Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica M 35mm Steel Rim (re-issue)

Produkter
(logga in för att koppla)

740607

Medlem
Hej

Jag köpte ett Leica 35mm Steel Rim (re-issue) objektiv av en auktoriserad Leicahandlare i Tyskland och fick det i torsdags. Det är en fin demoversion. Efter inspektion av objektivet ser jag att det finns ett litet dammkorn eller smuts på ett av glasen inne i objektivet. Då jag tyvärr inte har en digital Leica (får min M6 på måndag) så kan jag inte kolla om det spelar någon roll för slutresultatet (bilden).
Jag bor i Haga i Göteborg och träffar gärna någon när och testar och kanske får en second opinion. Jag kan såklart skicka tillbaka det då det kommer med 1 års garanti.

Tackar!

// Tony

Jag är övertygad om att dammkornet eller vad det nu kan tänkas vara inte spelar någon roll.

Jag har tio st Leica M objektiv + två st Leica M39 objektiv i varierande skick.
Dammkorn finns i flera av objektiven, och jag har aldrig sett någon inverkan på bilderna pågrund av detta.

Fotograferar du dessutom analogt så vill jag nog påstå att risken för att du ska se någon inverkan på bildresultatet är ännu mindre.

Däremot om det finns haze, fungus m.m så kan det förstås ha en negativ inverkan på bilderna.

Grattis till ett fint objektiv!

Dammkorn inuti Leicaobjektiv är inget ovanligt. Jag har också ett antal Leica och flera av dem har lite dammkorn. Leicas M-objektiv är inte vädertätade och något enstaka litet dammkorn kan leta sig in. Jag har själv inte märkt något i bilderna, jag kör enbart digitalt.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto