Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

90 graders bildvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Malaka

Aktiv medlem
Hej!
Vilken brännvidd motsvarar 90 grader horisontell bildvinkel för småbild? Jag antar att kameran inte har någon betydelse men det är en Nikon 801s iaf. Har ni något gluggtips för nämnd bildvinkel så vore det också trevligt!
MVH Erik Å

18mm motsvarar 90grader på småbild.

Jag har en Nikkor 20/2.8 AF-D som visserligen bara blir 84 grader som jag är grymt nöjd med. Annars är det nog en zoom du är ute efter, Nikkor 18-35 t.ex.

/A

Finns det nån smidig liten formel för att beräkna bildvinkel utifrån brännvidd eller tvärtom?
Säg att jag skall plåta ett hus (100m brett) på 100m avstånd, detta ger en vinkel på 60' om huset skall fylla bildrutan. Vilken brännvidd skall jag då använda?

Thommy skrev:
Enligt Nikons hemsida så har 20 mm 94 grader bildvinkel och 24 mm 84 grader bildvinkel. Själv har jag ett Sigma AF 20/1.8 som jag är mycket nöjd med, en fördel är att den kostar hälften så mycket som Nikons motsvarande.
Jag hade också för mig att det var så, men jag räknade med ett program som heter fCalc så fick jag 84grader, skumt. Tror att samma program ska klara av att räkna ut det som Emil efterfrågade..

/A

Malm skrev:
jag räknade med ett program som heter fCalc så fick jag 84grader,
Bildvinkel anges i rutans diagonal och där ger f/calc ett korrekt värde, drygt 94 grader.

f/calc är suveränt till mycket. 35 mm ger t ex det bildfält med 100 meters bredd på 100 meters avstånd som efterlystes.

Det man oftast har nytta av att veta (när man vill räkna ut nåt motiv-relaterat, eller bara föreställa sig saker) är nog horisontell eller vertikal bildvinkel. Diagonal är krångligt, men det som är störst.

Tack för hjälpen pojkar!Lurar på ett Tokina 19-35.får väl se vad tyskarna på nätet har att erbjuda.
MVH Erik Å

Emil-G skrev:
Finns det nån smidig liten formel för att beräkna bildvinkel utifrån brännvidd eller tvärtom?
Säg att jag skall plåta ett hus (100m brett) på 100m avstånd, detta ger en vinkel på 60' om huset skall fylla bildrutan. Vilken brännvidd skall jag då använda?
På långa avstånd är bildvinkeln = 2*arctan(a/2f) där a är filmens/sensorns diagonal, bredd eller höjd och f är brännvidden. (På nära håll får man byta ut brännvidden mot det totala utdraget istället.)

100 m brett på 100 m avstånd <=> 36 mm brett filformat med 36 mm brännvidd.

Observera dock att alla sådana här beräkningar bygger på att objektiven är distorsionsfria och att den uppgivna brännvidden stämmer (brännviddsfusk är mycket vanligt)!

ANNONS
Götaplatsens Foto