju optimerade för bästa skärpa och närgräns.

Jag valde mitt macro, Sigma 105, för att nå liiite längre än t.ex tamron 90 när jag inte använder objektivet som macro. Ett ljusstarkt halvlångt tele är alltid bra att ha. Sen kan man ju diskutera om 15mm gör så stor skillnad när man använder det som tele men det kändes bättre i tanken när jag valde iaf.

När jag köper blir det ett Nikon 105 VR eller ett Tokina.
Har ett äldre Tamron 90 med manuell focus. Mycket nöjd med detta!

För min del blir det ett Tokina 100. Har läst mycket gott om det på nätet. Och kostar typ hälften mot Nikon.

Har använt både Tamron 90 och Nikon 105 VR för både makro och porträtt och jag är jättenöjd med båda. Har väl inte gjort några direkt veteskapliga jämförelser men jag tycker nog att Tamron är snäppet skarpare på full bländare men för övrigt är det väldigt liten skillnad rent bildkvalitetsmässigt. Inget som inte går att fixa till på datorn i efterhand iallafall.

Skillnaden ligger istället i byggkvalitet, snabbhet på AF och givetvis VR. Där är Nikon helt överlägsen. Om detta sedan rättfärdigar det dubbla priset låter jag var och en själv avgöra...

Sigma har jag ingen erfarenhet av.

ANNONS
Götaplatsens Foto