Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A100 eller 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Tjena, alla!

Längesen ja skrev i detta forum så ja har inte riktigt hängt med i diskussionerna, så ja får ursäkta om något låter tjatigt hehe
Har sedan minst 1år blivit riktigt sugen på en Sony A100 DSLR, denna skulle passa mig fint då jag redan har 2 objektiv här hemma som passar på denna, visserligen med minst 15år på nacken eller nått, men de visar sig mycket bra med min gamla analoga kamera (Minolta 5000) Jag brukar gilla sony (åtminstonde om man ser det rent objekt-mässigt) smidigt att ansluta till datan, inte massa extra fläng med drivrutiner för att få det att funka utan det har alltid varit plug&play, även för mig som kör stenhårt på linux. Nackdelen med Sonyn som ja ser det är att den e ful och inte den minsta modellen som finns heller, inte så hållfasta argumenten, jag vet..

Sen finns ju förståss Canon Eos 400D, som Är förvånandsvärt liten och smidig för att vara systemkamera, o sånt gillar jag, (den är dessutom riktigt snygg!) Nackdelar med denna för min del är då att mina minolta-objektiv inte passar den, och ej heller mina minneskort.

Nu tänkte jag höra med er då dessa kameror har funnits ett tag och argument om bla. bildkvalitet, och snabbhet mellan dessa båda vore intressant och allmänna råd o tips - Vilken borde jag välja? kvalitet i helhet etc..
(Prislappen på omkr 7000kr passar mig till gränsen)

När du redan har Minolta gluggar, var ligger då anledningen till ett annat val än hus Sony A100?
AS i huset Sony A100, det har inte Canon 400D!
Sony kommer med två nya D-SLR under 2007-2008!

Om du tycker Sony A100 är full, varför inte bygga om den själv, lacka om den i någon cool färg, pärlemor med fartränder.

larsborg skrev:
Om du tycker Sony A100 är full, varför inte bygga om den själv, lacka om den i någon cool färg, pärlemor med fartränder.
Jättebra pysseltips inför påsken! ;o)

Johan Lindgren (Johan_Lindgren)
När jag köpte min 350D så tyckte jag nog egentligen att Nikons D70 var snyggare i former och linjer, men det var till slut inte det som avgjorde mitt val. Det var min första systemkamera överhuvudtaget så jag hade ingenting att jämföra med förutom att Canon var billigare och passande smidig i storleken för mina händer. Numera tycker jag att sökaren är aaaalldeles för liten och att displayen i princip är värdelös för det går inte att ha den som någon slags referens mer än att något fastnat på bild och man får ett hum om kompositionen. Bildkvalitén däremot är suveränt fin och matchar 20D/30D.

Hehe, lacka om den? njaa! Nej, ja brukar faktiskt inte bry mig såå mycke om hur saker o ting ser ut så länge det tillfredställer rent funktionsmässigt!

Bra att sökaren togs upp föresten, hur stor e den mellan 350d mot 400d? och 400d mot sonyn? Kan tänka mig att de e en stark fördel, inget jag tänkte på först dock.. (även displayen!)

Anledningen att jag började fundera på Canon var väl att jag såg den som mindre och smidigare att plocka upp när de väl gällde, har bara kännt på dessa båda kameror en gång så ja vet inte exakt, mycke e ju den där känslan hurvida den matchar mig eller inte med förståss! Men ja vill inte behöva låsa mig till en modell bara för att ja har gluggarna som matchar sonyn. Ej heller vet ja hur "bra" mina gluggar är, det ena är ett original-objektiv till min Minolta 5000 typ 18-70 el. likn, det andra är ett 100-200/4.5 tilläggsobjektiv, båda är iaf AF-objektiv trots åldern.. (Kan påpeka at ja älskar speciellt skärpa, macro o färg när ja plåtar!!)

Men hur bra är dessa mot nyare objektiv? Är de nått man behöver lämna in eller så för justering kanske? Min erfarenhet av Systemkameror i helhet är ganska minimal, Plockade Minoltan från mina päron för nått årsedan och älskar känslan av den, men funktionsmässigt är den väldigt begränsad speciellt mot nyare digitala systemkameror så ja vågar inte säga för mycke hehe

Läste lite i "v.s."-forumet där det var diskussioner om sonyn och nån som klagade kraftigt på hur "kass" exponeraren var i sonyn ibland??
Vill höra lite erfarenheter dessa modeller emellan, någon sa även att Pentax K10D o Sonyn var "samma kamera" men det verkade inte riktigt så ändå, men jag antar att mina minolta-objektiv inte passar den i alla fall... eller?

