Annons

Adapter - Leica till Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

LNHM

Ny medlem
Hallå!

Är inget fotoproffs, och därför vänder jag mig till er.
Har nämligen ärvt en leica med löstagbart objektiv.
En vän till mig har sagt att jag borde köpa en adapter så att jag kan använda den till min kamera.
Min fråga är, finns det adapter till D40? Och isåfall, var finns det att köpa?
 
Det finns adaptrar till de flesta fattningar (beroende på vilken Leicafattning du har) men det är nog bättre att köpa en spegellös modern kamera för att utnyttja optiken. På en D40 ser jag inte poängen, den kan inte ens exponera rätt utan helmanuellt utan fokushjälp gäller.


Alla ev missförstånd, märkliga citeringar beror på Tapatalk.
 
Tveksamt om det finns någon adapter eller är någon god idé. För det första är det en Leica med 39 mm skruvgänga, en Leica ur M-serien, eller en spegelreflex av märket Leica (R-fattning)?
 
För övrigt tycker jag du ska använda din Leica och kosta på dig att fota analogt, även om det inte är gratis!
 
Nej, det finns ingen vettig adapter. Felet är att avståndet mellan bajonetten och sensorn redan är större på en Nikon än på en Leica så det går bara att fokusera på nära håll, eftersom adaptern måste ha en viss tjocklek blir det ännu värre.
 
Köp en Nex eller micro 4/3!
Jag är tämligen säker på att det finns adapter till rimlig penning för Leica R/M39.

Strunta i D40n. Det är ruggigt svårt att sätta fokus rätt med den och manuella objektiv. Mycket lättare med en Nex. Bildkvaliteten blir också bra mycket bättre. En begagnad Nex-5 kanske kan fås för 2000kr idag skulle jag gissa. Det är superkul att plåta med gamla fina objektiv.


Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Det är till och med så illa att man kan förstöra en Nikon med ett gammalt Leica-objektiv om det är ett sådant som kan skjutas ihop. Om man trycker in ett sådant när det är monterat på en spegelreflex, så krockar det med spegeln därinne och kan ha sönder den.

Så det finns inget bra sätt att använda såna objektiv på en digitalkamera annat än om man har en utan spegel, som µ4/3, Samsung NX, Sony NEX eller någon av de mindre, Nikon 1, Pentax Q eller EOS M, men också där finns risken att skada kameran om man har ett inskjutbart objektiv.
 
ANNONS