Annons

Adapter Leica

Produkter
(logga in för att koppla)

Vzzzzbx

Medlem
Har snubblat över en Leica M6 i en butik efter att ha suktat efter en i flera år. Tyvärr så tillåter inte hushållsbudgeten just nu ett inköp av både hus och objektiv av Leica-klass. Så det mynnar ut i två frågor.

1. Jag har en Nikon FE2 med ett 50 mm (tror det är ais men är osäker). Finns det någon adapter för att kunna ha det objektivet på Leican tills man har byggt upp för att köpa ett Leica-objektiv? Det är alltså inte en permanent lösning utan under tiden.

2. Något tips på ett prisvärt 50 mm till Leica M som inte kostar som en månadslön?

Tack på förhand!

/Marcus
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Har snubblat över en Leica M6 i en butik efter att ha suktat efter en i flera år. Tyvärr så tillåter inte hushållsbudgeten just nu ett inköp av både hus och objektiv av Leica-klass. Så det mynnar ut i två frågor.

1. Jag har en Nikon FE2 med ett 50 mm (tror det är ais men är osäker). Finns det någon adapter för att kunna ha det objektivet på Leican tills man har byggt upp för att köpa ett Leica-objektiv? Det är alltså inte en permanent lösning utan under tiden.

2. Något tips på ett prisvärt 50 mm till Leica M som inte kostar som en månadslön?

Tack på förhand!

/Marcus
Wibergs Foto (Leicacenter) har ett begagnat 50 mm för 4950:-

http://www.leicacenter.se/sv/articles/2.175.700/5-cm20-leitz-summicron-begagnad

/T
 

Olof R

Aktiv medlem
Du kan ha glädje av denna guide. Den fokuserar visserligen på M9 men visar på några fallgropar som finns:
https://www.cyberphoto.se/thomas/leica_m.php
En annan sak att titta på rent generellt när man vill använda adapter till M-bajonett är om kopplingen av avståndsinställning till mätsökaren fungerar med det tänkta objektivet.
Ett lite udda alternativ som kanske kan vara något att titta på som en tillfällig lösning kan vara något av alla öststatsobjektiv där konstruktionen är kopior av gamla Leitz och Zeiss -konstruktioner. Ofta har de M39 gängfattning så det behövs en adapter. Kvaliteten kan vara mycket ojämn på dessa objektiv, men priserna brukar också vara mycket låga.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Kontakta Benganbus

Har snubblat över en Leica M6 i en butik efter att ha suktat efter en i flera år. Tyvärr så tillåter inte hushållsbudgeten just nu ett inköp av både hus och objektiv av Leica-klass. Så det mynnar ut i två frågor.

1. Jag har en Nikon FE2 med ett 50 mm (tror det är ais men är osäker). Finns det någon adapter för att kunna ha det objektivet på Leican tills man har byggt upp för att köpa ett Leica-objektiv? Det är alltså inte en permanent lösning utan under tiden.

2. Något tips på ett prisvärt 50 mm till Leica M som inte kostar som en månadslön?

Tack på förhand!

/Marcus
Bengt Björkbom här på FS verkar veta det mesta om Leica och olika gluggar (+ mycket annat därtill). Kan vara värt att kontakta honom för råd. Wibergs kan jag varmt rekommendera. Utrikes finns t.ex. Red Dot Cameras i London. Har det mesta till justa priser. Jag köpte förra året ett Leitz Elmar 5 cm, f:3.4 (tillverkat 1937) tillsammans med en adapter för £220 där. Klart prisvärt. Kul att använda.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 
ANNONS