Johan_Lindgren skrev:
Bra att sökaren togs upp föresten, hur stor e den mellan 350d mot 400d? och 400d mot sonyn? Kan tänka mig att de e en stark fördel, inget jag tänkte på först dock.. (även displayen!)
Sökaren och displayen i 30D är bara så mycket bättre än på 350D. Hur det ser ut på 400D vet jag tyvärr inte, men jag kollade info hos Cyberphoto och det står samma uppgifter om sökaren på båda kamerorna. Displayen är i alla fall större på 400D och förhoppningsvis bättre i alla fall. Smidigheten är väldigt bra ända tills man börjar med större telezoomar - då blir det knepigare med balansen. :eek:)

Vill höra lite erfarenheter dessa modeller emellan, någon sa även att Pentax K10D o Sonyn var "samma kamera" men det verkade inte riktigt så ändå, men jag antar att mina minolta-objektiv inte passar den i alla fall... eller?
Pentax K10D och Samsung GX-10 ska vara samma kamera - inte Sonys.

En stor fördel med Sony Alphan är ju antiskakfunktionen och den enda nackdelen jag känner till med Sonys Alpha är väl problemet med brus i bilderna och att det inte finns något batterigrepp till den (om man skulle vilja ha det), men läs gärna recensionerna för nog verkar de som har den nöjda.

Jag tycker att du ska gå och titta på en Nikon D40X när den kommer. En kompis köpte D40 och den är väldigt liten och behändig. Funderar själv på en sådan som extrakamera. Trots att jag har Canon.
Min enda invändning mot den är att den inte har autofokus i huset och Nikons ljusstarka, fasta objektiv har inte egen af(eller hur det nu fungerar).
/Roger

Jo recensionerna på Sonyn verkar så bra jämt, men när ja hör vad användarna på blandannat de här forumet anser om den när de jämför den med sina D200-kameror tillexempel.. Sen vet ja inte om vissa lider av märkesmani vilket de verkar som ibland..

Jag tror nog det blir en Sony ändå, med tanke på mina egna objektiv och hur dyrt de e att skaffa nya.

Nikon D40 har ja inte sett heller, är det en budgetversion av D200 då eller?

...Bra att sökaren togs upp föresten, hur stor e den mellan 350d mot 400d? och 400d mot sonyn? Kan tänka mig att de e en stark fördel, inget jag tänkte på först dock.. (även displayen!)

...
Nikon D40 har ja inte sett heller, är det en budgetversion av D200 då eller?

Hur är det med infot runt knutarna?
Storleken på sökarna, i 350D/400D/A100?
Sony A100 och Nikon D200 ligger i helt olika prissegment!
Du har aldrig hört talas om Nikon D40/D40x?
Har fotobutikerna stängt, för alltid, i närmaste stad, flera mil långt bort, en buss per dag? :), :), :)

Nej, ja har aldrig hört om D40/x borde jag det? Bor i jkpg, men kan inte påstå att utbudet av kameror är överflödigt direkt.

Visst, D200 och Sonyn är i helt olika prissegment, men ja ser alltid till att ha något bättre att jämföra med oavsett vad ja vad jag ska köpa.

Tanken att leta reda på en beg. D200 har slagit mig med, dessutom jämförs D200 väldigt ofta mot 400D och A100 så ja använder den gärna att jämföra med är de fel?

Hade ju aldrig frågat om ja redan visste allt, ellerhur?

