** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

A1 och 3600/5600 trådlös blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan10

Medlem
Hej

Jag var nere hos min lokala fotohandlare med A1:an för att testa en 3600 blixt. Efter lite inställningar fick vi den och fungera trådlöst, dvs när A1 fyrar av sin blixt så följer 3600 med. Problemet var bara att 3600:an alltid fyrar av med full effekt så att alla bilder blir överexponerade. Med 3600 fast monterad på A1 blir dock bilderna bra. Avståndet till motivet var ca 3 meter.

Någon som fått 3600 (eller 5600) att fungera trådlöst med avpassad blixteffekt/slutartid eller är det verlligen så att 3600/5600 bara fungerar som enkel slavblixt?

Mvh

Johan Sahlström
 
Blixtkompensationen fungerar... åtminstone med 5600
 

Bilagor

  • blixtprov.jpg
    blixtprov.jpg
    15.7 KB · Visningar: 233
Bra, vilka inställningar?

Hej KG

Tack för svar. Vilka inställningar har du? Så här har jag gjort:

1. Monterade 3600:an på kameran och slog på den.
2. Ställde A1:an på Wireless flash samt TTL.
3. Tog bort blixten. WC1 indikeras.
4. Höll blixten i handen ca 1 meter från kameran och riktade kamera och blixt mot en föremål på ca 2-3 meters avstånd.
5. A1 triggar 3600 OK, men som sagt med krafig överexponering.

Kan du kolla om det funkar om du håller blixten och kamera som jag beskrev ovan?

Som kuriosa kan nämnas att min fotothandlare inte fick det att funka och ringde Minolta support i sverige. De fick det inte heller att funka (överexponering) så de kontaktade Minolta support i Tyskland. Sedan dess har jag inte hört något :)
 
Aktiverade fjärrstyrningen som du skriver.
Placerade ut den fjärrstyrda blixten. Tog en bild utan någon kompensation, föremål o blixt 3 meter från kameran, lätt överexponering.

Tryckte in knappen för ljuskompensation (+/-) på baksidan och styrde ner blixtljuset till -2 o upp till +2 med den bakre ratten...

Resultatet syns ovan...

Testade med att reducera blixtens styrka via menyn på blixten, men det verkar inte funka... vet att Larsa Z har hållit på med sånt här, han ser nog tråden o så får du kloka svar...

Ska prova att göra som du skriver, men ett vanligt fenomen med direktblixt på nära håll är överexponering om man inte kompenserar. Och kör du på full vidvinkel bör du fälla ner vidvinkelspridaren (resp montera på den på 3600) annars blir ljuset för rakt på.

Lustigt att Minolta inte kunde ge tips...

/kg som ska skaffa små slavblixtar också
 
Senast ändrad:
Ett test till

Makroläge
Blixt en meter från ca
olika kompensation resp manuellt vald slutartid... ska putsa skivan o fixa lite med motivet.
 

Bilagor

  • blixttest2.jpg
    blixttest2.jpg
    25.7 KB · Visningar: 218
Re: Bra, vilka inställningar?

sjohan10 skrev:
Hej KG

Tack för svar. Vilka inställningar har du? Så här har jag gjort:

1. Monterade 3600:an på kameran och slog på den.
2. Ställde A1:an på Wireless flash samt TTL.
3. Tog bort blixten. WC1 indikeras.
4. Höll blixten i handen ca 1 meter från kameran och riktade kamera och blixt mot en föremål på ca 2-3 meters avstånd.
5. A1 triggar 3600 OK, men som sagt med krafig överexponering.

Jag kan inte se att du gjort något fel, allt bör fungera.

Nu har jag ingen A1 men väl en D7i med 5600-blixten, den trådlösa blixtstyrningnen fungerar på den klockrent. Däremot så finns det helt klart ett litet problem med överexponering vid kortare brännvidder, detta gället med blixt överhuvudtaget på D7i. När jag testade A1 med min blixt så fanns det liknande tendenser på den, dvs överexponering i vidvinkelläget.

Jag var igår på Åby trav & fotograferade en del, då märkte jag helt klart att jag vid vidvinkelinställning fick dra ned blixtexpokompensationen -0,7 steg, när jag sedan ökade brännvidden så kunde jag ställa kompensationen normalt. Detta var oberoende om jag använde den inbyggda blixten eller 5600.

Dom problem du nämner verkar ju dock större än det jag pratar om, du kan ju testa med längre brännvidd & se om det blir annorlunda. Om varken du eller din handlare får ordning på detta så får du ju helt klart reklamera kameran.

Larsa
 
Vad har man för nytta av att kunna ställa ner styrkan på blixten? i fjärrsammanhang verkar det inte påverka alls... kanske när man kör manuell blixt... det har jag inte testat. Än.
 
Hej igen

Kan det vara skillnad mellan 3600 och 5600? Är det någon som kan bekräfta att 3600 funkar med trådlöst styrd blixtexponering?

/Johan
 
KGS skrev:
Vad har man för nytta av att kunna ställa ner styrkan på blixten? i fjärrsammanhang verkar det inte påverka alls... kanske när man kör manuell blixt... det har jag inte testat. Än.

Att ställa ned effekten på blixten när man använder ADI eller TTL är onödigt, bättre då att ställa ned blixtexponeringskompensationen.

Om man däremot vill arbeta helt manuellt med blixten så kan man minska effekten genom att använda effektlägena.

Larsa
 
sjohan10 skrev:
Hej igen

Kan det vara skillnad mellan 3600 och 5600? Är det någon som kan bekräfta att 3600 funkar med trådlöst styrd blixtexponering?

/Johan

Jag har själv aldrig testat 3600 men enligt cyberphoto så ska även den greja trådlös styrning. Kolla i bruksanvisningen, där bör det framgå hur det fungerar.

Larsa
 
ANNONS