Johan_Lindgren skrev:
Jag tror nog det blir en Sony ändå, med tanke på mina egna objektiv och hur dyrt de e att skaffa nya.
Om du förutom ett kamerahus behöver köpa objektiv så rusar priserna rätt fort i höjden, vilket du säkert sett, och eftersom du redan har objektiv som du trivs mycket bra med så verkar Sony vara ett klokt val. Dessutom har väl kamerahuset sjunkit en del i pris sedan den kom ut, vilket ju är en fördel, och om du längre fram skulle känna att du vill prova något annat märke så kan du sälja huset och objektiven då när det blir dags eller så har kanske Sony kommer ut med fler bra modeller som gör att du vill hålla fast vid just det märket.

a100 har större sökare om jag inte mistar mig. och det du säger om litenhet och behändlighet så måste jag säga att jag skulle tänka tvärtom, större och skönare att hålla i. 400d är för liten för mina händer (normala). sen har väl 400d lite mer meny pillande medans sonyn har de flesta inställningarna på egna knappar... skärpa, färger och sånt där är nog ungefär lika... du lär dock få bättre bilder med sonyn i mörkare miljöer pga AS eller super steady shot som det heter nu :)

FILM) (philip svensson skrev:
a100 har större sökare om jag inte mistar mig. och det du säger om litenhet och behändlighet så måste jag säga att jag skulle tänka tvärtom, större och skönare att hålla i. 400d är för liten för mina händer (normala). sen har väl 400d lite mer meny pillande medans sonyn har de flesta inställningarna på egna knappar... skärpa, färger och sånt där är nog ungefär lika... du lär dock få bättre bilder med sonyn i mörkare miljöer pga AS eller super steady shot som det heter nu :)

Att ha funktionerna via rattar istället ser ja som ett plus! Mina händer e nog ganska normalstora, men ja har tunna fingrar tycker ja iaf :) Ja måste se till o känna lite mer på dom, känns så synd bara att ja fortfarande känne rmig så begränsad till sonyn, men som nämndes innan så är det ju en bra ide att handla kameran, se va den går för o eventuellt byta märke sen om de skulle vara så.

Kan knappt vänta tills ja ska handla kameran, dessvärre får ja vänta ca. en månad :-(

Nu blev de inte lätt, Var på expert idag o kände på några kameror, då Sonyn (A100) Canon D400, Nikon D40 och Nikon D80, o jag kan bara säga att nu står det utan tvekan mellan Sony A100 o D80:n, tänkte gå dit imårron kanske o känna på sonyn med mina egna objektiv, men D80:n får mig verkligen att lysa av energi innombords hehe, de e bara pengarna - Sonyn ligger visserligen fint i handen men hade ja inte haft Minolta-objektiven så hade ja inte tvivlat. Men då ja vet med mig att ja kommer behöva 2 objektiv ytterligare.. så blir valet inte lätt!

Som ja skrev längre upp att ja letat efter en beg. D200 så skrev jag faktiskt fel - det var D80 jag menade! *sorry*

Inte tyckte ja att A100 lät så farligt mycke mot de andra heller...

Har du möjlighet att känna på en K10 kan det vara klokt. Vassare än D80 på i stort sätt allt och gillar du greppet kanske det blir ett lätt val.

K10d har ja inte sett någonstanns, bara K100d, och den var aldrig så intressant. Ja halkar nog till Sonyn nu ändå, har testat den med de objektiv ja hade (100-200/4) och medföljande objektiv.. och trots mitt intresse för D80:n så övervägde även säljaren A100:an på många områden, men främst då jag redan hade ett ganska sjysst objektiv med, tyckte han.
Sonyn passar mig bra i handen och ja tyckte den va riktigt go att använda de lilla ja kände på den.

Hoppas ja får lära känna fler som gillar att plåta så ja kan få chansen att känna på andra kameror sen får man se om man byter märke senare. :)

Johan_Lindgren skrev:
Sonyn passar mig bra i handen och ja tyckte den va riktigt go att använda de lilla ja kände på den.
Jag tror att du blir nöjd med Sonyn och den har också något som varken Canon eller Nikon har - antiskakfunktionen i huset, vilket är väldigt bra och praktiskt i många lägen. Om du känner dig osäker över Sonyn så kan du kontakta min kompis Ove Lundqvist för mer feedback.

Johan_Lindgren skrev:
Ja halkar nog till Sonyn nu ändå, har testat den med de objektiv ja hade (100-200/4) och medföljande objektiv.. och trots mitt intresse för D80:n så övervägde även säljaren A100:an på många områden, men främst då jag redan hade ett ganska sjysst objektiv med, tyckte han.

Det är en optiskt bra objektiv som följer med Sonyn som också är riktigt prisvärd, du blir säkert nöjd med den!

ANNONS
Götaplatsens Foto